View : 26 Download: 0

Alexander Scriabin의 Piano Sonata 제6번 분석연구

Title
Alexander Scriabin의 Piano Sonata 제6번 분석연구
Other Titles
(A) STUDY OF ALEXANDER SCRIABIN'S PLANO SONATA NO.6
Authors
李瑛
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Alexander ScriabinPiano sonata 제6번음악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
백의현
Abstract
알렉산더 스크리아빈 (Alexander Scriabin) (1872~1915)은 독창적인 작곡기법으로 19세기 말과 20세기의 음악을 연결하는 데 있어서 중요한 역할을 담당하고 있다. 그의 작품들은 비록 수적으로는 적으나 각 작품마다 진보적인 일관성을 지니고 있으며 계속적인 실험과 발전의 흔적을 볼 수 있다. 특히 신비화음을 비롯한 신비주의에 근거한 기법들을 사용함으로써 그의 작품의 독창성을 보여주고 있다. 이 논문의 목적은 스크리아빈의 독특한 작곡어법의 확립된 작품의 하나인 피아노 소나타 제6번을 분석 연구하여 그의 신비주의 기법의 한 단면을 고찰함에 있다. 본 분석의 이론적 배경을 위해서 스크리아빈의 생애와 음악적 특징들을 살펴보았으며, 피아노 소나타 제6번을 분석 연구한 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 소나타 형식에 근거하고 있지만 그 전개방법에 있어서는 제1주제보다 제2주제를 중심소재로 사용하며, 그 소재의 사용은 구축적인 전개가 아니라 다만 되풀이 시키고 있을 뿐이고, 종결부부분이 확대되는 등 전통적인 소나타 형식과는 구별되는 양상들을 보이고 있다. 화성은 4도 화음과 3도 화음을 병용하면서 주화음을 정하여 거기서 추출된 다양한 화음형을 사용하며 특히, 제2주제를 중심으로 나타나는 화음형은 신비화음의 변형이다. 장7도, 증4도, 감5도, 장2도, 그리고 반음계적 음정을 수직적·수평적으로 빈번하게 사용하였고, 증4도, 감5도, 단3도, 장·단2도의 관계를 통한 진행이 자주 나타난다. 선율은 충동적인 형과 완만한 형의 대조를 이루며 신비음계의 첫 다섯음으로 구성된 제2주제동기는 가장 중요한 동기로서 다양한 리듬형태 위에서 발전한다. 박자의 변화와 3 : 4, 2 : 3 등의 교차리듬(cross-rhythm)이 자주 사용되었으며, 또한 넓게 확대된 건반의 사용, 각 화음형의 특징적 울림, 복잡한 리듬군 등의 연주를 위한 페달의 효과와 함께 세밀한 감정 표현을 위한 지시가 그의 작품에 신비성을 더해 주고 있다. 스크리아빈은 이 소나타의 이러한 모든 특징들을 통해서 그의 신비사상에 근거한 작곡기법을 독특하게 보여주고 있다.;Alexander Scriabin played on important role in connecting 19th century music: with that of 20th century by his unique method of composition. Although he did not compose many works, each work had its own progressive coherence and the evidence of continuous experiment and development through his works can be seen. Especially, he shows the uniqueness in his work to apply the techniques based on mysticism a s his "Mystical chord". The thesis of this essay is to study his musical technique by analyzing his piano sonata No.6 which exemplifies Scriabin's particular compositional language. First, in order to understand the theoretical background of this study, the characteristics of his career and music are summarized. From this analysis the writer summarized as follows:- His works show a tendency to be distinguished from the expansion of coda and the traditional sonata from by not performing constructive development but just repeating and applying the second theme rather than the first theme as the main theme in a development based on Sonata Allegro Form. Harmony is applied by various chords derived from the main chord joining the chords by a fourth or a third. Especially, the form of the second theme is the variation of the "Mystical chord". Frequently, he applied major 7th, tritone, diminished 5th, major and minor 2nd, and showed the relationship between tritone, diminished 217, minor 3rd and major-minor 2nd. His melodies contrast the impulsive form with smooth form, and the motive of the second theme composed of the first five tones of the "Mystic scale" is the most important one to be developed by various forms of rhythm. The frequent mutability of meter and cross-rhythm are applied many times, ane the sensitive expression marks helped his mystical works. The pedaling that binds .sonorities over on extended keyboard range, sonorities of various chords and flexible rhythmic groupings are used effectively. Scriabin shows his mysticism distinctly through all of these characteristic of this sonata.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE