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미용산업관련 종사자들이 기대하는 전문대학 미용관련학과 교육에 관한 연구

Title
미용산업관련 종사자들이 기대하는 전문대학 미용관련학과 교육에 관한 연구
Authors
김문주
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 산업교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 미용산업체에서의 미용종사자의 채용과 관련하여 기대하는 특성 그리고 전문대학 미용관련학과의 교육관련 부문을 파악하여 교육의 효과를 증대하고자 한다. 문헌고찰에서는, 첫째 미용산업부문, 둘째 미용관련학과의 교과목부문, 셋째 산학협동부분에 대해서 고찰했다. 연구 방법에 있어서는 서울 및 수원, 인천 지역 미용실, 피부관리실, 화장품회사 등 미용종사자들에게 설문지를 배부하였고, 배부한 400부중 348부를 유효 설문지로 선정했다. 미용산업 종사자틀이 기대하는 전문대학 교과과정에 관한 연구로써 빈도와 백분율, F와 t검증, x²검증을 실시하였다. 본 연구의 자료 분석결과 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 연구 대상자의 일반적 특징로는 20대가 43%로 가장 많았으며 성별로는 여성이 84%, 학력은 전문대 졸업이 가장 많았다. 근무 분야로는 미용 관련 회사가 가장 많았고, 근무경력으로는 5-9년이 가장 많았다 2. 전문대학 미용관련학과 졸업생의 인성 및 외모에 관한 분석 결과, 직장에서 직원을 채용할 때 전문대학 졸업생을 선호하였고 전공의 전문성을 높이 평가했다. 3. 전문대학 미용학과 교육에 관하여 산업체에서 요구되는 사항은 즉시 현장에 투입할 수 있는 교육을 기대했다. 교과 과정 중 마케팅에 관한 필요성이 가장 높았고 컴퓨터 과목에서도 다양한 정보이용의 필요성으로 요구하였으며, 영어회화와 심리학, 인성 및 매너 교육에 관한 필요성이 나타났다. 미용교과 과목중 기술적인 면이나 미용실기 교육의 세부적 보완이 가장 높게 나타났고 미용학과 실기 교육에 관한 만족도는 낮게 나타났다. 현 교과 과정 실습 시간은 71-80%가 가장 적당하다고 나타났고, 전공 교과 과정의 현실성에 대한 만족도는 높지 않았다. 현 전문대학 현장 실습 기간은 4주가 가장 적당하다고 나타났다. 현 전문대학 미용학과 이론교육에 대한 만족도는 낮았고, 과목 중 실습에 대한 보충이 요구되었고, 이론 교육 총시간 수는 30-40시간이 가장 적당하게 나타났으며 산업체 기계를 사용시의 만족도는 낮았다. 그 이유로는 이론과 기기의 실제 사용시에 어려움을 느낀 것이다. 산업체 입장에서 전 문대학에 도움을 줄 수 있는 것으로는 인력 교류, 특강 등이 지적되었다. 전문대학 미용학과 학생의 교육에서 필요로 하는 이론 및 교양과목, 일반적 특성, 산업체 현장의 투입능력, 전공 전문성, 인성의 중요성올 파악했으며 실습 교육의 증대 및 개선을 통한 현장 전문 능력이 요구됨을 인식하였다. 이를 위해서 기존 교육에 이론과목에 있어 미용학과 학생들의 요구를 수렴하고 이론과 실기의 폭을 줄이기 위한 좀더 현장감 있는 교육이 요구되며, 또한 현장교육을 통해 산학 협동의 효과를 증대하도록 하고 창의적이고 유능한 전문 미용인을 교육해야겠다. ; In order to take further steps in improving the quality of education in the aesthetics departments in technical colleges, it is first necessary to collect and analyze the opinions of students in current programs. There are two objectives in improving the current level of education in these aesthetics departments: First, to train and cultivate professional hair designers who conform to, and beyond, the standards of the practical beauty industry. Secondly, to encourage and promote a closer correlation between the effects of education and the needs of the beauty industry. The surveys were distributed by random sampling to beauty salons, skin care shops, and other beauty related businesses in Seoul, Suwon, and Inchon. Of the 400 survey questionnaires distributed, 380 questionnaires were returned, and 348 of these were used. The results of these 348 questionnaires were analyzed using the percentage of frequency as a study. These documents were treated as SAS (Statistical Analysis System), using t-tests, F-tests, and x²-tests. The subjects of the study were 83.9% female, and 16.1% male. 43.4% were ages 20-29, 41.4% were ages 30-39, and 15.2% were ages 40 and above. The highest level of education for 43.1% was technical college, followed by high school at 35.1%, and 4-year college at 21.3%. In terms of job employment, 23% were employed at a skin care shop, another 23% at beauty salons, and 36.8% at beauty product-related businesses. The most common duration of time held at these jobs ranged from 5-9 years (43.4%), 10 years or more (22.7%), 2-3 years (22.4%), and 1 year or under (17.5%). The questionnaire was divided into 3 sections, and 32 questions. The first section (7 questions) asked subjects to self-describe personality characteristics, mannerisms, etc. The answers to these questions were used to determine characteristic traits which employers in the beauty industry might find desirable. For instance, 49.4% of employers found a major related to the beauty industry to be desirable in a prospective employee, followed by character at 46.5%. The second section (20 questions) asked subjects whether they were satisfied with their technical college curriculum, what could have been improved, etc. The last section consisted of 5 questions, and were used to determine subject background. These results of the study showed that 60% of graduates felt much more improvement is needed in the aesthetic educational system. Subjects agreed that their education could have benefitted most from a greater emphasis on practical business skills (50%), marketing (32%), psychology (25%), and conversational ability in English (21%). The most popular internship duration for subjects was 4 weeks (33%), followed closely by 8 weeks (32%). However, once at these internships, many subjects felt their technical college education had not prepared them for their internships, and both they and their employers did not mutually benefit as much as they could have. In conclusion, the results of the questionnaire point that we should reduce the gap between theoretical education and technical practice. There should be a greater cooperation between companies in the job market, and the beautification departments of technical colleges, in order to provide graduating students with the greatest number of resources. In particular, since technical college emphasizes the practical, there should be a greater emphasis on providing internship opportunities for students. If the beauty industry and technical colleges worked in greater cooperation, this could easily be remedied. The beauty departments of these technical colleges could then take into greater account the needs of the beauty industry, and integrate this into their curriculae (i.e. classes in business, etiquette, English, etc.) This would help prepare students more effectively for their training, as well as encourage companies in the beauty industry to provide more internships for students. Both the students in the beauty arts and the beauty industry would benefit. Korea is a country with vast resources of (wo)man-power endowed with great technical ability. It is because of this that the beauty industry can become a fertile field for years to come, both domestically and perhaps even internationally. However, in order to fully exploit this potential, one of the steps that must be taken is paying greater attention to the needs of the students and the needs of the beauty industry, and creating a closer dialogue between the two.
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