View : 62 Download: 0

중학교 창작교육의 실태분석 연구

Title
중학교 창작교육의 실태분석 연구
Other Titles
(THE) ANALYTICAL STUDY OF THE CREATIVITY IN MUSIC EDUCATION IN MIDDLE SCHOOL
Authors
孫世禎
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
중학교창작교육실태분석
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이영조
Abstract
中學校 音樂敎育의 일반 目標는 바람직한 음악체험을 통하여 音樂性을 개발하고 豊富한 감정과 創造性을 길러 조화로운 人格을 形成하는데 있다. 이에 本 硏究者는 1400名의 學生과 10名의 敎師를 對象으로 質問紙法을 통하여 中學校 創作音樂敎育이 目標를 어느정도 充足시키고 있는가를 把握하고, 그 문제점을 규명하여 해결방안을 타진해 보고자 하였다. 조사결과 나타난 現 우리나라 中學校의 音樂敎育은 가창과 이론을 중심으로한 입시위주로 흘러 본래의 音樂敎育의 뜻을 상실하고 있었다. 이렇게된 원인은 여러 가지가 있겠으나 本 硏究의 결과로 나타난 것은 첫째 ; 音樂敎師자신의 創作音樂敎育에 대한 올바른 인식이 부족하다는 점과 創作敎育을 실시함에 있어서 敎師의 資質과 指導力 여하에 따라 學生의 音樂的 가능성 및 創造的인 能力이 달라질 수 있다는 사실이 밝혀졌다. 둘째 ; 敎科書안의 創作面의 內容이 체계적이 아니며 충분하지 못하다는 점이다. 따라서 가창 기악 감상의 音樂科의 모든 영역과 연결된 기초적인 내용을 보강하여 學生들이 曲을 創作해 갈 수 있도록 이끌어 주어야 하겠다. 위와 같은 문제점을 개선하여 創作學習을 올바르게 실시하여서 學生들의 創造性을 길러주어 創造的인 자기 表現力을 높이며 個性을 伸張하는데 도움을 주는 노력이 필요하다고 본다.;The music education in middle school aims to develope the aptitude for music through musical experience and to shape harmonions character by way of cultivating affection for music and creativity. Hereby, by means of 16-item questionnaire filled up by 1400 middle school students and 10 music teachers, the researcher attempted to find out how the music education in middle school serves the abore-mentioned purpose and to suggest the antidotes for the problems ferreted out. According to the results obtained which indicates varied symptoms that present education of music in middle school is going through, the problem that obstructs to bring the creativity to the class lies in the theory-centered instrec-tion solely for the high school evtrance exam. Among crucial problems, Firstly : the music teachers lack the sence of duty for the education of music. In the class of music, the quality and the leadership of a teacher plays a critical role in elicting and enhancing the musical potenciality and creativity of students. So, the quality as an artist and the sense of responsibility as an instruction is a prerequisite. Secondly: existing music text book does not pay due attention to the creativity of students. So, in relation of singing, appreciation, and instrument, the curri-culum need to be reinforced in the basic ABC of music that can help students to compose their originative pieces. So far as the problems in the creativity of music education last, it is out of the question that the good which aims to nurture harmonions character in addition to understanding music can be reached.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE