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海外 歸國學生의 生活適應問題 一硏究

Title
海外 歸國學生의 生活適應問題 一硏究
Other Titles
(A) STUDY OF ADJUSTMENT WHICH THE STUDENTS RETURNED FROM ABROAD FACE IN THEIR LIFE
Authors
安仁瓊
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
해외귀국학생생활적응문제
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김재은
Abstract
본 연구는 해외귀국학생들이 생활하는데 있어서 느끼는 문제점과 고민을 알아 보아 새로운 환경에 잘 적응할 수 있도록 도움이 되고자 한다. 국민학교 4,5,6, 학년을 중심으로 일반학생 60명과 귀국학생 51명을 대상으로 黃 應淵, 田 贊和(1973)가 표준화한 「간편 문제 진단 검사」(국민학교용)를 실시하였다. 일반학생과 귀국학생들의 차이를 보기 위해 각 영역별로(신체 및 건강, 성격, 가정생활, 학교생활, 대인관계, 사회적 가치) t 검증을 하였고 귀국학생들의 해외거주 상황에 따른 문제점을 비교하기 위해 해외거주 기간과 지역별로 비교하였다. 그 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 일반학생과 귀국학생간의 차이는 신체 및 건강, 사회적 가치에서 일반학생이 더 많은 문제점과 고민을 나타냈고 특히 남학생은 성격과 사회적 가치에서 여학생은 신체 및 건강, 사회적 가치에서 일반학생들이 귀국학생보다 더 많은 관심과 고민을 나타냈다. 2. 해외거주 기간에 따른 문제점의 차이를 비교한 결과 해외에서 4년 미만 동안 살다온 학생들과 4년이상 살다 온 학생들 간에 모든 영역에서 유의한 차이가 없었다. 3. 해외거주 지역에 대한 차이는 동양권에서 살다온 학생들이 서양권에서 살다 온 학생들보다 사회적 가치면에서 더 많은 관심과 문제점이 있는 것으로 나타났는데 특히 남학생의 경우 P<.01 유의 수준으로 차이를 나타냈지만 여학생의 경우는 유의한 차이가 없었다.;This study was aimed at surveying the problems and difficulties which the returned students face in their life and helping them adjust to the changed environments as well. The object of survey have been 51 returned students and 60 domestic ones in high grade elementary school. The instrument of test have been the standard model "Brief problem diagnotic test" (for elementary school) that Hwang Eung- yun 6 Jun Chan-wha made in 1973. The difference between two groups have been measured through t-Test in six parts(body& health character, home life, school life, interpersonal relation, social value) and analyzed the problems of the returned students by the points of the period and districts they were in abroad. The results were as follows; 1. Domestic students have more problems than the returned students in body & health and social value. Expecially domestic boys have more problems and concerns in character and social value, while domestic girls in body & health and social value. 2 . There is no significant difference in body & health, character, home life, school life, interpersonal relation, social value between the groups which lived for less than 4 years and more in abroad. 3. The difference in districts they lived in abroad, boys from oriental countries have more concerns and problems in social values than ones from western countries. But girls have not any significant difference between both areas.
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