View : 704 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김은산-
dc.contributor.author梁榮姬-
dc.creator梁榮姬-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:46Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:46Z-
dc.date.issued1984-
dc.identifier.otherOAK-000000013559-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/195773-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000013559-
dc.description.abstractThis study is to analyze the contents of tales made by Korean and the relationship of educational goal of preschool based upon them. In order to achieve this purpose, following problems of study were given: 1. Will there be any trends by themes in tales made by Korean? 2. Will there be any trends by materials in tales made by Korean? 3. Will there by any relationships between tales made by Korean and five fields of educational goal of preschool? 4. Will there be any relationships between ales made by Korean and unit of preschool? 130 tales books which have a lot of publications and high sales and easily obtained in book stores and children's libraries. Base of analysis referenced children's literature critics and Stein's analysis. Result of analysis presented frequency, percentage, and order. The Results of this study are as follows; 1. By following theme, Ideals about love such as parent's affections revealed monstly, beauty of nature followed, and a culture heritage and patriotism revealed few. 2. By following the materials, the things related to common activity found mostly, the next sequences were fantasies and personifications of animate and nature. 3. By following the fields, social, emotional and cognitive fields were emphasized more than verbal and physical ones. 4. By following the units, applied units in the mid, terminal terms were much more than the beginning of terms and among them the unit, "I and my family" is mostly applied.;본 연구는 유치원에서 활용할 수 있는 창작동화의 내용을 분석하고 이것을 근거로 하여 유치원 교육목표와의 관련성을 분석하는 데 목적을 두었다. 이를 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 한국창작동화는 주제별에 따라 어떠한 양상을 나타내고 있는가? 2. 한국창작동화는 소재별에 따라 어떠한 양상을 나타내고 있는가? 3. 한국창작동화는 유치원 교육목표 영역과 어떠한 관련을 맺고 있는가? 4. 한국창작동화는 유치원 단원과 어떠한 관련을 맺고 있는가? 이상의 연구문제를 위하여 다음과 같이 분석하였다. 분석대상은 발행부수와 판매부수가 많으며 시중서점과 어린이 도서관에서 쉽게 구해 볼 수 있는 130권의 단행본으로 하였고 분류기준은 아동문학 평론가와 Stein의 분류기준을 참고로 하였으며 분석결과는 빈도와 백분율 및 순위로 표시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 주제별로는 부모의 애정 등 사랑에 대한 이상성이 대부분이었고 자연의 아름다움이 그 다음이었으며 전통문화와 애국심에 대한 것은 가장 적었다. 2. 소재별로는 생활성에 관련된 것이 가장 많았고 그 다음은 환상성에 관련된 것, 동식물의 의인화, 자연의 의인화 순으로 나타났다. 3. 영역별로는 대부분 언어 신체면 보다는 사회 정서, 인지면을 강조하고 있었다. 4. 단원에 따라서는 학기초 보다 학기 중, 말에 적용할 수 있는 것이 더 많았고 특히 「나와 우리가족」 단원에 적용시킬 수 있는 것이 가장 많았다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 의의 및 필요성 = 1 B. 연구의 목적 및 문제 = 3 C. 연구의 제한점 = 4 D. 용어의 정의 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 동화의 정의 및 필요성 = 5 B. 동화의 선정기준과 방법 = 11 C. 유치원 교육과정에서의 동화영역 = 15 Ⅲ. 연구방법 = 18 A. 분석대상 = 18 B. 절차 = 18 1. 연구절차 = 18 2. 동화분석 절차 = 18 C. 분석기준 = 19 Ⅳ. 결과 및 해석 = 21 A. 주제별에 따른 분석 = 21 B. 소재별에 따른 분석 = 23 C. 유치원 교육목표 영역에 따른 분석 = 24 D. 단원에 활용할 수 있는 동화 = 25 Ⅴ. 요약 및 논의 = 29 참고문헌 = 31 부록 = 34 ABSTRACT = 42-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1399296 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject유아-
dc.subject한국창작-
dc.subject동화-
dc.subject유치원-
dc.title유아를 위한 한국창작 동화의 내용분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle유치원 단원을 기준으로-
dc.title.translated(A) STUDY ON THE CONTENT ANALYSIS OF TALES MADE BY KOREAN FOR INFANT : FOCUS ON UNIT OF PRESCHOOL-
dc.format.page50 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공유아교육분야-
dc.date.awarded1985. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE