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內·外在的 統制와 學業成就 및 創意性間의 關係分析

Title
內·外在的 統制와 學業成就 및 創意性間의 關係分析
Other Titles
LOCUS OF CONTROL AND ITS RELATIONSHIP TO ACADEMIC ACHIEVEMENT AND CREATIVITY
Authors
朴用珠
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
학업성취창의성내재적 통제외재적 통제
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
황응연
Abstract
The present study intended to explore the relationship between internal-external control, academic achievement, and, creativity in early adolescents. The subject of this study were consisted of 373 junior and senior high school girls in Seoul. 204 of them were in the 2nd grade of junior high school, 169 of them were in the 2nd grade senior high school. There are three instruments to ask to them; the first instrument was Nowicki & Strickland's locus of control which was by a newly constructed Korean version to fit our life style and culture (Chung & Son, 1981). The second was the standardized Creativity Test of Chung Won-sik, Lee Young-duck. The third one was annual school records. The issues of study are set up as follows: 1. What difference is between junior and seniro high school girls? 2. Is their relationship between locus of control and academic achievement? 3. Is their relationship between locus of control and creativity? 4. Is their correlation between academic achievement and creativity? The findings are as follows: 1. Senior high school girls are more internal, junior high school girls are more external than opposite grade. 2. Locus of control was related to academic achievement only in case of junior high school girls, that is, internal control subject is more related to academic achievement. 3. Locus of control was unrelated to creativity. 4. There is a significant affirmative correlation between academic achievement and creativity. And a certain specific course appears to be related to each elements of creativity. And a certain specific course appears to be related to each elements of creativity. As show the findings, the relationship between internal-external control and academic achievement appears only in case of junior high school girls. And there is no significant relationship between internal-external control and creativity. It is due to differentiation of culture traits, that of a measure itself, and an object itself.;本 硏究에서는 統制所在( locus of control )의 特性을 學業成就와의 관계 및 創意性과의 관계에서 구명하고자 하였다. 統制所在는 强化의 責任을 個人의 고유한 特性에 의한 것으로 보느냐 아니면 外部的인 힘에 의한 것으로 보느냐에 따라 內在的 統制와 外在的 統制로 나뉜다. 이러한 內·外在的 統制는 인간의 自俄觀, 人生觀, 性格 등에 많은 영향을 미친다. 즉 內·外在的 統制 信念중 어떤 統制 信念을 갖고 있느냐에 따라 人間의 活動 및 行動이 각각 다르게 나타난다. 이에 비추어 볼 때 어떤 행동 결과로써 나타나는 學業成就와, 성격의 일부이며 환경에 대한 개인의 반응체제인 創意性은 內·外在的 統制의 영향을 받을 것이라고 볼 수 있으며, 內·外在的 統制와 學業成就 및 創意性間에는 어떤 관계가 있을 것이라고 가정할 수 있다. 따라서 本 硏究에서 알아보고자 하는 문제는 다음과 같다. 1. 內·外在的 統制는 중학생과 고등학생간에 차이가 나타나는가. 2. 內·外在的 統制와 學業成就間에는 유의한 차이가 있는가. 3. 內·外在的 統制와 創意性間에는 유의한 차이가 있는가. 4. 學業成就와 創意性間에는 상관이 있는가. 이상의 問題들을 알아보기 위하여 서울 시내에 소재를 둔 2개의 여자 중학교 학생 204명, 2개의 여자 고등학교 학생 169명으로 모두 373명을 대상으로 하였다. 검사방법은 그들에게 內外 統制尺度와 創意性檢査를 실시하였고, 學業成就는 1982학년도 학년말 平均成績을 기초로 하였다. 검사도구에서 內外統制尺度는 S. Nowicki와 B.R. Strickland(1973)의 아동용 內外統制尺度를 한국의 실정에 맞도록 번역. 수정하여 제작한 鄧銀珠·孫晉勛(1981)의 학생용 內外統制尺度를 사용하였고, 創意性檢査는 李榮德·鄧元植(1971)이 제작한 표준화 創意性檢査(中·高等學校用)를 사용하였다. 검증방법은 內·外在的 統制의 중·고등학생간의 차이와 內·外在的 統制間의 학업성취와 創意性의 차이를 알아보기 위하여 평균차의 유의도를 t검증을 통해 알아보았고, 학업성취와 創意性間의 상관관계를 알아보기 위하여 Pearson의 적률 상관계수를 내고 그 유의도를 검증하였다. 本 硏究의 결과로 밝혀진 내용은 다음과 같다. 1. 內·外在的 統制에서 중학생보다 고등학생이 더 內在的 統制의 경향을 보인다. 2. 內·外在的 統制와 學業成就간에는 중학교에서 內在的인 統制者가 外在的인 統制者보다 學業成就의 水準이 높다. 3. 內·外在的 統制와 創意性間에는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 4. 學業成就와 創意性간에는 정적인 상관이 있다. 이상의 연구결과에서 內·外在的 統制와 學業成就 및 創意性의 관계를 보면 內·外在的 統制와 學業成就와의 관계는 중학교에서만 의미있는 관계가 나타났고, 內·外在的 統制와 創意性間의 관계는 어떠한 관계도 찾을 수가 없었다. 이는 外國의 선행연구와 일치되지 않고 있는데, 아마도 尺度自體와 대상학년의 차이, 그리고 문화권의 차이에 의한 것으로 보여진다.
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