View : 571 Download: 0

중등학교 체육프로그램 운영에 관한 현황조사

Title
중등학교 체육프로그램 운영에 관한 현황조사
Other Titles
RESEARCH OF ACTUAL CONDITIONS FOR THE MIDDLE AND HIGH SCHOOLS' PHYSICAL EDUCATION PROGRAM OPERATION
Authors
강명숙
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
중등학교체육프로그램체육교육행정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
성정순
Abstract
This thesis aimed to offer a principal fundamental data which are useful for groping the desirable direction of middle and high schools' physical education. A questionnaire method has been used in this study and 132principals in Seoul and Kyung Gi area are the subject of questionnaire. The questionnaire are composed of 31 items and the content of items is activity of studying a lesson, game in school, operation of an athlete club for the game with other schools and the actual conditions of athlete instructor's affairs. The result of this research is as follows. 1. The activity of athlete instructor's lecture is not performed fully. The athlete instructors can not teach an athlete lesson to the students faithfully and instructors in a certain school give first consideration to physical strength measurement. 2. Two third schools hold an athlete meeting more than 2 times a year. 3. Most of schools foster players and want to win a prize. 4. In One third schools, the athlete instructors would often absent from the lecture owing to the coaching of players or the leading of them to the game place and the student players would cut the class because of training or game. 5. The athlete instructors are imposed excessive task. The problems of middle and high school physical education program found in this questionnaire servey are activity of studying lessen, class putting first to physical strength mea-surement, game in the school, and bringing-up of student players prepared for the game with other schools. The principals of middle and high school should improve their management method for the physical education program to contribute to forming student's sound personality and agree with the basic purpose of education, that is, formation of wisdom, virtue and body.;학교 체육의 경영은 학교 체육이 정상적으로 운영되는 데 많은 영향을 주고 있다 따라서 학교 최고 행정자인 학교장의 체육에 대한 이해와 인식은 그 학교의 체육 프로그램 및 모든 활동에 직접적인 관계를 갖고 있는 중요한 요인이라 하겠다. 이에 본 연구는 학교장이 본 체육 프로그램에 대한 실태를 조사하고 학교 체육의 방향 모색에 자료가 됨을 목적으로 한다. 조사 대상은 서울특별시와 경기도에 소재한 중학교와 인문계 고등학교를 무작위 추출법에 의거하여 180교를 선정하고 학교장에게 질문지를 우송하였는데 그 중 137교에서 회수되었다. 조사 내용으로 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 정상적일인 교과 학습 활동이 이루어지지 못하고 있다. 2, 교내 경기를 년 2회이상 실시하는 학교는 90교였다. 1회이상 실시하는 학교 40교 실시하지 않는 학교가 7개교였다. 3. 선수를 육성하고 있는 학교가 134교였으나 비교적 많은 학교에서 재정적인 지원 협조 등이 이에 따르지 못하고 있었다. 이와같이 교과 학습 활동 교내 경기 대교 경기에 따른 운동부 육성, 연합체조, 교사의 과중한 업무 등에서 문제점이 발견되고 있다. 체육의 목적이 인격 완성에 목적이 있으므로 매일 매일의 충실한 생활, 완전한 생활을 지도하여 유능한 인간인 인격자를 육성하는 데 있다고 본다. 따라서 개인이 가지고 있는 잠재 능력을 가장 알맞은 상태에서 발전시키는 데에 기여하기 위해서는 가장 효과적인 환경이 마련될 수 있도록 학교장의 체육 경영 방식에 점진적 개선이 요망된다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE