View : 16 Download: 0

강의평가를 위한 설문지 작성 시스템의 설계 및 구현

Title
강의평가를 위한 설문지 작성 시스템의 설계 및 구현
Authors
박영례
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
최근 눈에 띄게 발전된 컴퓨터와 관련 소프트웨어, 통신의 발전으로 인터넷의 보급이 급속도로 확산되었다. 이로 인해 인터넷을 통한 멀티미디어 교육이 열린대학, 가상대학에 의해서 가시화·가속화되고 있으며 최근에는 새로운 교육 패러다임, 즉 정보사회에서 평생학습의 실현이라는 패러다임 속에서 각종의 가상교육의 형태가 제시되고 있다. 이러한 가상교육이 교육의 효과를 내기 위해서는 적절한 강의평가가 이루어져서 좀더 질 높은 수업이 되도록 해야 할 필요성이 있다. 강의평가의 실시는 교사가 좋은 강의를 하기 위해 즉 교육효과를 극대화하기 위해 철저히 강의준비를 할 수 있도록 유도하는 외적 자극요소인 동시에 강의개선에 대한 피드백 효과를 주어 보다 나은 강의를 할 수 있게 해 주고, 학습의 주체인 학생의 배울 권리를 보호할 수 있다는 점에서 학생에게도 유익하다. 이러한 강의를 평가하는 방법으로는 관찰법, 검사법, 면담법, 평정법, 설문지법 등이 여러 가지가 있는데 웹 기반 교육에서 가장 쉽게 사용될 수 있는 방법은 설문지를 이용한 평가가 될 것이다. 현재 인터넷상에서 강의평가를 위한 설문이 간단한 텍스트 형태의 설문지나, CGI나 ASP를 이용하여 인터넷에서 바로 설문에 응할 수 있는 형태 등 다양하게 이루어지고 있다. 본 논문에서는 현재 인터넷상에서 이루어지고 있는 설문 시스템을 비교 분석하여 그 특징과 제한점을 알아본 후에 그 제한점을 극복할 수 있도록 ASP를 이용하여 설문지를 인터넷상에서 편리하게 만들 수 있고 만들어진 설문을 관리하며 그 설문을 통해 나타난 결과를 토대로 교육자로 하여금 좀더 질 높은 교육을 할 수 있는 피드백 효과를 얻도록 하는 시스템을 설계 및 구현 하고자 한다. ; Recently, computer industry announced various types of application software and related products. So there are many problems in practical usages. Most of the software in the internet application is so complex to integrate multi functions. For this reason, multimedia education through internet is almost hard to implement to be used in cyber university or open university. Also, various types of online education are possible within the new education paradigm, which is the actualization of life-time education in information society. To attain a favorable result in cyber education, well-developed lectures must be offered with appropriate evaluation feedback process. The evaluation system of lectures is not only a external stimulating factor in encouraging teachers to prepare effective lecture for the maximization of effects of education, but also to induce them in making every effort to improve their lectures and teaching skills. Furthermore, this meaningful system plays a prime role in protecting the students right to learn. In brief, this thesis informs us of the characteristics and limits of present the internet-based questionnaire systems when compared and analyzed. For better education and overcoming the limits of the present system, this thesis aims to design a practical system which allows teachers to receive positive feedback from results of a questionnaire, that is easily composed and managed on the internet using industry standard MicroSoft IIS webserver and its embedded serverside script.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE