View : 31 Download: 0

우리나라 현행 고등학교 생물교과서, BSCS 및 Nuffield Biology 의 생태단원에 대한 비교 연구

Title
우리나라 현행 고등학교 생물교과서, BSCS 및 Nuffield Biology 의 생태단원에 대한 비교 연구
Other Titles
(A) Study on Ecology Phase of Biological Text Book in Senior High School of Korea
Authors
全台周
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
고등학교생물교과서BSCSNuffield Biology생태단원
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
엄규백
Abstract
우리나라 현행 생물 교과서 Ⅰ·Ⅱ 각 5종 10권과 미국의 BSCS 제4판 3권 그리고 영국의 Nuffield Biology 재판 4권을 사용하여 이들 교과서 중 생태 단원의 내용을 비교·검토하여 현행 우리나라 고등학교 생물 교과서가 교육 과정에 따른 교육 목표달성을 위하여 어느 정도 생태학적 내용을 강조하여 편찬되었는지 알아 보는 동시에 고등학교 생물 교육에 있어서 생태 영역의 적절한 교육 계획과 생물교육과정을 개발하는데 필요한 자료를 얻는데 본 연구의 목적이 있다. 연구결과는 아래와 같다. 우리나라 교과서는 5종 교과서가 모두 내용이 비슷하며 분자생물학적인 면을 강조하고 있어 현대 생물학의 주류인 한 면을 보이고 있으나 또한 면의 생태학적인 면은 낮은 강도로 다루어져 있다. BSCS에서는, 황판은 구조와 기능 및 유전적 연속성과 개체 수준을 강조하며 생태 단원은 전체의 14.0%를 차지한다. 청판도 유전적 연속성과 개체 수준을 강조하고 생태 단원은 전체의 6.0%이다. 그리고, 녹판은 생태적인 면을 가장 많이 강조하고 있으며 전체의 34.1%가 생태 단원이다. Nuffield Biology에서는, 제Ⅱ권과 제Ⅳ권은 생태 단원이 없다. 제Ⅰ권은 다양성과 단일성을 강조하고 생태단원은 6.3%이다. 그리고 제Ⅲ권은 생물과 환경을 주제로 하며 전체의 41.2%가 생태 단원이다. Nuffield Biology 제Ⅲ권과 BSCS녹판이 생태 단원을 가장 많이 다루고 있다. 생태 단원은 전 교과서 제일 끝장에 단원이 설정되어 있다. 생태 단원은 Nuffield Biology 제Ⅲ권과 BSCS녹판을 제외하고는 대부분 실험과 관찰 항목이 적다. 생태 단원은 비교적 그림과 사진이 많아 시각적으로 이해하는데 도움이 되게 하나 우리나라 교과서는 Nuffield Biology와 BSCS에 비하여 많이 부족하다. 우리나라 교과서는 각 수준을 비슷한 강도로 강조하고 있으며 환경오염과 공해, 인구와 식량문제 그리고 자연 보호에 관한 내용이 많다. BSCS황판과 녹판은 생태계 수준을 강조하고, 청판은 개체군 수준을 강조하고 있다. Nuffield Biology 제Ⅰ권은 생태계 수준이 강조되어 있고, 제Ⅲ권은 군집 수준의 강조도가 높다. 생물과 교육 목표를 이루고자 우리나라 고등학교 생물 교과서는 생태 단원의 내용을 짜임새있게 구성하였다. 그러나 각 레벨 간의 개념과 구분이 명확하지 않아 교과서마다 소단원의 배열 순서와 위치가 다르다. 학습자에게 각 레벨 간의 정확한 개념과 기준을 인식시켜 생태계에 관한 내용을 실제 생활에까지 적용시키며 올바른 자연관을 갖도록 생태 단원을 더욱 강조하여 교육시킴이 필요하다.;The purpose of this study is three. The first is to review contents of ecological unit of biological text books using ten volumes five kind each of the first and second editions of Korean biological text books, three volumes of the forth edition of Biological Science Curriculum Study (BSCS) of American and four volumes of the second edition of Nuffield Biology of Great Britian. The second is to find out what extent ecological con-tents were emphasized in editing biological text books of Korean senior high schools in order to attain educational objectives in accordance with the educational curriculums. The third is to obtain necessary materials for appropriate educational planning of ecological unit and for development of ideal biological educational programs for senior high school biological curriculum. The result of the study is as follows: 1. Contents of five kind of Korean text books are similar. Subject and level of the text books reflect modern biological views which emphasize molecule biology as emphases are placed on genetic continuity and individualism but the other hand less emphases are given to econological contents. 2. In BSCS, emphases are placed on structure & function and genetic continuity, individual level in Yellow Version, and contents of ecology occupy 14.0 percent. In Blue version genetic continuity and individual level are emphasized and ecological unit occupies 6.0 percent. And in Green Version ecologic aspect are most emphasized and ecological unit occupies 34.1% percent 3. In Nuffield Biology, the second volume and fourth volume do not include ecological contents and the first volume emphasizes variety and unity and ecologic unit is 6.3 percent. The main subject of the third volume are the biology and environment and 41.2 percent is ecologic unit. 4. Ecological unit was discussed in a large extent in the third volume of Nuffield Biology and the Blue Version of BSCS. Ecological unit is included in Korean text books as much as the Yellow Version of BSCS and much more than the first volume of Nufffeld Biology and the Blue Version of BSCS. 5. Most of ecological unit is located at last part of the text books and it is only for explanation and memory in a short period of time. 6. Observation and test are listed on ecological unit except on the third volume of Nuffield Biology and the Green Version of BSCS. 7. There are sufficient number of drawings, pictures and charts for ecological unit and help understand it by looking at these. But these in Korean text books are not as much as shown in Nuffield Biology or BSCS. 8. In Korean text books each level are well balanced in emphasis and when it moves into a large group the emphasis is intensified. Environmental pollution, population issue and foods supply, conservation of nature, etc are well covered. 9. The Yellow and Green Versions of BSCS emphasize level of ecologic system. The Blue Version emphasizes level of population. 10. The first volume of Nuffield Biology emphasizes level of the ecologic system and the third volume emphasizes level of the community. 11. In order to attain the educational objectives, ecologic unit is well organized in the text books of senior high schools. But concept and classification of each level is not clear and therefore, sequence or disposition of subunits are all difference. In order to familiarize students with accurate concept and standard of ecologic system to the extent that the students could apply these to the real life with interest, it is necessary to educate students with more emphasis on the ecologic unit so that they will have a straight and right vision on nature.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE