View : 816 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor조연순-
dc.contributor.author양승경-
dc.creator양승경-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:26Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:26Z-
dc.date.issued1983-
dc.identifier.otherOAK-000000013894-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/195958-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000013894-
dc.description.abstract본 연구는 Piaget이론에 근거한 유아교육 프로그램 중, Kamii와 DeVries의 교육과정에 포함된 「그룹 게임」에 촛점을 맞추고 있다. 이 「그룹 게임」이 아동의 인지 발달과 사회·정서적인 면의 발달을 도울 수 있다는 Kamii에 따라, 이 「그룹 게임」을 유아원 현장에서 실시했을 때, 아동의 인지 영역의 발달에 어느 정도의 차이를 보이나를 알아보기 위해 시작되었다. 연구 방법으로는 실험 연구를 수행하였다. 연구의 대상 아동은 서울의 대학 부속 유아원의 원아 22명을 선정하여 실험하였다. 한국 행동 과학연구소 발행의 인지검사와 사회·정서 검사로 실험집단과 통제집단을 동일한 조건으로 나눈 후, 실험한 다음 동일한 인지 검사를 실시해 실험 집단 아동의 발달과 통제집단 아동의 발달을 1% 유의도 수준에서 t검증하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 1. 실험집단은 수 세기, 공간 개념의 영역에서 사전 테스트에 비해 차이 있는 진보를 보였다. 2. 다른 영역들 즉 분류, 지각 변별, 시간 개념, 수의 대소 비교 등에서는 실험집단도 유의한 차이를 보이지는 않았다. 3. 통제집단 아동은 자료처리 결과, 사전과 사후 테스트에 어떤 유의한 차이를 보여주지 않는 것으로 나타났다.;The purpose of this study is to investigate the effect of group games on children's cognitive development. This study has been conducted through experimental research. The subject are 22 children from Ewha nursery school in Seoul, and are divided into experimental group and control group with matched-pair technique based on the achievement of cognition and socio-emotional test from KIRBS. After the experimental group have hah group games for 4 weeks, the subject are post-tested, which is the same test as Pre-test The data of pre-post test are analyzed throughly for t-verification which 1% is significance level are adopted. The results of these analysis for this study are as follows ; 1. The progress of the experimental group shows the significant difference between the pre-test and the post-test in number count ing, spatial-relation. 2. The experimental group don't represent significant progressive difference in classification, visual discrimination, temporal relation. 3. The control group show no significant difference between the pre-test and post-test in every tasks.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 2 C. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. Kamii & DeVries의 「Piagef for Early Education」 = 4 B. 게임의 발달단계 = 10 C. 그룹 게임 = 12 Ⅲ. 연구의 과정 = 28 A. 연구의 대상 = 28 B. 연구의 절차 = 28 C. 연구의 도구 = 29 D. 자료 처리 = 30 Ⅳ. 연구결과 및 해석 = 31 Ⅴ. 요약 및 결론 = 37 참고문헌 = 39 부록 = 42 ABSTRACT = 52-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1322615 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject그룹-
dc.subject게임-
dc.subject아동-
dc.subject인지발달-
dc.title그룹 게임을 통한 아동의 인지발달에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on children's cognitive development through Group Games-
dc.format.page58 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공유아교육분야-
dc.date.awarded1984. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE