View : 37 Download: 0

韓國 放送通信大學 敎育의 改善策에 관한 硏究

Title
韓國 放送通信大學 敎育의 改善策에 관한 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON THE IMPROVEMENT METHODS OF KCU EDUCATION : With A Perspective On the Lifelong Education
Authors
兪香順
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Keywords
한국방송통신대학교육개선책
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이규환
Abstract
It is not long since Lifelong Education began to be discussed. It began when the UNESCO's International Committee for the Advancement of Adult Education adopted in December, 1965, Paul Lengrand's proposal for "Education Permanente". Since then the item Lifelong Education begari to draw the attention of the whole world. Motives behind such a general upsurge of interest in Lifelong Education may be found in the many kinds of challenges such as acceleration of change, demographic expansion, evolution of scientific knowlege and technology, political change and so on. Lifelong Education aims to improve the quality of man's life by vertically and horizontally combining all phases of education. The methods of implementing the Lifelong Education are also diverse and one of them is the Distance Teaching which uses the broadcasting and correspondence media. Korea Correspondence University (KCU) education is very meaningful in giving the opportunity by providing the Distance Teaching to the people who have no enough time and money. The purpose of this study is to search for the improvement methods of KCU education so as to contribute to the establishment of Lifelong Education system in Korea. To achieve this purpose, a case study KCU was tried. In this case study five problems were found regarding to the qualification for admission, the objects of education, the methods of teaching, the evaluation system, and the qualification criteria for BA degree. These five problems are liable to be regarded as the inferior academic quality specially in terms of the excellence among the criteria to control the quality. There may be a number of ways in which its quality could be improved. In this study, to control the quality of KCU education as the higher education, five improvement methods were suggested as follows. First, KCU should introduced the result of the preliminary examination for college entrance and the interview in selecting the students. Second, most of all the students themselves should do their best even though they have various constraints. And at the same time enterprise and government should give a special consideration to the students of KCU. Third, to help the students to study by themselves, KCU should search for the various methods such as the multiple framework for the textbook and the improvement of the teaching methods by using the audio-visual media effectively. Fourth, to help the students to develop themselves and to motivate them, KCU should introduce the mid-term test system. Fifth, KCU should introduce the system of graduation thesis as one of the qualification criteria for BA degree. In conclusion, to implement these methods effectively, KCU should dichotomize the selection system as the BA degree course and the pure study course.;平生敎育이란 급변하는 現代文明의 위기에 대처하여 개인 또는 집단의 "生活의 質(Quality of Life)"을 유지하고 향상시키기 위하여 敎育의 수직·수평적 연관을 통해 人間의 전생애에 걸쳐 행해지는 敎育을 의미하며 그 敎育方法도 매우 다양하다. 韓國放送通信大學 敎育은 이러한 平生敎育의 다양한 敎育方法 중에서 放送과 通信의 매체를 이용하는 放送通信敎育을 실시함으로써, 時間的·經濟的인 제약을 받는 사람들에게 高等敎育을 修學할 수 있는 기회를 제공해 준다는 점에서, 平生敎育의 一環으로서 차지하는 의의가 크다고 본다. 따라서, 本 硏究는 平生敎育의 一環으로서 放送通信敎育을 실시하는 韓國放送通信大學 敎育의 나아갈 방향을 모색함으로써, 우리나라 平生敎育 體系의 확립에 조금이라도 보탬이 되어보려는데 그 目的이 있다. 本 硏究의 내용은 크게 두 가지 부분으로 나누었다. 첫째, 理論的 考察에서는 平生敎育과 放送通信敎育의 이론적인 배경을 연구했다 둘째, 實證的 硏究에서는 平生敎育의 일환으로서 韓國放送通信大學 敎育의 현황을 분석하고, 그 문제점과 개선책을 論했다. 硏究에 필요한 資料는, 理論的 考察의 부분은 주로 기존의 문헌에 의존하였고, 實證硏究의 부분에서는 기존의 통계자료를 바탕으로 하고 불충분한 부분은 직접 면담을 통하여 보충하는 방법을 택하였다. 本 硏究의 범위는, 韓國放送通信大學의 高等敎育 質管理 面에 중점을 두었고, 그 비교대상도 國內의 一般大學으로 한정하였다. 平生敎育의 一環으로서 韓國放送通信大學 敎育을 高等敎育의 質管理 面을 중심으로 하여 국내의 일반대학과 비교한 결과로는 다음과 같은 5가지 차이점과 문제점을 발견해 낼 수 있었다. 첫째, 선발방법의 차이점에서 야기된 문제점으로서, 大入學力考査·面接試驗이 고려되지 않은, 전면적인 고등학교 성적 위주의 서류전형만으로, 어느정도 실력있는 학생을 선발해 낼 수 있는가라는 점이다. 둘째, 교육대상의 차이점에서 나타난 문제점으로서, 時間的·經濟的으로 學業에 열중할 여유가 부족하기 때문에, 학습자 자신의 능동적인 학습활동이 이루어지기 어렵다는 점이다. 셋째, 교육방법의 차이점에서 나타난 문제점으로서, 우리나라 현실정에 비추어 볼 때, 放送·通信敎育方法에 의해서는 大學분위기의 창출 등이 어렵다는 점이다. 넷째, 성적평가의 차이점에서 나타난 문제점으로서, 현재 실시되고 있는 1부·2부시험에 의해서는 공정한 성적평가가 어려울뿐 아니라, 학생들에게 학습동기를 부여해 주기도 어렵다는 것이다. 다섯째, 학사학위 수여자격의 차이점에서 나타난 문제점으로서, 卒業論文制度가 必要한 학과를 고려함이 없이, 일률적으로 졸업학력평가시험에만 의존하려는 계획은, 학과의 특성에 따라서는 부적절한 경우가 있다는 점이다. 이와같은 5가지 문제점들은, 一般大學과 비교하였을 때, 高等敎育 質의 準據 중 優越性을 저해하는 變因으로 작용한다고 간주할 수 있으며, 이에 대한 改善策을 다음과 같이 摸索하였다. 첫째, 학생선발 방법에 대입학력고사·면접시험을 도입하도록 한다. 둘째, 교육대상에서의 문제점은, 학생 스스로의 정신력으로 극복함은 물론, 그에 대한 격려로써 政府와 企業次元에서의 배려가 행해지도록 한다. 셋째, 교육방법으로는, 自學自習을 용이하게 하고, 자기개발을 이룰 수 있도록, 교재집필의 다원화·교수법 개선·시청각 매체의 활용·관리기구 개편 등의 개선책을 도입한다. 넷째, 성적평가에서는 자학자습의 학습동기 부여를 위하여, 中間考査制度를 도입한다. 다섯째, 학사학위 수여자격에는, 學科의 성격을 고려하여 졸업논문제도를 도입하도록 한다. 이와같은 5가지의 개선책을 실시하는데 고려되어야 할 점은, 韓國放送通信大學의 대규모 학생수와 平生敎育機關으로서의 특수성이다. 따라서, 本 硏究에서는 學生選拔을 학사학위 취득과정과 연구과정으로 2원화 시켜서, 고등교육 수학에 대한 욕구충족과 동시에 質管理 목표를 달성할 수 있도록 한다. 결론적으로, 앞에서 언급한 改善策들은 모두 學士學位取得課程에 적용하여 고등교육의 질관리면에 특히 주력하고, 硏究課程에 있어서는 敎育方法에서의 개선책만 적용하고 나머지는 종전과 같은 체제로 운영하여 平生敎育的 意義를 유지하여야 한다고 본 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE