View : 36 Download: 0

어머니의 대화형태에 따른 아동의 언어 및 분류능력

Title
어머니의 대화형태에 따른 아동의 언어 및 분류능력
Other Titles
Language and classification ability of the child according to the mother's Conversation type
Authors
安英玉
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
어머니대화형태아동언어
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이정환
Abstract
This study is aimed to examine what different typed of conversation mother will express according to the difference in the level of her wealth and education, for the difference in conversation type is considered as the changing factor of the home environment which primarily affects the growth and development of children. And the purpose of this study is also to investigate the effects of the mother's Communication on the classification and linguistic ability of the child. To do this purpose, this study attempted following questions. 1. Does the type of mother's conversation make any differences according to the economical leval of her family? 2. Does the type of mother's conversation make any differences according to her educational level? 3. Does the children's speech ability make any differences according to the type of their mother's conversation? 4. Does the children's classification ability make any differences according to the type of their mother's conversaion? 5. Is there any relationship between the children's ability of speech and that of classification? The subject for this study was fifty mothers and their children as many, respectively from a private kindergraten and Saem-aeul nursery school. The means of this survey was the questionaire with 12 questions, which was meant to investigate the types of mother's conversation. And individual interview or test wasused, which took about 20 or 30 minutes per a child, in order to examine the children's ability of speech and classification. Particularly, the inspection of speech was made possible by recording and analyzing of the children's reaction to the questions. As a result, these follwing conclusions were brought. 1. The type of mother's conversation makes meaningful differences according to the economical level of her family.(p .05); The higher the income of her family is, the more she uses per-son-oriented conversation. while, the lower, status-oriented conversation. 2. The type of mother's conversation makes significant difference according to her educational levle. (p .01); Those who are well educated use person oriented conversation, while the poor educated ones use status-oriented conversation. 3. The children's speech ability makes significant differences according to the conversation type of their mother's. (p .01); The higher class of children, using more person-oriented conversation, gets higher makes in total ability of speech. 4. There appear meaningful differences in the children's ability of classification in accordance with the type of their mother's conversation. (p .05); In the class of the children who have the ability of complex and synthetical classification, their mothers mainly use person-oriented conversation. While, in the class of the children who have lower ability of complex and synthetical classification, their mothers usually use status-oriented conversation. But, there appear no meaningful differences in the children's ability of simple classification despite of the differences in the type their mother's conversation. 5. The children's ability of speech and that of classification makes distinctive relation.(.68);본 연구는 아동의 성장, 발달에 중요한 영향을 미치는 가정환경의 변인으로서 경제수준 및 교육수준에 따른 어머니의 대화형태에 차이를 조사하고, 어머니 대화형태에 따른 아동의 언어능력과 분류능력과의 관계를 알아보는 데 그 목적을 두었다. 이와같은 목적을 가지고 본 연구에서 밝히고자 하는 문제는 다음과 같다. 첫째, 가정의 경제수준에 따라 어머니 대화 형태는 차이가 나는가? 둘째, 어머니 교육수준에 따라 어머니 대화 형태는 차이가 나는가? 셋째, 어머니대화형태에 따라 아동의 언어능력은 차이가 나는가? 넷째, 어머니대화형태에 따라 아동의 분류능력은 차이가 나는가? 다섯째, 아동의 언어능력과 분류능력은 상관관계가 있는가? 본 연구의 대상은 사립유치원, 새마을유치원 각각 2개소의 학부모 50명과 그들의 자녀 50명이었다. 이 연구에서 사용된 검사도구는 어머니의 대화형태를 알아보기 위하여 12문항으로 구성된 질문지를 사용하여 조사, 연구되었으며, 아동의 언어능력, 분류능력은 1인당 각각 20~30분 소요되는 개별면담과 실험을 통하여 연구되었다. 특히 언어검사는 질문에 대한 반응을 녹음, 분석하였다. 이 결과, 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 어머니의 대화형태는 가정의 경제수준에 따라 의의 있는 차이가 나타났다. (P< .05 ) 즉, 가정의 월수입이 높을수록 개성지향형을, 점수가 낮을수록 지위지향형을 가장 많이 사용하였다. 둘째, 어머니의 대화형태는 교육수준에 따라 의의있는 차이가 나타났다. (P< .01) 즉, 고학력 집단에서는 개성지향형을, 저학력 집단에저는 지위지향형을 가장 많이 사용하였다. 세째, 어머니대화형태에 따라 아동의 언어능력은 의미있는 차이가 나타났다. (P< .01 ) 개성지향형의 대화를 보다 많이 사용한 상집단의 아동언어능력 종합점수 및 요인별 점수는 하집단 보다 높게 나왔다. 넷째, 어머니 대화형태에 따라 아동분류능력은 의미있는 차이가 나타났다. (P〈 .05) 종합분류능력, 복합분류능력이 높은, 상집단에 어머니는 개성지향형의 대화를, 점수가 낮은, 하집단에 어머니는 지위지향형의 대화를 주로 사용하여 의미있는 차이가 있으나, 어머니대화형태에 따른 단순분류 점수에는 의미있는 차이가 나타나지 않았다. 다섯째, 아동의 언어능력과 분류능력과는 .68의 상관관계를 나타내고 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE