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Be´la Barto´k의 絃樂四重奏 第四番 Op.7의 作曲 技法 硏究

Title
Be´la Barto´k의 絃樂四重奏 第四番 Op.7의 作曲 技法 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON THE COMPOSITION TECHNIQUE OF STRING QUARTET NO. 4, OP. 7 BY BE´LA BARTO´K
Authors
文惠峰
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Be´la Barto´k현악사중주제사번 Op.7작곡 기법
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김현중
Abstract
20世紀 音樂에 至大한 功獻을 한 헝가리의 벨라 바르톡(Be´la Barto´k, 1881-1945)은 同時代의 모든 音樂的 素材를 철저하게 自身의 音樂世界로 吸收하여, 그의 音樂은 헝가리의 民俗的인 要素와 印象主義, 表現主義的인 要素가 通合되었음을 알 수 있고 同時에 古典的인 多樣한 樣式과 不可分의 關係를 맺고 있으므로, 20世紀 音樂에서의 新古典主義의 代表的인 위치를 차지하고 있는 것이다. 本 論文의 內容은 바르톡의 創作 時期別로 본 作品들의 傾向 및 作曲 技法의 特徵을 考察하였으며, 중기의 代表作인 絃樂四重奏 第四番 op. 7을 中心으로 分析 硏究함으로서, 그의 獨創的인 創作의 世界를 觀察해 보았다. 形式과 調性, 和聲構造, 旋律 및 리듬構造를 各 樂章別, 그리고 各 樂章間의 關係等을 比較 觀察함으로서 20世紀 音樂가운데 이 樂曲이 가지고 있는 作曲技法의 比重과 傾向, 그리고 後世의 現代 音樂에 미치는 영향에 대한 理解를 높이고자 하였다. 바르톡의 絃樂四重奏 第四番은 古典主義 樣式의 하나인 소나타形式, 3部分形武으로 구성된 獨特한 架橋形式(Arch form)을 취하고 있으며, 中心音 技能에 의한 調性의 安定과 不協和音인 2도, 7도, 9도가 주축이 되었으며, 5度和聲 및 竝行和聲의 效果的인 使用에서 더욱 現代的인 音響을 느낄 수 있었다. 또한 캐논(Canon) 풍의 對位法的인 樂曲 構造에서 古典主義的인 技法이 發見되어 진다. 리듬은 全體的으로 8分音의 리듬이 中心을 이루고 있으며, 이 樂曲의 主題는 간결한 것이 特徵이라 할 수 있다. 이와같이 形式, 調性, 리듬에서는 新古典主義의 音語法이 중심이 되었으며, 和聲 및 旋律構造에서는 12音의 自由로운 使用으로 表現主義의 一面이 內包되어 있으며, 特히 5度和聲 및 5度範圍의 旋律構造는 헝가리 民俗音樂의 特徵的인 表現에서 온 것이라고 解釋된다.;The Hungarian Musician Be´la Barto´k (1881-1945), the greatest composer of the 20th century, thoroughly absorbed all the materials of contemporary music into his own works. In his music, there are not only the elements of Hungarian folk music but also the trace of impressionism and expressionism. And he is regarded as the representative among the neo-classicists in the 20th century because he has had the intimate relationships with the classicism and tried various styles of them, through experimente. In this thesis, I considered the general trend of his works and the characteristics of his techniques according to each period of composition. Especially, my concern was concentrated into the study of string quartet No. 4, the representative works of his middle period in order to observe the originality of his world. By analysing the forms, tonality, harmonic structure, melody and rhythm within the movements and the relationships between the movements, this thesis attempted to reach deep understanding about the technical trend and importance of his work. among the 20th century music, and its influence on the contemporary music. String Quartet No. 4 as a whole takes the particular Arch form in which the first movement is a sonata form, and the other movements are three-part form. In this work the tonal center and the dissonances seconds, sevenths, and ninths are predominant. The effective use of the quintal chords and parallel chords presents a modern sonority. Beside, the classical technique is found in canonic passages prevalent all over the work. Also characteristic features are the use of simple motive or theme and the eighth note composite rhythm. As it was mentioned above, the neo-classical elements in formal structure tonality and rhythm form the center of this work, while the elements of expressionism can be found in harmonic and Melodic structure in which free use of twelve-tone appears. The quintal chords and the melodic lines built on the interval of outlines fifth are considered to come from the idomatic expressions of the Hungarian folk music.
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