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知能·不安과 被說得性向과의 相關關係에 關한 實驗硏究

Title
知能·不安과 被說得性向과의 相關關係에 關한 實驗硏究
Other Titles
(An) Experimental Study of the Relationship Between IQ, Anxiety, Sex differences and Persuasibility
Authors
金福香
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
지능불안피설득성향교육심리
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김태련
Abstract
태도의 변화가 행동의 변화에 영향을 미친다는 전제하에 많은 연구들이 태도변화에 관심을 쏟고 있다. 그중 설득도 개인이나 집단의 태도변화에 중요한 요인으로 작용한다고 본다. 현대사회에서는 정치적 경제적·종교적등 다방면에서 대중을 설득하기 위해 매스미디어를 활용하고 있는 실정이다. 매스미디어의 설득효과는 정확히 측량할 수는 없으나 그 영향이 크다는 것은 부정할수 없다. 그러나 많은 매스컴 효과에 관한 연구에서는 매스미디어의 효과와 영향이 자극 (S)→반응(R)의 단순한 관계가 아닌 자극(S)→수용자의 개인적 소양(O)→반응(R)의 관계, 즉 수용자 개인의 개인적 소인이 다분히 크게 작용하고 있다는 것이 밝혀졌다. Janis와 Field는 매스미디어의 효과에 작용하는 개인적 소양중의 하나로 「피설득성향」이 있다는 것을 발견하였다. 즉 같은 메시지를 받고도 잘 설득당하는 사람이 있는가 하면 잘 설득당하지 않는 사람이 있는데 이러한 개인차는 특정토픽에 관계없이 비교적 일관성있게 나타난다는 것이다. 그후 성별·성격요인·연령지능등 여러 개인적 변인이 피설득성향과 맺고있는 관계에 대한 다양한 연구가 이루어졌다. 본 연구에서는 피설득성향과 관계가 있다고 믿어지는 지능·불안과 피설득성향의 관계에 대해서 밝혀보고자 한다. 본 연구에서 다루고자 하는 문제는 다음과 같다. 1. 피설득성향은 남·녀별 차이가 있는가? 2. 불안과 피설득성향과는 어떤 관계에 있는가? 3. 지능과 피설득성향과는 어떤 관계가 있는가? 연구대상은 서울시내 남·녀중학생 220명(남110명, 여110명)을 선정, 총 4차에 걸친 실험을 하여 태도변화를 측정하였다. 검사지는 Janis와 Field의 것을 모형으로 한 피설득성향검사지와 Spielberger의 불안검사 측정척을 사용하였다. 자료분석 및 검증은 Pearson γ과 CR검증을 하였다. 그 결과를 보면 다음과 같다. 1. 대체로 남학생보다 여학생의 피설득성향이 높은 것으로 나타났다. 2. 지능과 피설득성향은 전체적으로는 유의한 상관을 보이지 않으나 남녀별로 보면 남학생은 정적인 상관을 보여 지능이 높을수록 피설득성향이 높은 것으로 나타났다. 반면 여학생은 지능에 따른 뚜렷한 변화가 보이지 않았다. 3. 불안과 피설득성향은 거의 상관이 없는 것으로 나타났다.;○ Purpose and Research Problem A number of investigations have been concerned with individual differences in responsiveness to persuasive Communication, and have raised the possibility that there may be a general factor of susceptibility to persuasion, or "persuasibility".Many studies of persuasibility produced that there are consistent individual differences in persuasibility which are related to personality factors such as, characters, IQ, educational background, sex, age, etc. Especially, many studies produced many different results concerning Relationship Between IQ - persuasibility and Sex-persuasibility. Some showed positive Correlationship between these two, whilst others insisted that there are negative Correlationship. Still some others announced that Zero relationship had been found. This study aims to find out the Correlationship between IQ, Sex, anxiety and persuasibility. For that purpose the following questions are made as a preparatory stage, 1. Is there any relationship between the sex - differences and persuasibility? 2. Is there any relationship between the Intelligence and persuasibility? 3. Is there any relationship between the anxiety and persuasibility? ○ Methods and Procedures, The persuasibility test The test of persuasibility of four components; (1) the Initial Questionnaire, designed to measure initial opinion on fifteen items; (2) Booklet I, containing five persuasive Communications on five topics, each of which is followed by the three pertinent questions from the Initial Qiestionnaire, and (3) Booklet I, a second series of five persuasive Communications on exactly the same topics as the first series, but taking diametrically opposite positions to those taken in the first series, and (4) anxiety - test, consists of 20 questions. ○ Procedures for Investigating Consistency The persuasibility test was administered to approximatery 220 junior high school students. The initial Questionnaire and Booklet I, including the second Questionnaire, were administered successively in the same session; Booklet Ⅱ, including the third Questionnaire, was administered ten days later; and the last time the anxiety test, consists of twenty questions, was given when there were finished, all the answer sheets were gathered together and anglysed the experimental group devided into male and female group, high, middle, and low-IQ group. And after that the sheets that showed changes in attitude toward the given topic matched to each of the three groups. ○ Findings. As the result of the statistical analysis, the following was found. 1. The difference between the correlation for males and females are significant. Especially, females are more persuasive than males. 2. There are not sighificant relationship between IQ and persuasibility, but, positive correlationship is showed among male students betwen these two. 3. There are close to zero correlationship between anxiety and persuasibility. The generalization of our present findings is limite by the fact that the experimental Communications were given to Junior high school stduents in a classroom setting, namely total experimental conditions. So, generalization must be considered according to these circumstances.
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