View : 18 Download: 0

컴퓨터 교육과 관련된 중학교 이진법 교육내용의 분석 연구

Title
컴퓨터 교육과 관련된 중학교 이진법 교육내용의 분석 연구
Other Titles
ON THE EDUCATIONAL CONTENTS BINARY NUMBER SYSTEM RELATED WITH COMPUTER EDUCATION IN MIDDLE SCHOOL
Authors
이기영
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
컴퓨터 교육중학교이진법교육내용수학교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
송순희
Abstract
교육이 시대적 조류에 부응하면서 국가 사회의 선도적 역할을 담당하여야 한다는 측면에서 볼 때, 우리나라 각급 학교에서의 컴퓨터 교육 실시는 필연적이라 아니할 수 없다. 따라서 각급 학교에서 컴퓨터 교육은, 정보화 사회에의 적응뿐아니라, 개인·가정에서의 활용, 전문 기술자의 양성이라는 교육적 사명을 이루기 위하여 방향 설정과 이에 따른 목표와 내용의 정립이 절실하다 하겠다. 반면 컴퓨터는 그 구성의 근본 원리가 수학과 많은 관련이 있으므로, 현행 중학교 수학과 교육과정 내에서 컴퓨터와 관련된 내용을 고찰해 보았다. 현재 의 중학교 수학과 교육과정 중에서 컴퓨터의 기본원리와 관련되어 있는 내용은 중학교 1학년의 기수법 단원 중 이진법 단원 한군데인데, 현재는 단지 일반적인 위치적 기수법의 원리를 이해시켜서 십진법을 올바르게 알도록 하기 위한 목적으로 지도되고 있는 내용이다. 이 이진법은 1973년의 제3차 교육과정 개정시에 새로이 도입된 내용이며, 1981년의 제4차 교육과정 개정시에는 그 내용이 더욱 약화되었고, 각 교육과정에 의해 편성된 교과서들에서 볼 때도 신교과서의 지도내용이 구교과서에 비해 훨씬 약화되어 있고, 동일한 지도내용에 대한 설명에 있어서도 많은 차이점이 있었다. 한편 현재 서울 시내 5개 중학교 남녀학생 393명을 대상으로 4월부터 6월에 걸쳐 실시한 설문지의 조사결과에 의하면, 학생들의 67. 4 %가 컴퓨터 교육을 받고 싶어하고 있으며, 특히 95. 9 %의 학생들이 컴퓨터 교육을 받게 된다면 중학교 이전부터 실시하는 것이 가장 좋다고 생각하고 있었다. 또한 이 설문조사에 의하면 남학생과 여학생사이의 의식의 차이도 다소 나타나고 있었다. 이제 컴퓨터 교육의 조기 도입이라는 새로운 시점에서 본다면, 수학과에서 이진법을 더욱 확대 지도해야 할 것이다. 이것은 수학과가 컴퓨터와 가장 많은 관련을 가지고 있는 과목이며, 수학을 지도함으로써 논리적인 사고력과 독창적 능력을 신장시켜 장래의 생활화로 지향하고, 과학 기술 교육의 충실과 변화하는 사회에 대응하기 위한 수학 교육이 요구되는 현시점에서 볼 때도 바람직한 일이라 하겠다. 우리나라의 컴퓨터 교육은 더 이상 지체말고 실시되어야 할 필요가 있으며, 컴퓨터 교육의 실시 및 컴퓨터와 관련된 과목이라는 측면에서 수학과의 교육내용에 대한 집중적 연구가 요구된다고 할 수 있다.;The goal of a nation or a society is established by the principle of education. On the view of this point, the computer science should be educated at all of the education systems. And the principle will be accomplished with the adaption in the society of information and the training of a expert. For the principle, the aim and the direction of the education should be needed. The mathematics is deeply related with the computer science. The basic concept of a computer is based on the mathematics So this paper is studies on the relation between the mathematics and the computer science in the curriculum of middle school. There is only a chapter in the curriculum of middle school to be related with the basic principle of a computer. That is the topic of the binary number system and the course of the 1st grade. Only for the purpose of understanding the 10-ary number system, it is educated. To know the interest about the computer, the enquete was performed to the students of 5 middle schools in Seoul. By the enquete, 67.4% of the students want to study the computer science, and 95.9% of them think that the study at the pre-education system rather than middle school will be good. There is a difference on the concept of the computer science between boys and girls. On the view of the application of computer education, the topic of the binary number system is emphasized on the course the mathematics. Hence, the logical thinking power and the creative talent will be improved. The improvement will make the more powerful society and the our aim of education will be successful. By the result, more study will be needed on the curriculum between the amthematics and the computer science.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE