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대학생의 자아실현성과 문제해결인식도와의 관계

Title
대학생의 자아실현성과 문제해결인식도와의 관계
Other Titles
(The) Relationship between the Degree of Self-Actualization and the Self-Perception on Problem-Solving Aptitudes in the University Students
Authors
김경선
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
대학생자아실현문제해결인식도교육심리
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
황응연
Abstract
카운슬링은 문제해결의 과정이라 할 수 있고, 또한 자아실현과 개인의 성장을 촉진하는 과정이라고 할 수 있다. 또 카운슬링이 존재하는 중요한 이유는 사람들이 스스로 해결할 수 없는 문제를 가지고 있다는 사실에 있고, 카운슬러의 중요한 역할은 사람들에게 어떻게 결정을 하고 어떻게 문제를 해결하는가를 가르치는 일이다. 자아실현과 개인적 문제해결이 카운슬링의 중심과제가 되어 왔다. 본 연구는 자아실현성과 문제해결인식도와의 관계를 알아 보고자 하는 데 그 목적이 있다. 이 연구를 수행함으로써 보다 효과적인 카운슬링이 이루어지기 위한 기초자료가 되었으면 한다. 본 연구에서 밝히고자 하는 문제들은 다음과 같다. 1. 자아실현성을 하위척도별로 보았을 때, 어느 하위척도가 문제해결인식도와 높은 상관관계가 있는가? 2 .자아실현성의 대표척도인 내부지향성과 문제해결인식도와는 어떠한 상관관계가 있는가? 3. 대학생들의 자아실현성과 문제해결인식도는 그들의 성별, 출생순위에 따라 유의한 차이가 나는가? 이를 알아 보기 위해 서울시내 4개 대학교를 선정하여 남녀 대학생 400명을 대상으로, 자아실현검사(김 재은·이 광자, 1977)와 1982년 Heppner와 Petersen이 개발한 문제해결인식도검사를 사용하였으며, 자아실현성과 문제해결인식도와의 상관관계를 보는 상관분석법과 성별, 출생순위별 집단간의 자아실현성과 문제해결인식도의 차이를 보는 F검증을 주로 하였다. 이 연구 결과에서는 다음과 같은 사실들이 밝혀졌다. 1. 자아실현성의 하위척도 중 내부지향성, 자아실현성 및 자기긍정성이 문제해결인식도와 확실히 상관이 있고, 감수성, 자발성, 자기수용성 및 포용성과 문제해결인식도와도 상관이 있다. 그러나 실존성과 인간관은 문제해결인식도와 별로 상관이 없다. 2. 자아실현성의 대표척도인 내부지향성과 문제해결인식도와는 확실히 상관이 있는 것으로 나타났다. 특히 여자의 경우 내부지향적일수록 자신의 문제해결능력에 대해 긍정적으로 생각하고, 문제를 해결하는 데 정서적으로 잘 통제하는 것으로 나타났다. 3 자아실현수준은 자아실현성(P<.001)과 감수성(P<.001)에서 여자가 남자보다 유의하게 높게 나타났고, 내부지향성(P<.05), 실존성(P<.01), 자기수용성(P<.05) 및 포용성(P<.01)에서 말자가 가장 높고 장자가 가장 낮게 나타났다. 또 남자가 여자보다 자신의 문제해결능력에 대해서 긍정적으로 생각하고, 문제를 해결하는데 정서적으로 잘 통제하는 것으로 나타났다. 그러나 출생순위에 따른 문제해결인식도의 차이는 나타나지 않았다.;Counseling can be viewed as a problem-solving process. This process is often viewed as that which facilitates self-actualization and personal growth . The main justification for the existence of counseling is found in the fact that people have problems that they cannot solve by themselves. In this regard, the major role of a counselor is to teach people how to determine and solve their problems, Accordingly, self-actualization and the personal problem-solving approach have been the major subjects of counseling. Thus far, most of the researches on problem-solving have been concerned with the theoretical aspects, dealing with the problem-solving states. They have, in addition, remained at the methodological level of measuring or promoting the problem-solving capacity under laboratory conditions which may not truly reflect the multi-faceted ceomplexity involved in solving real-life personal problems. Accordingly, in this study, the correlation between the degree of self-actualization and the self-perception on problem-solving aptitudes was examined under the assumption that the continuous effort to solve personal problems is the very process of self-actualization. How people perceive their problem-solving aptitudes has been known to be a reliable predictor of how people actually solve their personal problems. Specific objectives of this study were; 1. to find out which subscales of Personal Orientation Inventory is related to the self-perception on problems-solving aptitudes 2. to see whether there is a correlation between the inner-directedness scale, the representative scale of Personal Orientation Inventory and the self-perception on problem-solving aptitudes 3. to examine the sexual difference in self-actualization and the self-perception on problem-solvig aptitudes 4. to see if the student's birth-order influences self-actualization and the-perception on problem-solving aptitudes For this investigation, a total of 400 students from 4universities in Seoul were chosen, and Personal Orientation Inventory(Shostrom, 1963) standardized to coform with Korean custom by Kim Jae-eun and Lee Kwang-ja in 1977 and the Personal Problem-Solving Inventory developed by Heppner and Petersen in 1982 were administered to the student subjects. The results obtained from the study were; 1. There was a direct correlation between the degree of self-actualization and self-perception on problem-solving aptitudes. The correlation between the self-perception on problem-solving aptitudes and the inner-directedness scale(r=.04, P<.001), the self-actualization scale(r=.42, P<.001) was clearly significant. And the self-perception on problem-solving aptitudes was shown to be related to feeling the reactivity scale(r=.21, P<.001)the spontaneity scale(r=.34, P<.001), the self-acceptance scale(r=.24, P<.001) and scale indicating capacity for intimate contact(r=.31, P<.001) 2. There was a correlation between the inner-directedness scale and the self-perception on problem-solving aptitudes, especially in female students. 3. In the inner-directedness scale, the representative scale of Personal Orientation Inventory, therepresentative scale of Personal Orientation Inventory, there was no significant difference between male and female students. However, the scores of female students were higher than those of male students in the subscales of self-actualization(P<.001) and feeling reactivity(P<.001). Male students tended to have more confidence in their problem-solving aptitudes(P<.01) and have better control over their emotion in solving their problems (P ( .001) . 4. The youngest child recorded the highest scores, and the eldest the lowest tn the inner-directedness scale(P<.05), the existentiality scale(P<.01), the self-acceptance scale(P<.05) and the scale indicating capacity for intimate contact(P<.01). The birth-order, however, did not significantly influence the self-perception on problem-solving aptitudes.
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