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독일과 한국신학대학 교회음악과 교육과정의 검토

Title
독일과 한국신학대학 교회음악과 교육과정의 검토
Other Titles
(A) REVIEW OF CURRICULUM ON THE CHURCH MUSIC CIURSE IN THE GERMANY AND KOREAN COLLEGE IF THEOLOGY
Authors
김효진
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
독일한국신학대학교회음악교육과정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
홍정수
Abstract
교회음악 지도자는 교회의 모든 음악활동을 지도하며 특히 예배음악에 대한 직무를 이행하는 사람이다. 일반음악과는 달리 교회내 모든 음악과 예배음악은 그 특수성으로 인해 이들에게는 음악적인 전문성과 함께 신앙과 신학적 지식이 요구된다. 따라서 신학대학 교회음악과는 이러한 일을 담당해 낼 전문적인 교회음악지도자를 배출하는 과정으로 교회음악 교육을 실시하는데 그 의의가 있다. 독일의 교회음악 지도자 교육은 직업과 직결된 교회음악가를 배출하는 전문성을 띤 교과과정과 교육내용을 갖고 있다. 이 배출 과정은 자격시험제도를 통해 능력에 따라 A, B 교회음악가 자격이 주어지는 것이다. 따라서 독일의 교회음악가 교육 기관의 교과과정과 교육내용은 자격시험제도에서 요구하는 시험내용에 맞추어 구성되며, 통합적인 교회음악 교육체계가 확립되어 있다. 그러나 오랜 기간을 통해 발전한 독일의 교회음악 지도자 교육의 전통과는 달리 짧은 변천과정을 통해 자라난 한국의 신학대학교회음악과는 교회음악 지도자 교육에 문제성을 갖고 있다. 즉 음악이론, 음악실기, 교회음악, 신학분야에서 전문적인 교회음악 지도자를 양성해내기 위한 통합적인 교회음악 교육 체계가 효과적으로 확립되어 있지 않는 상태이다. 이러한 문제에 대해 본 논문에서는 교회음악 지도자의 정의와 조건을 문헌 중심으로 연구하고 독일의 교회음악 지도자 교육에서는 교과과정, 교육내용, 자격 시험제도를 알아 보았다. 한국의 교회음악 지도자 교육은 3개 신학대학 교회음악과를 중심으로 교과과정을 4영역 (음악이론, 음악실기, 교회음악, 신학분야 )으로 구분하여 비교 분석하였고 교회음악 지도자 교육의 새로운 방향을 제시하였다. 신학대학 교회음악과 중심으로 한국의 교회음악 지도자 교육을 살펴 본 결과와 나아가야 할 방향을 제시하면 다음과 같다. 한국의 신학대학 교회음악과는 교과과정상 일반음악대학의 개인 전공실기 중심교육과 별 차이가 없고, 교양과목의 비중이 커서 전문성울 띤 교회음악 지도자 교육을 실시하기에는 전공과목이 부족하다. 그리고 각 교단과 교회측에서 보더라도 독일에서와 같은 직업적인 교회음악가를 둘 제도적 기구가 없어 교회음악 전공생들을 전임 교회음악 지도자로 수용할 수 없는 실정이다. 그러나 새로운 방안으로 한국 교회가 교회차원으로 자격시험제도를 도입할 경우, 이에 수반되는 행정기구가 조직될 것이며, 각 신학대학 교회음악과는 자격시험제도에 따라 새로운 교육 목표와 교과과정이 설정될 것이다. 즉 신학대학 교회음악과는 자격시험제도를 통해 학생들의 능력에 따라 자격과 등급이 정해진 교회음악 지도자를 배출해 낼 수 있고 행정기구를 조직한 교회측은 자격시험제도를 관리할 수 있게 된다. 그러면 한국교회는 독일에서와 같이 전문적인 교회음악 지도자를 둘 수 있게 되고, 교회음악 전공생들은 전임교회음악 지도자로서 교회내에서 위치와 직책이 분명해지게 된다.;The directors of the church music are those who conduct all the musical activities of the church, and perform duties on liturgical music. The music in the church, especially liturgical music, which is different from the ordinary music, requires faith and theological Knowledge, as well as, special knowledge of ordinary music. Thus, church music department in the college of theology can find their significance in educating the professional directors of the church music. The church music curriculum in Germany has special courses which contain their main purpose in producing the professional musicians for the, church. Each of the directors in Germany are given a qualification as church musician through a qualifying examination. The qualification is classified into three major grades : A, B, and C. The curriculums and contents are constituted for the qualifying examination and are established in the integral systems of the church music education. The church music department in the college of theology in Korea, on the other hand, have relatively short period of music tradition in comparison with the western (especially Germany) traditions, has a lot of problems in educating the church music directors ; that is, the integral systems which contain the theory of music, the performing practice, theology, and other various fields of church music have not yet been fully established. In this thesis, the definition of the directors of the church music and the historical development of them are examined first and then curriculum and contents of the church music courses in Germany and her systems of qualifying examination are examined secondly. In chapter Ⅳ, the directors have been compared and analyzed, and the Korean curriculum have been classified into four large group : theory of music, practice of music, chruch music and theology, which were studied in three church music department in the college of theology. In chapter Ⅴ, the future direction of the Korean education for the church music directors has been suggested. The conclusion and future applications are given as followed : The church music courses in Korea are not specialized, because the church music department, in the college of theology, have few differences in its education and practice compared with other college of music, and gives too much weight to general education. AAnd because each church does not give special constitutions for church misic directors, they can't admit the students who majored in church music. But if the churches in Korea introduced the systems of the qualifying examination, the could organize a new administrative constitution, and church music department in the college of theology, which would establish new curriculums and new objects of education. The church music department then could produce many music directors. each of them being qualified and classified into several grades in accordance with their own ability, and then the church could administrate the system of the qualifying examinations. As a consequence, the churches in Korea can admit professional directors of the church music as Germany, and thus the students who major in the church music can be ready to conduct all the musical activity as permanant directors of the church music.
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