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Anton von Webern 의 Variation fu¨r Klavier op. 27에 대한 소고

Title
Anton von Webern 의 Variation fu¨r Klavier op. 27에 대한 소고
Other Titles
(A) STUDY OF VARIATION FU¨R KLAVIER OP. 27 OF ANTON VON WEBERN
Authors
최덕숙
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Anton von WebernVariation fu¨r Klavier op. 27음악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
홍성희
Abstract
From the 20th century the development of music has become diversilied and reformative and somewhat shocking aspects. Arnold Schoenberg (1824-1951) who was craving for a new change from the composite music of the post-romantic school was traying to get rid of the composite works using the extreme chromatic scale and non-consonance. As a result, these desires of Schoenberg have been brought the Twelve Tone Music which is get rid of any certain composition by giving equal values to the Twelve Tones in all. The Twelve Tone music which had been first introduced by Schoenberg had been firmly established by his disciples Alban Berg (1F85-1935) and Anton von Webern (1883-1945). Schoenberg and Berg have developed the Twelve Tone Music filled with romantic mood, whereas Webern showed works of pointillism of world of tune music in his original with in extremely compressed units. Also they have greatly influenced music of yound composers like Pierre Boulez (1925- ) by introducing new elements not only to pitch of music as determined by themselves but also in the field of rhythm, dynamic and tempo. Twelve Tone Music has a great transformation like other music in its variation form; it freed itself from the constraint of previous ideas as expressed in the form of change of main themes but rather maintained a clear and distinct character in each variation but nevertheless common strain of theme is maintained through each variation. Consequently variation of Twelve Tone Music is considered as the reproduction of the aspect of main themes of music. In this treatise the writer analysized PianoVariation Op. 27 of A. Webern with an intention to review characteristics of variation as seen from the angle of Twelve Tone Music. Before analyzing the works, in the introductory part of the paper I secanned life of A. Webern. The main thesis is divided into 2 chapters and in the first part I perused Webern's world of music and in the next chapter analyzed his works. Analysis of his works revealed that in 3 movements of Webern's Piano Variation Op.27 characteristic attributes of his works, i.e., brevity and purity has been well expressed and a1so extreme economy of tones is also well displayed. In each movement made by application of principle of symmetry of low tone consummate variation is portrayed within them. Being composed of I Movement portraying diverse relationship of parallel symmetry; Ⅱ Movement showing vertical symmetry for focus with the focus of a tone and Ⅲ Movement with various changes shown in 6 types of parts the Op. 27 is considered a work reproducing the aspect of main theme of the music.;20C에 들어오면서 음악의 발전은 다양해졌고, 혁신적이고 충격적인 양상을 띠게 되었다. 후기 낭만파의 조성음악으로부터 새로운 변화를 갈망하던 Arnold Schoenberg(1824~1951)는 극단적인 반음계와 불협화음의 사용으로 조성적인 작품으로부터 탈피하고자 했다. 결국 이러한 Schoenberg의 열망은 12음 모두에 동등한 가치를 부여함으로 해서 어느 특정한 조성으로부터 벗어날 수 있는 12음음악(Twelve-tone Music)을 출현시켰다. Schoenberg에 의해 시작된 12음음악은 그의 제자 Alban Berg(1885~1935)와 Anton von Webern(1883~1945)에 의해 확립되었다. Schoenberg와 Berg가 낭만적 분위기 속에서 12음음악을 발전시켰다면 Webern은 극도로 압축된 단위안에서 독자적인 음열음악 세계인 점묘주의(pointillism)작품을 보여준다. 또한 후기의 작품들을 통해 자신이 결정한 음열들을 음의 고저 이외에 리듬, 음색, 강약, 속도의 분야에서까지 새롭게 발전시켜 Pierre Boulez (1925~ )와 Karlheinz Stockhausen(1928~ )과 같은 새 세대의 젊은 작곡가들에게 많은 영향을 주었다. 12음음악은 다른 음악형식에서와 마찬가지로 변주곡형식에 있어서도 변혁을 가져왔는데, 주제에 대한 변주라는 개념에서 벗어나 각각의 변주는 분명하고 뚜렷한 특성을 지니며, 그 각각의 변주곡 안에는 공통된 성격이 존재하는 바, 다시 말하면 12음음악에서의 변주는 주제적인 면을 재생산하고 있다고 할 수 있다. 본 논문에서는 음열을 통해 보여주는 변주곡의 특징을 살펴보려는 의도에서 A. Webern의 Piano Variation op. 27을 분석하였다. 작품 분석에 들어가기에 앞서 서론에서는 Webern의 생애를 다루었으며, 본론을 2개의 장으로 나누어, 먼저 Webern 작품들을 통해 그의 음악세계를 살펴 본 후 작품을 분석하였다. 작품 분석 결과 op. 27의 3개 악장에서는 Webern작품 특성인 순수성과 간결성이 잘 나타나 있을 뿐 아니라 극도로 음을 절약하는 경제성을 볼 수 있다. 또한 거울 대칭의 원리를 사용한 각각의 악장은 그 안에 완전한 변주곡을 묘사하고 있다. 수평적 대칭의 다양한 관계를 보여 주는 Ⅰ악장, a'음을 중심으로 수직적 대칭의 Ⅱ악장, 그리고 6개의 부분 형식이 다양하게 변화되는 Ⅲ악장이 3개 악장으로 구성된 op. 27은 각 악장이 주제적인 면을 재생산하는 작품이라 할 수 있다.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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