View : 390 Download: 0

예비 유아교사를 위한 웹기반 컴퓨터 소양교육 사례

Title
예비 유아교사를 위한 웹기반 컴퓨터 소양교육 사례
Authors
박영정
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 예비 유아교사를 위한 웹기반 컴퓨터 소양교육에 대한 문헌 고찰과 현직 교사, 예비 교사들의 요구를 바탕으로 컴퓨터 소양교육을 실시하고, 이 사례를 평가하여 예비 유아교사를 위한 컴퓨터 소양교육 프로그램을 개발하는 기초 자료를 제시하는 데에 있다. 이러한 연구 목적에 따른 구체적인 연구의 문제는 다음과 같다. 1. 예비 유아교사를 위한 컴퓨터 소양교육에 대한 요구는 어떠한가? 2. 예비 유아교사를 위한 웹기반 컴퓨터 소양교육의 계획 및 시행 과정은 어떠한가? 3. 예비 유아교사를 위한 웹기반 컴퓨터 소양교육의 평가 및 수정안은 어떠한가? 3-1. 예비 유아교사를 위한 웹기반 컴퓨터 소양교육이 예비유아 교사들의 컴퓨터 불안도, 활용도, 만족도에 영향을 미치는가? 3-2. 예비 유아교사를 위한 웹기반 컴퓨터 소양교육의 수정안은 어떠한가? 예비 유아교사를 위한 컴퓨터 소양교육의 시행 과정 및 결과는 다음과 같다. 첫째, 예비 유아교사를 위한 컴퓨터 소양교육을 개발하기 위한 근거로 교사교육에서의 컴퓨터 교육에 관한 문헌을 연구하고, 현직 유치원 교사와 예비 교사들의 설문지를 통해 컴퓨터의 소양교육에 관한 요구를 조사하였다. 서울시내 유치원에 재직 중인 교사 68명과 4년제 유아교육과에 재학중인 대학생 32명을 대상으로 요구조사를 실시한 결과 컴퓨터 소양교육의 필요성에 대한 요구가 매우 높게 나타났으며, 소양교육의 내용에 있어서는 응용 소프트웨어에 대한 요구가 가장 높았다. 둘째, 문헌 연구와 요구조사를 토대로 예비 유아교사를 위한 웹기반 컴퓨터 소양교육의 목표, 내용, 교수-학습 체제, 운영방법을 선정하였고, 서울시내 4년제 대학교의 유아교육과 2, 3학년 학생 42명을 대상으로 컴퓨터 소양교육을 실시하였다. 실시기간은 5주이며, 1일 교육시간은 75분으로 총 15시간의 교육을 하였다. 교육 진행 시 학습자의 사전 지식 점도를 강의내용에 반영하고자 매 강의 시작 전에 사전과제를 실시하였으며, 강의 후에는 강의 내용을 응용한 사후과제를 실시하였다. 또한 학습자에게 풍부하고 다양한 학습환경을 제공하기 위하여 웹기반 교육을 병행하였다. 인터넷 강의록과 질의응답 게시판, 자료실을 통해 수업 내용을 보조하였고, 자유 게시판을 통해 학습자들의 친목을 도모하여 수업에 흥미를 갖게 하였다. 강의는 시범식 수업으로 진행되었고 학습자가 직접 실습할 수 있는 기회를 제공하였다. 셋째, 교육의 효과를 알아보기 위해 컴퓨터 불안도, 활용도, 만족도를 측정하였다. 컴퓨터 불안도는 교육 실시 전·후에 측정하였고, 컴퓨터 활용도는 매 수업 전·후에 실시하는 사전·사후 과제로 측정하였다. 컴퓨터 만족도는 교육의 종료 후에 조사하였다. 사전·사후 컴퓨터 불안도와 사전·사후 컴퓨터 활용도는 종속변수 t-검정으로 분석한 결과 모두 유의미한 결과를 얻었다. 즉, 컴퓨터 소양교육을 실시한 후에 학습자는 컴퓨터에 대한 불안도가 낮아졌으며, 활용수준은 높아졌다. 소양교육에 대한 만족도는 빈도를 분석한 결과, 만족도가 매우 높은 것으로 나타났다. 평가 결과를 근거로 예비 유아교사를 위한 컴퓨터 소양교육의 수정안을 제시하였다. 수정된 예비 유아교사를 위한 웹기반 컴퓨터 소양교육의 목표는 컴퓨터를 학습자료 및 도구로써 활용할 수 있다 , 컴퓨터를 통하여 교육현장에 유용한 정보를 얻을 수 있다 , 컴퓨터를 통해 유치원 업무를 효율적으로 처리할 수 있는 능력을 기른다 , 컴퓨터에 대한 막연한 두려움이나 불안을 없앨 수 있다 이다. 교육내용은 윈도우즈의 운영체제 및 하드웨어 설정, 인터넷 활용, 홈페이지 제작, □글의 응용, 주변 기기 활용 및 포토샵의 기초, 파워포인트의 기초 및 응용, 엑셀의 기초이다. 교육 방법은 직접적인 시범 수업이며, 교육의 효과를 증가시키기 위하여 웹기반 교육을 병행하여 실시한다. 수업 전·후의 과제와 수업을 보조하는 자료로써 인터넷 강의실과 인터넷 질의응답 게시판을 활용한다. 교육대상은 유아교육과 2학년 학생이며 교수자는 유치원 교사 경력이 있고 컴퓨터 활용이 능숙한 자를 선정한다. 교육시간은 5주간 총 15시간으로 구성하고 1일 교육시간은 75분으로 하며 수업의 내용에 따라 수업시간은 조정할 수 있다. 교육 장소는 모든 학생들이 1인 1대의 컴퓨터를 사용할 수 있는 컴퓨터실을 선정한다. ; The purpose of the research is presenting an amendment bill through inquiring literature for pre-service teacher, forming literacy education of computing based upon present preschool teachers and pre-service teachers, and revaluating its effect with enforcement. There are infinite theses for the purpose of research below; 1. How is needs of computer literacy education for pre-service teacher? 2. How is design and enforcement process of web-based computer literacy education for pre-service teacher? 3. How is revaluation result and an amendment bill of web-based computer literacy education for pre-service teacher? 3-1. Does web-based computer literacy education for pre-service teacher influence to pre-service teachers computer anxiety, accomplishment and satisfaction level of applying computer? 3-2. How is an amendment bill of web-based computer literacy education program for pre-service teacher? Enforcement process and its result of web-based computer literacy education for pre-service teacher is this; Firstly, with basis of forming web-based computer literacy education for pre-service teacher, literature for computer literacy training was studied, and in-service teachers and pre-service teachers demand was analyzed for computer literacy education. Research subject was 68 of in-service teachers in Seoul and 32 of 4 years university students majoring early childhood education. Secondly, for pre-service teacher, web-based computer literacy education object, content, teaching-learning system and way of management were selected and organized basis of literature study and sampling research. Selected contents were implemented as a web-based computer literacy education of 42 students, who were second and third year of 4years University in Seoul. Period of implementation was 5 weeks, and hours of education were 75 mins of a day. There was 15 hours of education in total. When the education was running, to reflecting learners information into content of the lesson, learners computer application level was researched through performing pre-task before lecture. The lesson was carried in form of handing in content and task of the lesson after the lecture. Moreover, to providing variety and plenty of learning environments, web-based on-line lecture was prepared, and it provided Internet lecture and Q&A board through Web. The lecture was carried in form of demonstration, and it provided the opportunity of learners own practice. Thirdly, to see the education effect, anxiety of computer was estimated before and after lesson. And to estimate computer application level, pre and post task was executed before and after the lesson. Also, satisfaction level was investigated through post satisfaction test in end of the lesson. Pre and post computer anxiety level and task analyzed by t-test, showed significant result. Satisfaction level was analyzed by frequency, and the result showed that satisfaction level for the program was significantly high. In basis of the revaluation, an amendment bill for pre-service teacher was presented. The purpose of modified web-based computer literacy education for pre-service teacher is to that computer can be used as a tool and learning data, necessary information can be obtained from education field through computer, the ability of managing efficiently preschools work can be raised through computer and the education can get rid of vague anxiety for computer. The contents of the program are Windows OS & hardware format, Internet usage, making homepage, application of Han word, usage of surroundings & basic of PhotoShop, basic & application of PowerPoint and basic of Excel. The way of carrying the education is in form of demonstrating lesson, and it uses the Internet lecture and Q&A board as an information, assists pre & post lesson and task. The subject is second year student majoring early childhood education. And coordinator who has experience as a preschool teacher and has well known about computer is selected. The period of education forms totally 15 hours for 5 weeks, and the hour of a day is 75 minutes. It can be changed due to content of the lesson. The place of education is selected into computer lab, which most students use computer well.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE