View : 20 Download: 0

유아교육기관 원장을 통해서 본 유아교사 자질에 관한 연구

Title
유아교육기관 원장을 통해서 본 유아교사 자질에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE QUALITY OF PRESCHOOL TEACHERS EVALUATED BY THE DIRECTORS OF PRESCHOOL INSTITUTIONS
Authors
김애련
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Keywords
유아교육기관원장유아교사자질
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
백명희
Abstract
1980년대에 접어들어 우리나라 유아교육은 그 중요성이 국가적인 차원에서 인식되면서 유아교육기관의 수가 급증하게 되었다. 이러한 유아교육의 양적인 증대에 발 맞추어 나아가야 할 것은 유아교육의 질적인 향상이다. 특히 유아교육의 질적 향상에 가장 중요한 요인의 하나가 유아교육의 교사자질문제라고 할 수 있다. 그러므로 유아교사의 자질에 대해 연구해 볼 필요가 있으며, 이러한 필요에 의해서 본 연구는 출발하였다. 본 연구의 목적은 유아교사 양성 교육과정 구성을 위한 기초자료를 제공하는데 있다. 이에 본 연구에서는 문헌연구를 통해서 유아교사자질요인을 알아보고, 그 자질요인을 기초로 하여 유아교사자질을 평가하기 위한 설문지를 만들었다. 설문지는 유아교사자질을 4가지 요인으로 분류하여 평정할 수 있도록 작성하였다. 4가지 요인은 다음과 같다. 1) 인성적 요인 2) 용모 및 몸가짐요인 3) 전문적지식과 기능요인 4) 교직에 대한 태도요인 등이다. 위의 요인 중 1) 과 2) 는 개인적 자질에 관한 요인이며, 3)과 4)는 전문적자질요인에 속한다. 설문지는 원장을 통해서 평가되었다. 원장들은 자신의 유아교육기관에서 근무하는 교사들을 (1) 교사의 학력 (2) 경력 (3) 교사자격증유·무 (4) 지역 ( 서울/지방 ) (5) 교육기관 ( 유치원/새마을유아원 )등으로 나누어 평정하였다. 조사결과는 다음과 같다. 1) 원장들은 전체적 자질요인에서 중상정도의 만족도를 보였다. 2) 4가지 자질요인중에서는 용모 및 몸가짐요인이 가장 높게 평정되었으며, 전문적지식과 기능요인이 가장 낮게 평정되었다. 3) 인성적요인은 교사의 경력에 따라 큰 차이를 나타내었고, 교사의 학력에 따라서도 다소의 차이를 보였다. 교사자격증유·무와 지역( 서울/지방 ) 교육기관( 유치원/새마을유아원 )에 따라서는 차이를 보이지 않았다. 4) 용모 및 몸가짐요인은 교사의 학력, 경력, 교사자격증유·무, 지역( 서울/지방 ), 교육기관( 유치원/새마을유아원 )에 따라서 차이를 보이지 않았다. 5) 전문적지식과 기능요인은 교사의 학력, 경력에 따라서는 큰 차이를 보였고, 교사자격증유·무, 지역( 서울/지방 ), 교육기관( 유치원/새마을유아원)에 따라서도 다소의 차이를 보였다. 6) 교직에 대한 태도요인은 교사의 학력 , 경력에 따라서 큰 차이를 보였고, 교사자격증유·무, 지역( 서울/지방 ), 교육기관(유치원/새마을유아원 )에 따라서는 차이를 보이지 않았다. 위의 분석된 결과를 종합해 볼 때, 현재 우리나라 유아교사들은 전문적자질이 부족되고 있음을 알 수 있다. 그런데 전문적자질은 교사의 학력, 경력에 따라서 큰 차이를 나타냈음을 주목하지 않을 수 없다. 그렇다면 전문적자질은 교사의 학력, 경력에 의해서 어느정도의 수준까지는 향상시킬 수 있음을 예측할 수가 있을 것이다. 따라서 바람직한 유아교사의 자질을 위해서는 현재 부족되고 있는 전문적 측면에서 유아교사를 양성할 수 있도록 교육과정이 구성되어야 될 것이다.;Since the beginning of the 80's, the importance of preschool education has been recognized on a national level, and with it, the number of preschool institution increased rapidly. What must go. hard in hard, with the numerical increase of these preschool institution is the quality of education they provide. One of the most important aspect in improving the quality of preschool education can be said to lie on teacher's competency. The purpose of this study is to provide a basic information which can be used in the construction of curriculum for preschool teachers. The traits comprising a competent teacher were determined through literature, and based on these traits a questionnaire was developed to evaluate the competence of the preschool teachers. Specifically, the questionnaire was measuring the effect (1) teacher's educational background (2) teaching experience (3) teacher's certificate (4) region (Seoul/other regions) and (5) types of institutions (nursery/kindergarten) has on the following variables; 1) Teacher's personality 2) Teacher's manner and posture 3) Professional knowledge and skill 4) Attitudes toward teaching Teacher's personality, teacher's manner and posture, professional knowledge and attitudes towards teaching were broadly classified into personal traits and professional traits respectively. And to maintain objectivity, these questionnaires were filled out by the directors of the preschool institutions. The results shown from the questionnaires were as follows: 1. The directors were reasonably satisfied with their teachers. 2. The teachers scored highest on manner and posture, and lowest on professional traits. 3. Personality traits were greatly influenced by teaching experience and somewhat effected by the teacher's educational background, whether or not the teacher's certificate, regional factor and types of the institution. 4. Teacher's manner and attitudes towards teaching were not affected by the teacher's educational background, experience certification, region, or the types of the institution. 5. Professional knowledge varied quality according to educational background, experience but little by certification, region, and the types of institutions. 6. Teacher's attitude towards teaching varied by teacher's educational background but not by certification, region or the types of institutions. These results points to the fact that Korean preschool teachers lack professional knowledge. Furthermore, one can not fail to observe the strong correlation between teacher's competency and teachers experience and educational level. Consequently, one can assume that improvement of teacher's professional competency can be brought on through teacher's education and experience. Thus in conclusion, in order to produce professionally competent teachers development of well-structured teacher training program is seriously called for.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE