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고등학교 음악교과서 감상 영역 분석 연구

Title
고등학교 음악교과서 감상 영역 분석 연구
Other Titles
(An) Analytic Study on the Appreciation Part of the High School Music Textbook
Authors
장혜옥
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
고등학교음악교과서감상 영역Appreciation Part
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정정식
Abstract
현행 5종의 고등학교 음악교과서가 학생들의 감수성과 음악감상 능력을 길러주기 위해 국악, 한국 현대작곡자의 곡과 외국곡을 어떤 비율로 선정하고 있으며, 그 내용이 얼마나 체계적이고 일관성 있게 구성되어 있는 지를 살펴보는 일이 필요하다고 생각되어, 우리나라의 최초의 검정교과서부터 현행의 교과서까지를 분석하여 앞으로의 교과서 개편에 도움이 되는데 본 연주의 목적이 있다. 교과서의 감상영역 분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교과서의 감상영역의 비율을 연도별로 보면, 개편을 하면서 감상곡이 전체적으로는 점차 증가하였으나, 현행 5종의 교과서 간에는 큰 차이를 보인다. 예를 들면 많이 수록한 교과서는 교과서에 수록된 전체곡 중 감상곡이 67%인 반면, 어떤 교과서는 31% 밖에 안되었다. 둘째, 국악과 한국 현대작곡자의 곡 대 외국곡의 비율은 1:5 정도로 외국곡에 편중되어 있다. 셋째, 현행 5종의 교과서에 공통적으로 수록된 곡의 분포를 살펴본 결과, 5종의 교과서에 전부 실린 공통된 곡을 한 곡도 없었다. 그러나 2종 이상 교과서에 실린 공통곡은 있는데, 그 중 국악과 한국 현대작곡자의 곡은 64곡 중 6곡, 외국곡은 331곡 중 56곡에 불과하여 공통성을 찾기 어렵다. 넷째, 시대별 분포를 보면 외국곡은 대체로 골고루 분포되어 있으나 국악과 한국 현대작곡자의 곡은 시대별로 고려되어 있지 않으며, 연주 형태, 악식별에 있어서는 국악, 한국 현대작곡자의 곡과 외국곡이 다 한 쪽에 치우쳐 있었다. 이상 열거한 문제점들을 고려하여, 앞으로 교과서를 개편한다면, 첫째, 각 교과서는 전체곡 중 감상곡 비율을 조절하는 것이 바람직하다고 생각되며, 둘째, 국악과 한국 현대작곡자의 곡 대 외국곡의 비율이 한 쪽에 치우치지 않도록 하며, 셋째, 시대별, 연주 형태별, 악식별로 고른 분포의 곡을 선정하는 것이 바람직하다고 생각한다.;The purpose of this study is that the study suggests the correct way for future revision of textbooks through analyzing textbooks from the first to present ones, which is based on the thought that it is necessary to research what ratio present 5 sorts of high school music textbooks deal our and foreign music for developing students' sens about music appreciations by, and how systematic they are composed. The verified results of the textbooks are as follows : First: In the case of the portion of appreciational field of textbooks, the number of the appreciational compositions are increased gradually when revised, but there are not great differences between five. For example, the rate of appreciational composition of a certain textbook is 67%, but the other book is 31%. Second: The ratio between traditional music, Korean modern music and foreign music is 1:5 and there is more importance tance on the latter. Third: The research reveals that there is no appreciational composition. Which is implied traditional music and Korean modern music in all of the books, there are 6 among 64 and 56 foreign ones among 331 which are implied more than 2 compositions commonly. Therefore it is difficult to find common. Fourth: As we can see historical distributions, foreign compositions are distributed importially, but traditional music and Korean modern music ones are not. And, in the field of performing form and musical form, both of them are made importance to one side so much that they cannot be selected variously. For improving the efficiency of music education as a conclusion, each textbook should control music appreciations, same importance on both traditional, Korean modern music and foreign music, and treat all kind of music equally.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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