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우리나라 大學(校) 生物系學科의 敎育課程 分析

Title
우리나라 大學(校) 生物系學科의 敎育課程 分析
Other Titles
(A) Study on Education Course Analysis of the Biological System's Subject, in our Country's University
Authors
김희진
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
대학교생물계학과교육과정생물교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이인규
Abstract
본 연구는 우리 나라 대학(교) 생물학과의 교육과정을 분석하여 현행 대학 교육에서 생명 과학의 제반 학문 영역들이 어떻게 수용, 교육되고 있는지 검토하고 그 문제점을 부각시켜, 이에 대한 바람직한 개선 방안을 모색해 보고자 시도되었다. 전국 대학(교)에서 생물학 관계 학과의 교육과정표를 모아, 이를 비교, 분석하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 전공필수과목의 교과 내용 ① 전국 44개 대학(교) 46개 생물학 관계 학과에서 이수하게 하는 전공필수과목은 7-10개 교과목으로 17-31학점에 해당한다. ② 전공필수과목으로는 동물생리학, 유전학, 식물분류학, 동물분류학, 미생물학, 생태학, 세포학, 식물생리학, 동물형태학, 식물형태학, 발생학, 일반생물학, 생화학, 분자생물학, 생물물리학, 면역학, 진화학, 유기화학, 균학 등의 순으로 개설되고 있다. ③ 전공필수과목에 따른 실험을 필수로 부과하지 않고 있는 대학이 10개교(22%)로 이러한 경우에는 대부분 전공선택과목으로 이를 보완하고 있다. ④ 일반생물학과 같은 생물학의 기본 교과목은 통년으로 개설되기도 하나, 대부분의 경우 단학기 과목으로 개설되고 있으며. 이러한 현상은 졸업 학점 및 전공필수과목에 대한 학점수의 계약이 주된 요인으로 평가된다. ⑤ 전공필수과목의 학년별 이수 상황을 보면, 1학년 과정에서는 일반생물학 이외에는 대부분 교양과목을 이수하고 있으며, 2, 3학년 과정에서 전공필수과목을 집중적으로 이수하고, 4학년에서는 세미나, 논문지도 등을 제외하고는 1학기까지만 수강하게 하고 4학년 2학기에서는 자유로운 선택을 하도록 운영하고 있다. ⑥ 전공필수과목 중 어느 한 교과목의 경우도 우리 나라 전체 대학(교)의 생물학과에서 공통적으로 지정, 이수하게 하는 예가 없다는 사실은 주목되고 있다. 그러므로, 각 분야에 대한 기초과목과 현대 생물학이 지향하는 새로운 분야에 대한 전문 교육이 연계성을 가지고 이루어질 수 있는 교과목상의 배려가 시급히 요청된다. 2. 전공선택과목의 교과 내용 ① 전공선택과목의 경우는 9-48개 교과목에 이르는 다양한 분포를 나타내고 있어, 과목 명칭 및 내용면에서 대학간의 심한 차이를 보이고 있다. 또한, 전공선택과목은 18-23개 교과목을 설정하고 있는 대학이 전체의 과반수에 이른다. ② 진화학, 생물통계학. 분자생물학, 생화학, 해양생물학, 유기화학, 방사선생물학 등은 대부분 전공선택과목으로 설정되고 있으며, 이러한 경우에는 실험없이 강의만 이루어지는 것이 일반적인 경향이라 하겠다. ③ 전공선택과목의 설정 교과목 수가 적은 경우에는 실질적으로 학생들의 선택의 여지가 없으므로 이에 대한 시정이 요망된다. 또한, 전공선택과목을 많이 설정하고 있는 경우는 유사과목의 수가 많고 전공필수과목에 따른 실험이 선택과목으로 대부분 포함되고 있다. ④ 유사과목으로 통합되는 경우는 전임 교수의 전공 분야에 따라 과목명을 물리적으로 다양화 시킨 경우와 동일과목이 통년으로 개설되는 경우로 대별되었는데, 전자는 제한된 학점내에서 특정 과목에 대한 지나친 세분화로 바람직하지 못한 일이었으나 후자는 전문 지식의 심도있는 교육을 위해 바람직하다 할 수 있다. 3. 인접 학문의 수용 실태 분석 ① 전체 졸업 학점(140학점)에 대한 기초과학과목의 이수 학점 비율은 10-20%(14-28학점)였다. 이는 전공필수과목과 전공선택과목을 제외한 교양, 일반선택, 전공기초과목 등에 포함된 수학, 물리학, 화학. 일반생물학, 지구과학 및 그 유사과목을 포함한다. ② 수학, 물리학, 화학, 일반생물학, 지구과학 중 수학을 기초로 하며 화학, 일반생물학을 선택하는 경우가 가장 많고, 물리학, 화학, 일반생물학에서 3과목 또는 2과목을 선택하는 것이 일반적인 경향이라 하겠다. ③ 생물학의 인접 학문으로서 기초과학과목은 수학을 기본으로 하여 일반생물학, 화학, 물리학, 지구과학의 순으로 선택, 이수되고 있음을 알 수 있다. 그러나, 이러한 설정으로는 자연과학에 대한 폭 넓은 이해를 목적으로 한 기초 과학의 지식을 습득시키기에 충분하지 못하므로 각 교과목의 폭 넓은 선택, 이수가 가능하도록 배려되어야 할 것이다.;This study enplores desirable improvement on analyzing our country's education course, in Biology Department, and to investigate how the general sphere of life science is accepted and educated. These facts are as follows, from the gathering and analyzing sources of biology education course in our country's university. 1. Curricula Content in major-requiring subject The major-requiring subjects which should be completed are 7-10 subjects and correspond to 17-31 credits in our country's 44 universities. The major-requiring subject are as follows, animal physiology, genetics, plant taxonomy, animal taxonomy, microbiology, ecology, cytology, plant physiology, animal morphology, plant morphology, embryology, general biology, biochemistry, molecular biology, biophysics, immunology, evolutionary science, organic chemistry and mycology. University, which does not demand experiment necessarily, is 10 universities(22%) these cases are supplied by major-selective subject for the most part. The fact should be observed that any subjects of major-requiring subject do not have commen subject within our country's university curricula. Therefore, there should be urgent demand that busic courses in each field and special courses foward new field should be related mutually by thoughtful consideration. 2. Curricula Content in Major-Selective subject Major-selective subjects are showing diversifying distribution, 9-48 courses each, consequntly there are great differences in courses name and contents. Also, the most part of university has 18-23 major-selective subjects. Evolutionary science, biological statistics, molecular biology, biochemistry, marine biology, organic chemistry and radiation biology are established as major-selective subject mostly, in this situation there is only lecture without experiment, generally. In case of having little major-selective subjects, there is no room for selecting one's subject, this system must be improved upon. In case of having many selective major-selective subjects, there are too much similar subject and most of the subjects contain experiment courses according to major-requiring subjects. On occusion of being unified as similar subjects, there shows two aspects. One is undesirable on account of being too much diversified within too much restricted credits and the other is desirable for the profound aspect, of completing subject with one-year semester. 3. Analysis of Actual Acceptance with interrelated-Field The ratio of completing basic science subject is 10-20% (14-28 credits) to graduation credit (140 credits). This proportion contains liberalarts subject, general-selective subject, and major-basic subject (mathematics, physics, chemistry, general biology, and earth science) except major-requiring subject and major-selective subject. Students have a tendency to select chemistry cord general biology on the basis of mathematics and they select 2 or 3 subjects from physics, chemistry and general biology. Therefore it is plain that as interrelated field students select general biology, chemistry, physics, and earth science on the basis of mathematics in sequence.
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