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제7차 교육과정에 의한 음악교과서의 다문화주의 반영 분석

Title
제7차 교육과정에 의한 음악교과서의 다문화주의 반영 분석
Authors
한지선
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
21세기의 세계화, 정보화 시대에 따라 인류는 서로 가까워지고 있으며 이에 따라 다문화주의 교육의 필요성이 대두된다. 제7차 교육과정에서도 다양한 시대, 다양한 문화권의 음악을 경험하도록 하는 다문화주의를 강조하고 있다. 본 연구는 제7차 교육과정에 의한 음악 교과서의 다문화주의 반영을 분석하였다. 본 연구의 내용은 다문화주의 개념, 역사적 배경, 필요성, 동향에 대한 연구와 우리나라 교육과정의 다문화주의 요소에 대한 고찰과 음악교과서 분석으로 구성되어 있다. 분석에 있어 다문화주의는 민족음악, 종교음악, 대중음악, 시대의 관점으로 제한했으며 그 결과는 다음과 같다. 교과서에 수록된 민족음악의 경우 서유럽과 북아메리카 지역의 민요가 가장 많이 수록되어 있다. 그러나 초등학교 교과서에 아시아, 라틴아메리카와 아프리카 민요가 중학교 교과서에 터키, 이스라엘과 같은 서아시아 지역, 고등학교 교과서에 아시아, 아프리카, 라틴아메리카, 동유럽 지역 등의 민요들이 제시되어 있어 지역적 다양성을 반영하고 있다. 그러나 중동, 중앙아시아 지역의 민요는 전혀 제시되지 않고 있으며 아메리카 지역은 미국에, 유럽지역은 서유럽 민요에 편중되어 있어 캐나다, 중남미, 동유럽과 북유럽의 민요가 부족한 것으로 나타났다. 교과서에 수록된 종교음악은 대부분 기독교 음악인 것으로 나타났다. 그러나 학년이 올라갈수록 유고, 불교, 무속음악이 제시되고 있으며 음악과 생활 교과서에는 힌두음악도 제시되어 있어 다양한 종교 음악을 반영하고 있으나 이슬람 음악은 제시되지 않았다. 대중음악은 학교 급별 수준이 높아질수록 많이 수록된 것으로 나타났다. 장르별로 보면 초등학교 교과서에서는 뮤지컬이 가장 많이 수록되었고, 중학교 교과서에서는 캐럴과 뮤지컬이, 고등학교 교과서에는 팝과 영화음악이 가장 많이 제시되어 있어 다양한 양상을 보인다. 또한 음악과 생활 교과서에는 1920년대의 창가에서 1990년대의 랩 음악까지 대중가요의 변천을 수록하고 있고, 고등학교 교과서에는 노동가요와 민중가요를 수록하고 있어 다양한 세대와 계층의 음악을 경험하게 하고 있다. 다양한 시대의 음악에 대한 반영에 있어서는 초등학교에서 고등학교로 그 수준이 올라갈수록 반영비율이 높아지는 것으로 나타났다. 초등학교와 중학교 교과서에는 바로크 음악부터 근ㆍ현대의 음악까지 제시하고 있고, 악곡을 제시하지 않더라도 그 시기의 음악사를 수록한 교과서들이 있다. 또한 고등학교 대부분의 교과서는 고대부터 근ㆍ현대의음악을 다루고 있다. 따라서 학생들이 다양한 시대의 음악을 학습하도록 하고 있다. 제7차 교육과정은 학생들이 다양한 시대와 문화권의 음악을 접하도록 명시하고 있다. 교과서별로 정도의 차이가 있고 학교 급별 수준에 따라 다양성의 차이는 있지만 제7차 교육과정에 의한 교과서들은 다양한 민족, 종교문화와 다양한 시대의 음악, 대중음악 학습으로 학생들의 민족, 종교, 세대, 계층에 대한 이해를 확장하게 하고 있다. ; This study provides a close reading of the grade third to eleventh music textbooks of the seventh curriculum. It analyzes the textbooks for the impact discourses of multicultural education circulating both generally and within the discipline of music education have had on their representation of culture. This research is made up of 1) the concepts, historical backgrounds, rationales, symposia and conferences of multiculturalism, 2) the elements of multiculturalism in Korean national curriculum, and 3) analysis of music textbooks. The perspectives of multiculturalism are defined by ethnicity, religion, pop and era in this analysis. The results of this analysis are as followings. First, in the case of ethnic music, folksongs of West Europe and of North America are collected most. Besides, there are folksongs of Asia, Latin America and Africa in the elementary school textbook ; South Asian like Turkic and Israelites in the middle school textbooks and Asian, African, Latin American and East European in high school textbooks . But, it is not present folksongs of the Middle East and Middle Asia and it is short of East and North Europeans because it gives too much importance to USA s in American area and West Europeans of Europe . Second, it was exposed that religious music that is collected to a textbook is most Christian music. But, the school year is higher, it shows of Confucian Buddhism, Superstitious music. In addition, there is Hindu music in textbook of Music and life. Those things tell us they represent different kinds of religious music. Islamic music, however, is not presented. Because music is an effective way which understand and receive culture, islamic music is needed for understanding and tolerance about Islam in textbooks. Third, there is more pop music, the school year is higher. Musicals are collected most in elementary school textbooks ; Christmas carols and musicals in middle school textbooks ; Pop and film music in high school textbooks. So it is represented various aspects through all of those. Besides, textbook of Music and Life exposes the changes of pop songs, which are from songs of 1920s to rap songs of 1990s . And also laborer s songs are present in high school text book. Therefore, it makes students have indirect experiences of various status and generations . Fourth, the level of school is higher, the representation of music of various eras are higher. Even though it is not present about pieces of ancient and middle ages, there are textbooks which are mentioned about musical history in that time. High school music textbooks are recorded about all of musical histories. Therefore, students can study about music of various ages. The national seventh curriculum clarifies so that students may receive the music of various cultures. Even though, they have some differences of variety according to school years and each textbooks, the music textbooks of the seventh curriculum let students expand their comprehensions about ethnicity, age, religion, generation and status with learning about music of various ethnicities, religions, pops and eras .
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