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유아원 어머니 참여 프로그램의 효율성에 관한 연구

Title
유아원 어머니 참여 프로그램의 효율성에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Effects of Maternal Involvement Programs in the Saemaul Yoo-A-Won
Authors
崔玉順
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아원어머니참여 프로그램효율성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구의 목적은 세 가지 유형의 어머니 참여프로그램이 어머니의 자녀교육관, 양육태도 및 자아개념에 미치는 효율성을 종합적으로 분석하여 앞으로 새마을유아원의 부모 참여프로그램 모형개발을 위한 기초자료를 제공하는데 있다. 이와같은 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 어머니 참여프로그램을 통한 자녀교육관 및 양육태도의 변화는 어떠한가? 2. 어머니 참여프로그램의 주요 문제점은 무엇인가? 3. 어머니 참여프로그램 실시과정을 통하여 어머니 자신들의 태도 변화는 일어났는가? 4. 어머니 참여프로그램 유형과 참여횟수에 따른 효율성은 어떠한가? 5. 어머니 참여프로그램 유형에 따라 어머니의·자아개념에 나타난 효과는 어떠한가? 이 연구문제를 검증하기 위하여 서울 강동구 소재한 S유아원 자모 277명을 대상으로 1983년 4워부터 9개월간 부모교육 및 어머니 참여프로그램을 실시하고 질문지와 자아개념검사, 일지분석등으로 효과를 검증한 결과 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 어머니의 프로그램 참여를 통하여 자녀교육관 및 양육태도에 변화를 가져왔다. 79.1%가 많은 변화를 가져왔고 6.29%가 「변화가 별로 없다」,「모르겠다」로 응답을 했으며 전혀 없다는 부정적인 응답은 없었다. 자녀교육관은 81.5%가 많은 변화를 가져왔고 9.0%는 「변화가 별로 없다」「모르겠다」로 응답했으며 부정적인 대답은 역시 없었다. 자녀양육태도 및 교육관 변화는 프로그램 참여영역과 참여횟수에 관계가 많았다. 청소, 급식준비, 교통안전지도에 참여한 Ⅰ집단(77.7%)보다 보조교사, 행사계획에 참여한 Ⅲ집단(90.9%)이 자녀양육태도의 변화가 더 많았고 참여횟수별로 보았을 때도 3회이하 참여한 집단(73.5%)에 비해 7회이상 참여한 집단(89.1%)이 변화가 더 많았다. 자녀교육관도 Ⅰ집단(76.7%)에 비해 Ⅲ집단(93.2%)이 변화가 더 많았고 3회이하 참여횟수(81.1%)에 비해 7회이상 참여한 대상은 90.5%의 높은 변화를 나타내고 있다. 2. 어머니 참여프로그램의 문제점으로 참여상의 어려움과 활동상의 어려움이 지적되었다. 불참의 이유는 시간내기가 어려운 경우가 41.2%, 어린동생이 딸린 경우가 16.1%, 날짜를 잊어버린 경우가 3.5%로 나타났다. 활동상의 문제점으로는 보조교사역할(34.1%), 급식준비(25.3%), 청소정리(24.5%)로 나타났다. 일지기록을 참고해서 볼 때 보조교사역할의 어려움은 기능상의 어려움이고 청소, 급식준비의 어려움은 신체적인 피로로 해석할 수가 있다. 3. 참여프로그램 실시과정을 통한 어머니 자신들의 태도변화를 일지분석을 토대로 보면 다음과 같다. 유아교육에 대한 이해가 부분적으로 가능해졌고 교사에 대한 이해와 감사의 태도를 볼 수 있으며 무엇보다도 긍정적으로 생각하려는 경향을 볼 수 있다. 긍정적인 자세를 참여영역별로 볼 때 청소 및 정리 76.65%, 급식준비 84.4%, 교통안전지도 87.4%, 교구제작 92.5%, 보조교사 94.4%로 신체적인 노고가 수반하는 활동보다는 정신적인 활동에서 긍정적인 자세가 더 높게 나타남을 알 수가 있다. 4. 참여프로그램 유형에 따라 어머니의 자아개념검사의 결과를 보면 육체적 노동을 하면서 프로그램에 참여한 집단보다는 정신적 노동이 수반한 프로그램에 참여한 집단이 총자아( TP), 자아긍정 (Ⅰ,Ⅱ,Ⅲ), 신체적 자아 (A), 도덕적자아 (B), 사회적 자아 (E)가 높다. 다시말해서 정신적인 부담을 안고 활동한 집단이 육체적인 노고의 활동을 한 집단보다 자아긍정이 의의있게 높음을 알 수가 있다.;The purpose of this study is to suggest directions for developing parental involvement programs in saemaul nursery schools by examining the effect of three types of maternal involvement programs on mother’s educational views, child-rearing attitudes and self-concept. The problems of the study are as follows: 1. How do mother's educational views and child-rearing attitudes change through the maternal involvement programs? 2. What problems are there in the maternal involvement programs? 3. How do mother's own attitude change through participating in parental involvement programs? 4. How do the effects vary according to the types of maternal involvement programs and participation. 5. How do the effects on mother's self-concept vary according to the types of maternal involvement program? The subjects were 277 mothers of the children in S Nursery School in Seoul. The results obtained from analysis of collected questionaries, self-concept test and diary-analysis are as follows. 1. Mother's educational views and child-rearing attitudes changed a lot through the parental involvement programs and the change is much related with the involvement area and participation. The change for mothers who participated in working as a teacher-aid and event-planning was greater than that of mothers participated in cleaning, preparing lunch and guiding traffic safety. And, the more mother's participated frequently, the more the rate of change was high. 2. The major problem in maternal involvement program was being absent from the programs. The main problem that mothers could not attend the program was the lack of time and the take care of younger siblings. In addition, mother's had difficulties in working as a teacher-aid, preparing lunch, cleaning, arranging and so on. 3. Mother's own attitudes changed a lot through participating parental involvement programs; that is, mothers understood the importance of early childhood education more, appreciated teachers more, and had affirmative attitudes. The affirmative attitudes seem to be gained more from mental activities than from physical ones. 4. Self-concept test score was higher for mother participated in the program which involved mental activities than others participated in the program involving physical activities. The former obtained higher scores in total ego(TP), self-affirmation (Ⅰ, Ⅱ, Ⅲ), physical ego(A), moral ego(B), and social ego(E) tests.
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