View : 25 Download: 0

아동의 언어능력이 논리적 사고에 미치는 영향에 관한 연구

Title
아동의 언어능력이 논리적 사고에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Influence of the Children's Language Ability on the Logical Thought
Authors
이연심
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Keywords
아동언어능력논리적 사고유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이상금
Abstract
1. 연구의 목적 본 연구에서는 언어와 사고의 관련성에 관한 여러이론 가운데 인지발달론에 근거한 피아제의 입장에서 아동의 언어능력이 논리적 사고에 미치는 영향을 밝힘으로써 아동에게 알맞는 언어 및 인지교육에 필요한 실증적인 자료를 얻고자 한다. 2. 연구의 문제 본 연구는 언어능력이 결여된 농아와 일반적인 언어능력을 갖춘 정상아동에게 피아제의 보존개념에 관한 과제를 이용하여 언어능력이 논리적 사고에 미치는 영향에 관하여 알아보고자 하며 이에따라 본 연구에서 살피고자 하는 문제는 다음과 같다. [문제 1] 연령이 같은 농아와 정상아동은 각 보존과제 수행수준에 어떠한 차이가 나타날 것인가? [문제 2] 각 아동집단에서 연령증가에 따른 각 보존과제 수행수준에는 어떠한 차이가 나타날 것인가? [문제 3] 각 아동집단에서 과제유형에 따른 보존과제 수행순서에는 어떠한 차이가 나타날 것인가? 3. 연구의 절차 본 연구에서는 연구문제를 검증하기 위하여 아동유형 별(농아, 정상아동) 연령별(5, 7. 9, 11세)로 나누었으며 각 피형자 집단은 10명씩으로 전체 피형자 수는 80명이었다. 이들 피형자에게 피아제의 보존과제 (수, 액체량, 무게)를 개별적으로 실시하였다. 실험결과를 빈도와 백분율로 내었으며 통계치에 대한 차이를 알아보기 위하여 x^(2) 검증법을 사용하였다. 4. 연구의 결과 (1) 농아집단은 정상집단에 비해 각 보존과제 수행수준에 유의한 차이가 없었다. (2) 각 아동집단 모두 연령이 증가함에 따라 각 보존과제 수행수준도 높아졌다. (3) 각 아동집단에서 과제유형에 따른 보존과제 수행순서에는 차이가 있었다.;This study intend to obtain actual data in the cognitive and lanuage instruction for the children by finding out the influence of the children's language ablilty on the logical tho- ught in piaget's position which is on the basis of Cognitive " Development theory among the various Theories velation language and thought. This study intend to use both the deaf children and normal children the task on the Conservation concept of Piaget and to find out the influence of the children's language ability on the logical thought. So the problems of this study are as follows. 1. What difference is there in Conservation task achievement level between deaf children and normal children of, an age? 2. What difference is there in Conservation task achievement level according to ages of each children group? 3. What difference is there in Conservation task achievement order according to task types given to each group? In this study, the participants were classified according to experimental groups (deaf children, normal children) and according to age (5,7,9,11, Years olds) to verify the above problems. each participant group consisted of 10 children and so the participants were all 80. The cognitive level of each participant was measured as examing them individually in piaget's conservation task (number, liqurd guanitity, weight). The frequency and the percentage were used for the results of the experiments and X^(2) verification method was used to dis-tinguish the difference statistical figures of the results of the experiments. Results of study are follows. 1. Achievement level of deaf groups is generally a little lower than that of normal ones, But the difference was not so significant statistically. 2. Achiecement level of each groups increase according to increasing age. 3. There was a difference in achievement order according to task types in each children group.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE