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兒童의 親切判斷과 어필이 利他行動에 미치는 影響

Title
兒童의 親切判斷과 어필이 利他行動에 미치는 影響
Other Titles
INFLUENCE OF CHILDREN'S KINDNESS JUDGEMENT AND APEAL ON ALTRUISTIC BEHAVIOR : EFFECTS IF PERCEIVED DISCIPLINE
Authors
鄭惠蘭
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
교육심리아동친절판단이타행동
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김태련
Abstract
The present study was to investigate first children's perceptions of induction and power assertion in maternal socialization practices were examined in relationship to kindness judgements and altruistic behavior, second, kindness judgements relationship with altruistic behavior were found, third, the effects of varying appeals on children's sharing. At the initial session, 108 subjects who viewed their mothers as inductive or power - assertive were selected. Baldwin & Baldwin's (1969) forced - choice, cartoon format test was next administered to measure the degree to which the children understood the moaning of kindness. After, children were provided with a self - named envelope containtng 300 won, a reward for their cooperation, and were then solicited for charitable donations. The total third - grade (n=54) and fifth - grade (n=54) populations were chosen as subjects. They were assigned to the six experimental conditions; inductive discipline - inductive appeal, inductive discipline - power assertive appeal, inductive discipline - neutral appeal, power assertive discipline - inductive appeal, power assertive discipline - power assertive appeal, power assertive discipline - neutral appeal. Children in each condition were exposed to an inductive appeal, a power - assertive appeal, and a neutral appeal. A significant relationship was found In the kindness judgements, which increased with age. As predicted, maternal induction was positively related to kindness judgement. A 3 × 2 × 2 analysis of variance was carried out with the dependent variable being the amount of donations. Appeal, a8e and discipline was found to be a highly significant determinor of donations. Further, there was a significant Appeal x Age interaction effect. Age differences were found on donating behavior and subjects with perceived induction were more generous than perceived power - assertion. Younger children gave more in the power appeal, while older children's donations increased with an inductive appeal.;본 연구는 3학년, 5학년, 아동 108명을 대상으로 첫째, 아동이 지각하는 부모의 훈육방식이 아동의 친절에 대한 판단과 이타적 행동에 미치는 영향을 밝히고, 둘째, 친절에 대한 판단과 이타적 행동과의 관계를 알아보고, 셋째, 다양한 어필의 내용이 이타적 행동에 미치는 효과를 규명하고자 하였다. 먼저, 권력-단어적 또는 귀납적 훈육방식으로 지각한 아동 각각 54명에게 그림이야기로 된 친절에 대한 판단 검사를 실시하였다. 그후 보상으로 300원씩 주었다. 아동들은 연령에 따라 6가지 실험조건(귀납적 훈육-귀납적 어필, 귀납적 훈육-권위적 어필, 귀납적 훈육-중성적 어필, 권력단언적 훈육-귀납적 어필, 권력단어적 훈육-권위적 어필, 권력단언적 훈육-중성적 어필)에 할당되어 이타행동을 측정하였다 아동들에게 풍부한 인지적 구조를 가진 귀납적 어필과 권위만을 강조하는 권위적 어필, 인지적이지도 않고 권위적이지도 않은 중성적 어필이 주어졌다. 연구결과, 연령이 증가할수록, 친절에 대한 성숙한 판단을 하고, 부모의 귀납적 훈육방식은 친절에 대한 판단과 주 효과가 있었다. 친절에 대한 판단과 이타행동과는 거의 상관이 없었다. 이타행동을 변량분석한 결과, 어필, 연령, 훈육방식의 유의한 효과가 있었고, 어필 연령간의 상호작용이 있었다. 연령이 증가함에 따라, 이타행동도 증가하였고, 귀납적으로 양육된 아동의 이타행동이 더 많았다. 권위적 또는 귀납적 어필이 중성적 어필보다 유의한 효과를 나타냈다. 3학년 아동에 있어서는 권위적 어필이 효과적이었으나, 5학년 아동은 귀납적 어필이 이타행동에 더 영향을 끼쳤다.
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교육대학원 > 교육심리전공 > Theses_Master
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