View : 118 Download: 0

주일학교 유치부 교육과정의 분석

Title
주일학교 유치부 교육과정의 분석
Other Titles
Analysis of five sunday school kindergartn curriculum view point of christian education
Authors
이혜상
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
주일학교유치부교육과정유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이경우
Abstract
본 연구는 1960년대 이후 개발된 우리나라의 주일학교 유치부 교육과정중 5개 교육과정을 분석한 것으로서 각 교육과정이 강조하는 이론적 근거와 구성요소를 밝혀 봄으로서 이들이 강조하려는 입장을 이해하며, 유아의 발달적 특징을 어느 정도 고려하여 교육과정을 구성하였는지 살펴보려는데 그 목적을 두고 있다. 연구의 문제는 다음과 같다. 1. 주일학교 유치부 교육과정들의 이론적 근거는 어떠한가? 2. 주일학교 유치부 교육과정들의 목적 및 목표, 내용 그리고 방법의 구성요소는 어떠한가? 3. 주일학교 유치부 교육과정들의 목적 및 목표, 내용 그리고 방법에 있어서 유사점과 차이점은 무엇인가? 연구의 결과는 다음과 같다. 이론적 근거에 있어서는 각각 근거로 하는 입장들이 다양하다. 「주일학교 계단공과 유치부」와 「유치부 어린이를 위한 성경이야기」는 전통적 신학 이론의 입장을 이론적 근거로 하고 있다. 「교회학교 어린이 성경공부 유치부」는 어느 특정한 입장을 이론적 근거로 하고 있지 않고 있다. 「새 계단공과 유치부」는 사회ㆍ문화이론의 입장을 근거로 하고 있다. 그리고 「교회학교 계단공과 말씀과 삶 유치부」는 신정통 신학 이론의 입장을 이론적 근거로 하고 있다. 목적 및 목표에 있어서, 명백성은 「교회학교 계단공과 말씀과 삶 유치부」만이 명백한 행동적 목표를 설정하고 있고 그 나머지 4개는 명백한 행동적 목표를 설정하지 않고 있다. 목표의 범위는 「유치부 어린이를 위한 성경 이야기」가 영적 영역만 포함하고 있고 「세계단공과 유치부」는 인격적영역만 포함하고 있다. 그리고 나머지 3개는 영적, 인격적, 사회적영역을 모두 포함하고 있다. 목표의 강조점은 「주일학교 계단공과 유치부」가 내용을 강조하고 나머지 4개는 경험을 강조하고 있다. 내용에 있어서, 내용의 근원은 「주일학교 계단공과 유치부」와 「유치부 어린이를 위한 성경 이야기」가 성경을 근원으로 하고 있으며, 그 나머지 3개는 생활경험을 근원으로 하고 있다. 내용의 배열은 「주일학교 계단공과 유치부」와 「유치부 어린이를 위한 성경이야기」가 성경을 기초로 논리적 배열을 하고 있고, 그 나머지 3개는 아동의 경험과 흥미를 기초로 심리적 배열을 하고 있다. 방법에 있어서, 「주일학교 계단공과 유치부」가 직접교수 형식(언어적 형식)을 사용하고, 그 나머지 4개는 유아의 발달적 특징을 고려하여 직접교수 형식과 탐구학습 형식을 병행하여 사용하고 있다. 교사의 역할은 「유치부 어린이를 위한 성경이야기」「새 계단공과 유치부」, 「교회학교 계단공과 말씀과 삶 유치부」가 서로 흡사하여 교사가 환경구성, 학습에 참여, 관찰, 진단 그리고 평가의 역할을 한다. 그리고 그 나머지 2개는 교사에 대하여 언급하고 있지 않다. 상호작용은 「새 계단공과 유치부」가 아동-아동, 아동-교사 의 상호작용을 강조하고, 「교회학교 계단공과 말씀과 삶 유치부」는 아동-아동, 아동-교사, 그리고 아동-성령의 상호작용을 강조하고 있다. 그리고 그 나머지 3개는 아동-교사, 아동-성령의 상호작용을 강조하고 있다. 부모참여에 관하여는 「새 계단공과 유치부」와 「교회학교 계단공과 말씀과 삶 유치부」가 간단하게 언급하고 있고 그 나머지 3개는 부모참여에 대하여 언급하고 있지 않다. 환경구성에 대하여는 「유치부 어린이를 위한 성경이야기」, 「새 계단공과 유치부」 그리고 「교회학교 계단공과 말씀과 삶 유치부」는 준비된 환경을 중요시 하고 있으나 그 나머지 2개는 환경에 대하여 언급하고 있지 않다.;This study is compared and analyzed in order to help accurate understanding and to find out the theoretical grounds constitutive elements of five Sunday School kindergartn curriculum among that which has been developed since 1960. The problems of this study are as follows: 1. What are theoretical grounds in each Sunday School kingergartn curriculum? 2. What are constitutive elements of goals, contents, and methods in each Sunday School kindergartn curriculum? 3. What are similarities and differences of goals, contents, and methods in each Sunday school kindergartn curriculum? Theoretical grounds of this research are based upon several point of views. 「Sunday School graded Lessons Kindergartn」and 「Bible Story for Children」 are based upon stand point of the Traditional Religious Education. 「Church School Kindergartn Child Bible Study」 is characteristic stand point. 「New Graded Lessons Kindergartn」is contemporary theoretical. 「Church School graded Lessons Bible and Life Kindergartn」is based upon stand point of the contemporary Religious Education. Scarcely goal and aim establish behavioral aim. Only 「Church School graded Lessons Bible and Kindergartn」establish behavioral aim. 「Bible Story for Children」contains spiritual area and 「New graded Lessons Kindergartn」contains personal area. Other curriculums contain spiritual, personal and social areas. 「Sunday School graded Lessons Kindergartn」and 「Bible Story for children」are based upon Bible. But others are based upon life experience of children, 「Sunday School graded Lessons」and 「Bible story for Children」are arranged psychologically on the basis of experience and interest of children. 「Sunday School graded Lessons Kindergartn」use direct teaching format, but, others go side by side search-study format and direct-teaching format. 「Sunday School graded Lessons Kindergartn」and 「Bible Story for Children」do not refer about teacher but others similar each other. 「New graded Lessons Kindergartn」emphasis interaction of children-children and children-teacher. 「Church School graded Lessons Bible and Life Kidergartn」 emphasis interaction of children -children, children -teacher and children - spirit. But others emphasis interation of children - children and children - spirit. 「New graded Lessons Kindergartn」, and 「Church School graded Lessons Bible and Life Kindergartn」refer to about the parant participation but the thers are not. 「Bible Story for children」「New graded Lessons Kindergartn」and 「Church School graded Lessons Bible and Life Kindergartn」emphasize the prepared environment about the constitution of environment, but the others are not.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE