View : 27 Download: 0

유아의 서열화 개념 발달에 관한 연구

Title
유아의 서열화 개념 발달에 관한 연구
Other Titles
(A) study on the development of seriation concepts in the early childhood
Authors
이효정
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아서열화개념발달
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이상금
Abstract
본 연구의 목적은 만 4-7세 유아들의 서열화(Seriation) 개념 발달 수준과 특징을 알아 보려는 데 있다. 이는 서열화 개념발달에 필요한 교수 방법 및 교육 내용 구성의 기초 자료로 제공되기 위함이다. 본 연구의 문제는 다음과 같다. 1. 단순 서열의 경우 연령별·단계별 서열화의 발달은 어떻게 이루어지는가? 2. 삽입 서열의 경우 연령별·단계별 서열화의 발달은 어떻게 이루어지는가? 3. 일대일 대응의 경우 연령별·단계별 서열화의 발달은 어떻게 이루어지는가? 4. 예측은 실제 서열에 어떠한 영향을 주는가? 연구 대상 유아는 서울에 위치하고 있는 유치원과 국민학교에 다니는 만 4 - 7세 유아로 4세아 27명 (남=17, 여=10), 5세아 25명 (남=16, 여=9), 6세아 20명 (남=11, 여=9), 7세아 10명 (남=9, 여 1) 총 82명 이었으며 가정은 중류이상 이였다. 실험 도구는 Piaget와 Lavatelli의 도구를 본 연구에 맞게 수정하여 사용하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 1. 단순 서열에 있어 4, 5세 유아는 주로 Ⅰ단계에, 6세 유아는 Ⅱ단계에, 7세 유아는 Ⅲ단계에 존재하고 있는 것으로 나타났다 (p<.001). 2. 삽입 서열에 있어 4, 5세 유아는 주로 Ⅰ단계에, 6, 7세 유아는 주로 Ⅱ단계에 존재하며 Ⅲ단계는 6, 7세 유아들 중 일부만이 존재하는 것으로 나타났다 (p<.001). 3. 일대일 대응에 있어 4세 유아는 Ⅰ단계에, 5세 유아는 Ⅰ, Ⅱ, Ⅲ단계 모두에 거의 균등한 비율로, 6세아는 Ⅱ, Ⅲ단계에 7세아는 Ⅲ단계에 존재하고 있는 것으로 나타났다 (p<.001). 4. 예측의 활동은 서열의 각 단계에 의의있는 영향을 보여 주는 것으로 나타났다.;The present study was to investigate the developmental levels and characteristics of seriation in early childhood aged four to seven. It hoped that this study contribute to the selection of curriculum contents and teaching procedures which will facilitate development of the seriation abilities of the early childhood. The specific problems of this study are follows: 1. Is there any significant difference in Simple Seriation with ages, or levels ? 2. Is there any significant difference in Insert Seriation with ages, or levels? 3. Is there any significant difference in One - to - one Correspondence with ages, or levels? 4. Is there any significant difference between anticipation and seriation ? The subjects were kindergarteners and primary school children of four to seven years old from middle - class families in Seoul area. In four - age group, 17 male and 10 female were included. In five - age group, 16 male and 9 female were included. In Six - age group, 9 male and 1 female were included. The Children totalled 82. The tools were the Piaget's seriation test materials and Lavatelli's seriation test materials modified for the present study. The data were analyzed by Chi - square test and Percent-age. The results of the study were as followa: 1. There were a developmental progression with ages or levels in children's ability to construct Simple Seriation (4,5- age group in level 1, f - age group in Level Ⅱ, 7 - age group in level Ⅲ ) 2. There were a developmental progression with ages or levels in children's ability to construct Insert Seriation(4,5-age group in level 1, 6,7 - age group in level Ⅱ, no age group in level Ⅲ) 3. There were a developmental progression with ages, or levels in children's ability to construct One - to - one Correspondence. (4 - age group in level I, 5 - age group in level Ⅱ, level Ⅲ. 6 - age group in level Ⅱ, level Ⅲ. 7 - age group in level Ⅲ) 4. There was significant difference between anticipation and seriation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE