View : 1450 Download: 0

요리 활동이 유아의 개념발달에 미치는 영향과 요리유형에 관한 연구

Title
요리 활동이 유아의 개념발달에 미치는 영향과 요리유형에 관한 연구
Other Titles
Study Regarding the Effect of Cooking Activities by Preschool Children on their Concept / Consciousness Development and Pattern of Cooking
Authors
김혜실
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
요리 활동유아개념발달요리유형
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구의 목적은 유아에게 요리활동을 실시한 후, 요리활동이 유아의 개념발달에 미치는 영향을 알아보고 유아들에게 흥미있는 요리활동은 어떠한 것인가를 분석하는 것이다. 본 연구의 문제는 다음과 같다. 1. 유아들의 요리활동은 단원학습에 어떠한 영향을 나타내는가? 2. 유아들의 요리활동은 단원학습의 하위요인에 어떠한 영향을 나타내는가? 3. 유아의 요리활동이 학습준비도 측면에서 어떠한 영향이 있을 것인가? 4. 유아들에게 흥미있게 제시할 수 있는 요리활동의 유형은 어떠한 것인가? 연구대상 유아는 서울에 위치하고 있는 P유치원의 유아 24명과 E유치원의 유아 24명씩 모두 48명이었으며, 가정생활 수준은 중류이상이었다. 실험도구는 일반지능검사, 학교준비도 검사, 단원검사를 사용하였다. 자료처리는 t검증으로 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1. 요리활동을 한 유아는 단원학습에 효과적인 영향을 나타내었으며 영역별에서는 시각기능과 신체적 협응력에서 의의가 있었다. 2. 요리활동을 한 유아는 단원학습의 하위요인 중 크기, 온도, 비슷한 것·다른 것 구별기능, 시각적 이해력, 색깔, 무게, 미각, 후각, 신체적 협응력, 모양개념에 효과적인 영향을 받으며 수, 위치, 부피, 분류개념에서는 의의가 없는 것으로 나타났다. 3. 요리활동을 한 유아는 학습준비도 측면에서 효과적인 영향을 나타내었다. 4. 유아들은 유아가 자주 먹는 음식과 다양한 재료를 사용하는 음식 요리과정에서 많은 변화를 관찰할 수 있는 유형의 요리활동에 흥미있는 반응을 나타내었다.;The purpose of this study is to analyse the effect of exposure to cooking by preschool children, particularly on their concept/consciousness development. Secondly, this study focuses on the question of what makes preschool children to be interested in cooking. Specific issues are as follows: 1. Effect on unit learning of cooking activities by preschool children. 2. Effect of cooking activities by preschool children as sub-elements of unit learning. 3. Effect of cooking activities by preschool children on school readiness. 4. Pattern of cooking activities which will arouse interest on the part of preschool children. This study has been conducted with total 48 subjects, equally divided between "E" nursury school and "P" nursury school located in Seoul. All subjects are from the middle or better income families. School readiness test, unit test as well as I.Q. test have been utilized for the study and data analysis was done via T test. Conclusions of the study are as follows: 1. Subjects exposed to cooking activities showed significantly better results in unit learning (P<.05). 2. Subjects experienced cooking activities showed material differences over the ones who had not in the area of size, temperature, likeness and differences skills, visual comprehension skills(P<.001), color, weight, taste and odor concepts, motor coordination (P<.01), and shape(p<.05) of unit learning. 3. Subjects exposed to cooking activities showed better result in school readiness (P<.05). 4. Subjects showed most interest in cooking the foodstuff they consume frequently. Also, their interest level is observed to be high while cooking with variety of ingredients as well as in a situation when they could witness the most visible change in cooking processes.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE