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비서의 사기(Morale)영향요인에 관한 실증적 연구 : S그룹을 중심으로

Title
비서의 사기(Morale)영향요인에 관한 실증적 연구 : S그룹을 중심으로
Authors
조정형
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 비서교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 우리나라 사기업을 대표하며, 대기업 중에서 처음으로 전문비서 제를 채택하여 1992년 전문비서 공채를 계기로 비서직에 대한 여성 전문직제 를 도입하여 교육제도나 처우개선과 같은 여러 가지 실천사례를 보여줌으로써 비서직에 대한 높은 관심을 보여주었던 S그룹 비서를 대상으로, 사기에 영향을 미치는 요인을 연구하고 개인특성변수에 따른 사기영향요인에 어떠한 차이가 나타나는지를 실증적으로 조사 분석하여 S그룹 비서의 사기증진방안 마련을 위한 기초자료를 제공하고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 성공 적으로 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 문헌조사를 토대로 사기영향요인을 도출하여 그것들 중 S그룹 비서 에게 실제로 중요하게 작용하는 사기영향요인은 무엇인지 분석한다. 둘째, S그룹 비서의 개인특성변수(연령, 근무년수, 학력, 비서학 전공여부)에 따라서 사기영향요인에 어떠한 차이가 나타나는지를 분석한다. 위의 문제들을 연구하기 위해 문헌조사, 설문조사를 실시하였다. 문헌조사를 통해 선정된 10개의 사기영향요인을 가지고 요인분석 한 결과 다시 7개의 (감독의적정성, 교육훈련, 의사소통, 신분보장, 승진 및 보수, 직무자체, 심리적 안정감)요인이 도출되었다. 7개의 요인을 독립변수로 하고 사기를 종속변수로 하여 S그룹 비서의 사기에 영향을 미치는 중요한 요인은 무엇인지, 또한 S그룹 비서의 개인특성변수(연령, 근무년수, 학력, 비서학 전공여부)에 따라서 사기 영향 요인에 어떠한 차이가 나타나는지 알아보기 위해 다중회귀분석을 실시 하였다. 먼저 S그룹 비서의 사기영향요인은 직무자체, 의사소통, 감독의적정성, 신분 보장으로 나타났다. 그러나 교육훈련, 승진 및 보수, 심리적안정감요인은 사기의 결정에 직접적인 영향이 없는 것으로 나타났다. 다음으로 S그룹 비서의 개인특성변수별로는 첫째, 25세 이하 연령 집단의 경우에는 신분보장, 직무자체, 감독의적정성이 사기에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 그리고 26세 이상 연령 집단의 경우에는 직무자체, 신분보장, 심리적안정감이 사기에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 둘째, 근무년수 2년 미만 집단의 경우에 신분보장, 직무자체가 사기에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 그리고 근무년수 2년 이상 집단의 경우에는 신분 보장, 직무자체, 의사소통, 심리적안정감, 교육훈련이 사기에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 셋째, 전문대졸 이하의 학력 집단의 경우에 신분보장, 직무자체, 승진 및 보수, 감독의적정성이 사기에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 그리고 대졸 이상의 학력 집단의 경우에는 직무자체, 신분보장, 심리적안정감, 승진 및 보수가 사기에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 넷째, 비서학 전공 집단의 경우에 직무자체, 심리적안정감이 사기에 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 그리고 비서학 비전공 집단의 경우에는 신분보장, 직무자체, 감독의적정성, 심리적안정감이 사기에 영향을 미치는 요인으로 나타 났다. 위의 연구결과에서 전반적으로 나타난 신분보장, 직무자체요인은 S그룹 비서의 사기에 영향을 미치는 중요한 요인임을 알 수 있었다. 따라서 조직 차원에서 이들이 직장과 직업에 대해 신분의 안정을 느끼고, 직무자체에 대해 충분한 자부심을 가질 수 있도록 적절한 훈련 프로그램을 마련해야 할 것이다. 한편 집단에 따라 승진 및 보수요인과 교육훈련요인도 사기에 영향을 미치는 요인으로 나타나고 있는데, 이들이 느끼는 승진 및 보수에 대한 불만사항을 해소하고, 비서의 개인적인 능력이 평가 되어질 수 있도록 합리적인 제도를 마련하여 개인의 능력에 상응하는 대우책을 마련해야 할 것이다. 또한 비서 직무교육 및 비서 전문인력양성을 위한 여러 가지 교육제도가 뒷받침 되어 준다면 이들의 사기를 증진시키는데 큰 도움을 줄 수 있을 것이다. 이상의 연구결과에서 S그룹 비서의 사기영향요인에 대한 적극적인 관심과 적절한 사기증진방안의 마련이 필요하다는 것을 실증적으로 파악할 수 있었다. ; The present study examined factors influencing secretaries morale focused on secretaries working in S Group, and analyzed how the influences of the factors are different according to the characteristics of the secretaries, with the object of providing basic information for making a plan to raise the morale of secretaries working in S Group. The research problems of this study are as follows. First, identify important ones, which actually affect secretaries in S Group, among factors influencing morale derived from literature review. Second, analyze how differently the factors affect on secretaries according to the characteristics of secretaries in S Group (age, work experience, academic qualification, whether to have majored in office management). To study on the problems as above, literature review and a questionnaire survey were conducted. Identified factors influencing secretaries were seven: the appropriateness of supervision, education and training, communication, the guarantee of the status, promotion and wage, job itself and psychological sense of security. Using these as independent variables and morale as dependent variable, a multiple regression analysis was carried out. First, factors that appeared to actually influence secretaries in S Group were job itself, communication, the appropriateness of supervision and the guarantee of the status. In addition, by the characteristics of secretaries in S Group, the morale of the group aged 25 or younger was influenced by the guarantee of the status, job itself and the appropriateness of supervision, and that of the group aged 26 or older was influenced by job itself, the guarantee of the status and psychological sense of security. Second, the morale of the group with work experience less than 2 years was influenced by the guarantee of the status and job itself, while that of the group with work experience over 2 years was influenced by the guarantee of the status, job itself, communication, psychological sense of security, and education and training. Third, the morale of the group of 2-year college graduates and below was influenced by the guarantee of the status, job itself, promotion and wage and the appropriateness of supervision, while that of the group of 4-year university graduates and above was influenced by job itself, the guarantee of the status, psychological sense of security, and promotion and wage. Fourth, the morale of the group of those who majored in office management was influenced by job itself and psychological sense of security, while that of the group of those who did not major in office management was influenced by the guarantee of the status, job itself, the appropriateness of supervision and psychological sense of security. According to the results presented above, the guarantee of the status and job itself appeared to be the most critical factor for the morale of secretaries in S Group. Accordingly, there must be proper training programs for the secretaries in an organizational dimension so that they feel secure with their position and status and have confidence in their job. On the other hand, in some groups according to the characteristics of secretaries, promotion and wage as well as education and program appeared to be influential factors for secretaries morale. Thus, a rational system must be established to resolve complaints about promotion and wage and to treat secretaries based on their individual ability. In addition, diverse education programs for job training and the development of skilled secretaries will be greatly helpful in raising their morale.
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