View : 40 Download: 0

미술활동이 유아의 창의성 발달에 미치는 영향

Title
미술활동이 유아의 창의성 발달에 미치는 영향
Other Titles
(A) Study on the Development of Young Children's Creativity through Art Activities
Authors
지두현
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
미술활동유아창의성발달
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이정환
Abstract
This study has two purposes. First it is to examine the development of yound children's creativity through art activities. The second is to find out the differences between high creativity children and low creativity scored children. The subjects were 48 childred in kindergarten, aged 5 (24 boys and 24 girls). Among them 24 children to the experimantal group and 24 children to the comparing group. This research consisted of two phases, pre-test, art activites training and post-test. The creativity test is administered in the pre-test. The creativity is only on post test. The observed children are consisted of two children group one is ten children who get high creativity scores, the other is ten children who get how creavity scores. The assessment of Creativity was based on work of Wallach and Kogan (Foster 1971) and Ward (1968). Children were pre-test and post-test for act acitivtes, and data from these tests were analyzed and t-tested. The observers used a behavioral cheak list to record the children's activities. The results obtained from this study were as follows. 1. The training of art play was activities for developing the creativity of children's. The flexibility and fluence of the experimental group was significantly higher than that of the control group. 2. The children's response according to the art artivities shows many differences in every art activities. The high creativity scored children express objects and new objects. By complicated shaps and many colors with his own originaltity. In response to this, the low creativity scored children cannot express object confidently with detensive attitude. And use monotonous and limited color.;본 연구는 미술활동이 만5세 유아의 창의성 발달에 미치는 영향에 대하여 실험 연구하고, 미술활동 유형에 따라 창의성 점수가 높은 유아와 낮은 유아의 반응의 차이를 비교 분석하여 미술활동을 통한 창의성 개발에 기초 자료를 제공하고자 하는데 그 목적을 두고 있다. 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 1. 미술활동은 유아의 창의성 발달에 영향을 줄 것인가? 2. 미술활동 유형에 따라 창의성 점수가 높은 유아와 낮은 유아의 반응은 어떻게 서로 다른가? 본 연구의 대상은 만5세 유아 48명으로 입학전 교육 경험이 없는 유아로 각각 24명씩 실험집단과 비교집단으로 나누었다. 관찰대상 유아는 창의성검사 결과 창의성 점수가 높은 유아 10명과 낮은 유아 10명으로 하였다. 문제 1을 위하여 사전점사에서 창의성검사를 모든 연구대상에게 실시하였고, 미술활동은 실험집단 유아에 한하여 실시하였다. 사후검사에서도 창의성검사를 모든 연구대상에게 실시하였다. 검사결과 수집된 자료로 창의성점수 및 하위요인인 유창성, 융통성, 독창성점수를 구하여 실험집단과 비교집단의 창의성 원점수를 검증하였다. 문제2를 위해서는 관찰목록표를 작성 미술활동 유형별로 유아의 반응을 비교 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 창의성 검사를 실시한 결과 실험집단 비교집단은 사전 검사에서 의의있는 차이가 없었으며 창의성 하위요인인 유창성, 융통성, 독창성에서도 의의있는 차이가 없었다. 그러나 실험집단 유아에 한하여 미술활동을 실시한 후의 사후검사에서는 의의있는 차이가 나타났다. 또한 창의성의 하위요인 중 유창성과 융통성에서도 의의있는 차이가 있었다. 따라서 미술활동은 창의성 발달에 영향을 미친다. 2. 미술활동 유형에 따른 창의성 점수가 높은 유아와 낮은 유아의 반응은 관찰 결과 많은 차이를 보였다. 창의성 점수가 높은 유아는 복잡한 형태로 구성하기를 즐기며 다양한 색을 사용한다. 또한 새로운 것을 독자적으로 과감하게 표현하는 반면 창의성 점수가 낮은 유아는 단순한 형태로 구성하며, 빨강, 노랑, 파랑, 초록등의 원색을 사용한다. 또한 소극적인 태도로 자신감있게 표현하지 못하는 것으로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE