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유아를 위한 잡지의 분석 연구

Title
유아를 위한 잡지의 분석 연구
Other Titles
(A) STUDY ON YOUNG CHILDREN'S MAGAZINE IN ANALYSIS OF ARTICLES
Authors
金永深
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아잡지유아잡지YOUNG CHILDREN'S MAGAZINE유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이은화
Abstract
All reading material for young children exist to aid their growth. Lately, the publication of young children's books manifests rapid progress exceeding all past rates; this tendency also applying to magazines. But the facade of this progression sustains the problem of inner growth in the educational and social fields. This study aspires to assist in future editing of young children's magazines through examining the educational and social functions of young children's magazine in documentary records, analysing the contents of the young children's magazines and determining Editor's preferences, investigating the stressed feature's beat and registry and so constructing a format. With this in aim, three types of young children's magazines from its initial issue to the December issue of 1985 were surveyed of their contents in their frequency and rates by its year and field. The feature contents of the '70's and '80's were compared and contrasted statistically with the T Test of SPSS Package and the conclusions are as follows. The overall structure of articles are in the order of Language (including literature), science, art, social studies and this order is pertinent to all except in recent years article ratio on Science has been increasing. This is thought to be of desirable consequences befitting the demands of contemporay and educational needs. But articles attributing in pathfinding the future requires additional increase. In the field of Literature, arbirary re-organization of foreign Juvenile stories marring the original literary impression, inability to convey true literary meaning and works too hard for the juvenile stage were to be found. In particular, illustrations inserted in books overemphasized a certain technique-Stylized Illustration, thus decreasing the scope of imagination and effective transmission. As for parent education, in our country where no appropriate form of Parent education in configured, young children's magazines could be conferred to for role-playing the part. But in the era of professionalism articles efficacious to everyday life-especially of that concerning educating the father, mother's social activities and fostering were found to be relatively inadequate, strongly needing supplement. The format was found to be in a relatively satisfactory state with all three magazine companies bearing mutual resemblance in the coordination and content rather than showing originality and marked individuality. It needs to be pointed out that each company should develop their own regions of speciality enabling the readers to have access to diverse information. If in this age of Mass-Media young children's magazine wishes to attain to the province and maintain the readers interest, cultivation of professional editors with the background of education on child-fostering and the reciprocal assistance of Education specialists, Teachers, Parents, Illusrators, Literary men and concerned professionalists brining about young children's magazines attributing to constructively influence the proper rearing of children, needs to be developed and produced. Also each magazine company should administrate a board of advisors from each specific fields thus creating a system of publication, only after the contents of the edition have been fully answerable. In addition to this, an organ of post-deliberation and specialized consultation needs to be establish in order to promote the function of young children's magazines in children's education and deterring corruption of affected Commercialism and debased culture.;잡지는 시의에 따라 사상(事象)을 다양하게 전할 수 있는 역동적인 매체이므로 그 교육적인 중요성 및 활용 가능성이 크다. 본 연구는 유아잡지가 유아의 성장 발달에 긍정적 효과를 미칠 수 있도록 편집하는데 도움이 되고자 하였다. 유아잡지가 본격적으로 시작된 1975년부터 1985년 12월까지를 대상 기간으로 하여 현재 발행되고 있는 전체의 유아잡지인 (꿈나라」 ,「엄마랑아기랑」, 「자연과어린이」의 기사를 유목화하여 각 영역별 내용에 따라 빈도수를 산정하였다. 이를 토대로 가장 중점을 두고 있는 기사 영역과 내용, 기사의 기간별 추이, 발달 수준과 편집 체재 및 부모교육을 위한 매체로서의 활용 가능성을 살펴보았다. 통계 처리는 빈도를 집계, 백분율을 구했고, 기간별 차이를 알아보기 위해 SPSS 패키지를 사용하여 t-검증을 하였다. 유아 기사의 구성을 보면 언어 영역(동화와 동시(동요)와 읽기, 쓰기, 말하기, 만화 포함)이 가장 많고 다음이 과학 영역, 미술, 사회의 순이었다. 각 영역별 기사 구성에서 동화와 동시(동요) 영역은 외국 동화가 거의 절반으로 압도적 우세였고 창작 동화는 불과 13.8%였다. 또한 문학에 삽입되는 일러스트레이션에 있어서는 기법의 편중 현상이 매우 심각한 것으로 나타나 있었는데 스타일라이즈 일러스트레이션은 87.7 %나 되었다. 비교적 만족스러웠던 것은 읽기, 쓰기, 말하기 영역과 과학 및 사회 영역 이었다. 전기와 후기의 비교 결과, 가장 뚜렷한 차이는 과학 영역과 광고 영역이 보여주었다. 과학 기사는 후기에 급증하고 있는데 이는 시대적 교육적 요구에 부합하는 바람직스러운 결과였다. 광고 역시 후기에 증가하고 있는데 그릇된 상업주의의 확산이 우려되었다. 부모 기사에 있어서는 부모교육 외적인 기사가 ⅓정도 차지하고 최근 중요 이슈로 부각되고 있는 아버지 교육에 대한 면이 거의 등한시되고 있었다. 체재면에서는 비교적 만족할 만한 상태를 보이고 있었는데, 3개의 유아잡지가 나름대로의 독창성과 개성을 지니기보다는 기획 및 내용에 있어서 상호 유사성이 높았다. 앞으로는 각사의 전문 영역을 개발, 독자에게 보다 다양한 정보를 제공해야 할 것이다.
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교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
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