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수와 액체보존 훈련효과에 관한 연구

Title
수와 액체보존 훈련효과에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Effect of Number and Liquid Conservation Training
Authors
권용은
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
액체보존훈련효과
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
인간의 발달은 속도에는 차이가 있으나 고정된 단계를 거친다는 Piaget의 이론은 교육에 많은 영향을 주어왔다. 많은 교육자들이 그의 이론을 교육에 적용하기 위해서 노력을 하고 있다. 이런 노력 중의 한 가지가 발달의 속도를 빨리 하려는 훈련 연구들인데, 많은 연구들이 다양한 방법으로 시도되어 왔다. 이에 본 연구는 보존 훈련 연구들을 살펴보고 대상 아동에게 갈등을 주는 전략을 사용하는 「갈등 유인-비언어적 훈련」과 갈등보다는 언어적 절차에 중점을 두는 「비갈등-언어적 훈련」 방법으로 수와 액체보존을 훈련시켰을 때, 어떤 방법이 더 효과적인가를 알아보려고 하였다. 대상 아동은 수나 액체 보존중, 어느 하나라도 하지 못한 4~6세 아동, 3O명이었고, 동일한 수준의 세 집단으로 나누어서 두 집단에게는 각각 「갈등 유인-비언어적 훈련 」과 「비갈등-언어적 훈련」방법으로 수와 액체보존을 훈련하고, 통제 집단은 아무 훈련도 하지 않았다. 훈련 3일 후의 사후검사1과 훈련 20일 후의 사후검사2를 실시하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 1 .수 보존에 있어서, 사후검사1에서는 「갈등 유인-비언이적 훈련 」 집단만이 통제집단과 유의한 차이를 보였으며 사후검사2에서는 유의한 차이를 보이지 않았다. 2.액체 보존에 있어서, 사후검사1에서는 두 훈련집단이 모두 통제집단과 유의한 차이를 보였으나 사후검사2에서는 「갈등 유인-비언어적 훈련」집단만이 유의한 차이를 보였다. 3.훈련을 하지 않은 길이 보존에 있어서, 사후검사1에서는 두 훈련 집단이 모두 통제집단과 유의한 차이를 보이지 않았으나 사후검사2에서「갈등 유인-비언어적 훈련」 집단만이 유의한 차이를 보였다. 3가지 문제의 결과를 종합해 볼 때, 「갈등 유인-비언어적 훈련」이 「비갈등-언어적 훈련」보다 더 효과적이었다.;The purpose of this study is to find a more effective conservation training method for implications for teaching strategies. This study has been conducted through experimental research. The subjects are young children from nursery school and Kindergarten in Seoul. (age 4-6, mean age: 5.3) Experiment was designed with 3 sessions. In the first session, 50 children were pre-tested by conservation tasks (number, liquid and length). 30 subjects were selected and devided 3 groups ; conflict inducement-nonverbal training group, no conflict-verbal training group and control group. In the second session, 20 subjects of training groups were trained. In the final session, pre-tests were repeated two times; post test 1 (3 days after training), post test 2 (20 days after training). The results of the experiment are as follows ; 1. Number Conservation: In the post-test 1, only the conflict inducement -nonverbal training group shows significant difference with control group. But the difference disappears in the post-test 2. 2. Liquid Conservation: In the post-test 1, both the training groups show significant difference with control group. In the post-test 2, conflict inducement-nonverbal training group retains the significant difference. 3. Length conservation: In the post-test 1, no significant differences appears between trains groups and control group. In the post-test 2, conflict inducement-nonverbal training group shows significant difference with control group. Consequently, conflict inducement-nonverbal training method is more effective than no conflict-verbal training method.
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