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남녀공학과 비공학 중학생의 인성특성 비교연구

Title
남녀공학과 비공학 중학생의 인성특성 비교연구
Other Titles
(A) COMPARATIVE STUDY OF PERSONALITY TRAITS BETWEEN COEDUCATION AND NON-COEDUCATION IN MIDDLE SCHOOL
Authors
최남순
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
남녀공학중학생인성특성교육학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유봉호
Abstract
본 연구는 남녀공학중학생과 비공학중학생의 인성특성을 비교·분석함으로써 남녀공학중학교의 효율적인 운영을 뒷받침할 수 있는 기초자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위한 연구의 주요내용은 남녀공학생과 비공학생, 남녀공학의 남녀학생, 혼성학급학생과 단일학급학생, 혼성학급의 남녀학생간의 인성특성을 비교·분석하였다. 이를 위한 연구의 방법은 조사연구로서 서울특별시에 소재하는 중학교 3학년에 재학중인 남녀공학생 140명 ( 혼성학급 : 70명, 단일학급 : 70명 ) , 비공학생 140명 ( 남 : 70명, 여 : 70명 ) , 총 280명을 대상으로 「중학교용 인성검사 ( 정 범모, 서울 : 코리안테스팅쎈타,개정판)」를 실시하여, 그 결과를 각 집단별, 인성특성별로 평균치 (M) 와 표준편차 (SD) 를 산출하였고, 두 집단간의 차의 유의도를 검증하기 위하여 t - test를 하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1 . 남녀공학생과 비공학생의 비교에서는 각 인성특성 모두 두 집단간에 유의한 차가 없는 것으로 나타났다. 2 . 남녀공학생과 비공학생의 남녀별 비교에서도 각 인성특성 모두 두 집단간에 유의한 차가 없는 것으로 나타났다. 3 . 남녀공학의 남녀학생간 비교에서는 남학생이 여학생보다 안정성이 높았고 ( p < .05수준 ) , 지배성 ( p < .01 ) , 충동성 (p < .05), 사회성( p< .05)은 낮았으며, 그 외의 인성특성은 두 집단간에 유의한 차가 없는 것으로 나타났다 4 . 남녀공학의 혼성학급학생과 단일학급학생의 비교에서는 혼성학급학생이 단일학급학생보다 충동성 ( p< .05) , 사려성 ( p < .01) 이 높았으며, 그 외의 인성특성은 두 집단간에 유의한 차가 없는 것으로 나타났다. 5 . 남녀공학의 혼성학급남학생과 단일학급남학생의 비교에서는 각 인성특성 모두 두 집단간에 유의한 차가 없는 것으로 나타났다. 6 . 남녀공학의 혼성학급여학생과 단일학급여학생의 비교에서는 혼성학급여학생이 단일학급여학생보다 충동성 ( p < .05) , 사려성 ( p <.01) 이 높았고, 안정성 ( p < .05) , 남향성 ( p < .01)은 낮았으며, 그 외의 인성특성은 유의한 차가 없는 것으로 나타났다. 7 . 혼성학급의 남녀학생간 비교에서는 남학생이 여학생보다 안정성이 높았고 ( p < .01) , 지배성 , 충동성 , 사려성은 낮았으며 ( p < .05) , 그 외의 인성특성은 두 집단간에 유의한 차가 없는 것으로 나타났다. 이상의 결과로 보아 각 집단간의 인성특성요인은 집단간에 따라 나타나는 양상은 다르나, 전반적으로 남녀공학생의 인성특성은 비공학생의 인성특성과 비교하여 유의한 차가 없으며, 남녀공학생 중 혼성학급학생은 단일학급학생보다 대체로 사려성 , 충동성이 높고, 안정성 , 남향성이 낮다는 것을 알 수 있겠다.;The purpose of this study is to obtain a fundamental information about an efficient management of coeducation in middle school by mean of the analysis of the personality traits between coeducation and non-coeducation middle school. The analysis and comparison of the personality traits between coeducation and non-coeducation, between the sexual mixed class and the sexual seperated class is the main contents of this study. Chosen method for this aim is a survey study, therefore coeducation middle school students 140(In a sexual mixed class:70, in a sexual seperated class:70), non-coeducation middle school students 140(Boys:70, Girls:70) are random sampled in Seoul City and practiced "Personality Test for Middle School Student". To carry out this study, two steps are required. 1. Calculate Mean(M) and Standard Deviation (SD) of each personality traits and that of groups. 2. To verify the significance of the difference between two groups t-test is practiced. Through this research, These are the results that: 1. There was no significant difference of personality traits between coeducation students and non-coeducation students. 2. There was no significant difference of personality traits between coeducation boys and non-coeducation boys, between coeducation girls and non-coeducation girls. 3. There was a significant difference between boys and girls in emotional stability, dominance, impulsiveness, sociability within coeducation. Boys had a more stable tendency than that of girls (P<.05)and girls showed a higher tendency than that of boys in dominance(P<.01), impulsiveness (P<.05), sociability (P<.05). 4. Comparing personality traits of the sexual mixed class and the sexual seperated class within coeducation, the sexual mixed class showed a higher tendency than that of the sexual seperated class in impulsiveness (P<.05), reflectiveness (P<.01). 5. There was no significant difference of personality traits between sexual mixed class boys and sexual seperated class boys within coeducation. 6. Within coeducation, the sexual mixed class girls showed a higher tendency than that of the sexual seperated class girls in impulsiveness (P<.05), reflectiveness (P<.01), while the sexual mixed class girls showed a lower tendency in emotional stability (P<.05), masculinity (P<.01). 7. Comparing personality traits of the boys and girls within sexual mixed class of coeducation, boys had a more stable tendency than that of girls (P<.01) and had a lower tendency in dominance, impulsiveness, reflectiveness (P<.05). Concluding these results, there was a significant difference in personality traits between coeducation and no -coeducation, between sexual mixed class and sexual seperated class, especialy in emotional stability, impulsiveness, masculinity, reflectiveness.
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