View : 21 Download: 0

새 교육과정에 의한 우리나라 고등학교 생물교과서의 분석적 연구

Title
새 교육과정에 의한 우리나라 고등학교 생물교과서의 분석적 연구
Other Titles
(An) analytical study on the new biology textbooks of the high school in Korea
Authors
안수연
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
교육과정고등학교생물교과서생물교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정용재
Abstract
In order to obtain data for developing an ideal high school biology curriculum in Korea, the new and former editions of the Korean high school biology textbook were analyzed and compared each other. As a result, the following were obtained: 1. The new biology textbooks comprise Biology textbook Ⅰ and Ⅱ. In the Biology Ⅰ of the new edition, the themes are stressed on "genetic continuity" primarily and "organism and environment" secondly and the levels, "individual" and "world biome". 2. In the Biology Ⅱ of the new edition, the themes cover "structure and function" primalily and "regulation and homeos tasis" secondly and the levels, "molecule" and "structure and function." 3. Comparing the new edition to the former edition of the biology textbooks, the new textbooks concentrate on "genetic continuity" whereas the former textbooks, "structure and function" in the themes. "Individual" is concentrated on both editions as the levels but the considerable stress is paid on the molecular level in the new editions. 4. The appropriate topics are selected for biology experiments, enhancing the efficient learning science by introduction of the current biological tendency and the concepts of the inquiry biological science. 5. The new editions of the high school biology textbooks exhibit the much progress for the establishment of the ideal high school biology curriculum even though there is a far way from the desirable goal.;새 교육과정(1981년 12월 31일 문교부령 제442호)에 의해 개편된 고등학교 생물교과서 Ⅰ, Ⅱ 각 5종 10권의 내용을 BSCS 교재관에 입각하여 주제와 수준을 중심으로 분석하고, 실험 실습에 관한 사항을 조사 검토하였으며, 아울러 종래의 교과서와 개편된 교과서(이하 생물교과서라 표기함)를 상호 비교 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 생물교과서는 Ⅰ, Ⅱ로 나뉘어서 Ⅰ의 내용은 인문계와 자연계의 모든 학생에게 부과하고, Ⅱ의 내용은 자연계의 학생에게 필수로 부과하여 기초 과학교육을 심화시켰다. 생물교과서 Ⅰ에서는 세포 수준 이상의 거시적인 내용을 포괄적으로 다루어 생물학 전반적인 개념을 얻을 수 있도록 하고, 생물교과서 Ⅱ에서는 세포 수준 이하의 분자생물학적, 생화학적인 내용을 다루고 있다. 다만, 세포 단원을 생물 Ⅱ보다 생물 Ⅰ에 포함시키는 것이 바람직하다고 본다. 2. 교과내용면을 볼 때, 주제로서 생물 Ⅰ은 유전적 연속성(28.40%), 생물과 환경(22.56%) 순으로 강조하고, 수준으로 개체(40.11%)를 강조하며 개체군(16.70%)에 대한 강조도가 비교적 높다. 3. 생물 Ⅱ의 주제는 주로 구조와 기능(31.13%), 조절과 항상성(22.09%)에 두고, 수준으로는 분자(44.17%)를 강조하고 있다. 4. 생물교과서 Ⅰ, Ⅱ를 종합해서 종전의 생물교과서와 비교하면 주제를 생물교과서는 유전적 연속성, 종전 교과서는 구조와 기능에 두었고, 수준을 생물교과서나 종전 교과서나 다같이 개체에 두고 있다. 5. 실험 주제는 교과학습에 효율성을 높일 수 있는 주제가 정선되어 탐구학습의 경향을 보이고 있다. 6. 생물교과서는 현대 생물학 경향과 탐구하는 과학의 개념을 도입하여 바람직한 생물교육과정에 상당히 접근했다고 볼 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE