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간호원의 업무수행시 발생하는 갈등에 관한 연구

Title
간호원의 업무수행시 발생하는 갈등에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON ROLE CONFLICT OF NURSE
Authors
河惠靜
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Keywords
간호원업무수행갈등간호교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이광자
Abstract
조직사회에서 갈등의 존재는 불가피하므로 기능적 수준에서 갈등을 적절히 유지할 필요가 있다는 인식이 높아짐에 따라 갈등은 최근 관심과 연구의 촛점이 되고 있다. 병원이라는 특수한 조직은 급격히 변화하는 의료기술, 조직의 복잡성 등으로 많은 분쟁을 갖게 되는데 간호원들은 학교에서의 이론과 실제 임상에서의 간격으로 인하여 심각한 역할갈등을 경험하게 된다. 본 연구는 간호원들이 경험하는 갈등이 무엇이며, 그 정도가 어떠한지 또 이에 영향을 미치는 변수들이 무엇인지를 연구해 봄으로써 간호행정을 위한 기초자료를 제공하고자 하는데 목적을 두고 있다. 1983년 10월 1일부터 1984년 3월 9일 사이에 서울시내의 4개 종합병원에서 162명의 간호원을 대상으로 미시간대학의 조사연구소(Survey Research Center)가 개발한 JRT(Job Related Tension Index)를 사용하여 설문조사의 방법으로 자료를 수집하였다. 수집된 자료를 백분율, t-검정, f -검정 Pearson 상관계수 등의 통계방법으로 분석하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 1. 간호원이 경험하는 갈등에는 역할갈등(Role Conflict M=2,427) 역할과다(Role Overload M=2,493) 개인역할갈등(Person-role Conflict M=2,449) 역할모호(Role Ambiguhty M=2,589)의 4종류가 있는데 그중에 간호업무의 한계와 책임이 불확실 하다고 느낀다는 역할모호에 가장 높은 점수(M=3,119)를 나타내었다. 2. 연령이 적을수록 개인역할갈등(P=0.015)과 역할모호(P=0.011)를 많이 느끼고 있는 것으로 나타났다. 3. 대학과정 졸업간호원(M=2,522)이 전문대학과정 졸업간호원(M=2,472)보다 갈등을 높게 느끼고 있으며 특히 역할과다에 있어서 대학과정 졸업간호원(M=2,617)이 전문대학과정 졸업간호원(M=2,370) 보다 높게 느끼는 것으로 나타났다.(p=0.022);Recently interests and studies about conflict are increasing, as it gets recongnized that it is necessary to retain conflict at the functional level since its existence is inevitable in any organization. The special organization, which is called a hospital, has had many conflicts due to rapidly advancing technology, complexity of organization, etc. Thus, nurses experience serious role conflict owing to the gap between theory in school and nursing practice. This study intends to offer basic data for the nursing administration by researching what kind of conflicts nurses experience, to what extent they do, and what factors influence on this. This study took JRT (Job Related Tension Index) developed in Survey Research Center of Michigan University and collected data by an enquete with 162 nurses of 4 general hospitals in Seoul from October 1, 1983 to September 3, 1984. Findings from the statistical analyses such as percentage, t-test, f-test, pearson-correlation, and so forth are as follows (1) Nurses experience four kinds of conflicts such as role conflict (M=2.427), role overload (M=2.493), person-role conflict (M= 2.449), and role ambiguity (M=2.589), and role ambiguity that nurses feel unclear on just what the scope and responsibilities of your job gets highest marks. (2) The younger nurses feel more person-role conflict (P=0.015) and role embiguity (P=0.011). (3) Baccalaureate nurses (M=2.522) feel more conflicts than diploma nurses (M=2.472), the former (M=2.617), in particular, feel more role ambiguity than the latter (M=2.370) (P=0.022).
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