View : 696 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김혜경-
dc.creator김혜경-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:47Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:47Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000003103-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/195021-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000003103-
dc.description.abstract본 연구는 첫째, 협력 과제 수행시 어머니-유아간 상호작용의 특성 둘째, 상호작용 특성간의 관계 셋째, 유아의 어머니에 대한 인식과 어머니의 권력인식 수준에 따른 상호작용 특성의 차이를 알아보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 협력 과제 수행시 어머니-유아간 상호작용의 특성(전략, 길이, 질)은 어떠한가? 2. 어머니-유아간 상호작용의 특성(전략, 길이, 질)의 관계는 어떠한가? 3. 유아의 어머니에 대한 인식 및 어머니의 권력 인식에 따라 어머니-유아간 상호작용은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울, 경기에 거주하는 만 5세 유아와 그 어머니 30쌍이다. 연구도구로 협력과제로는 Dekovic, Gerris와 Janssens(1991)와 Cicirelli(1976)의 과제를 수정 보완하여 제시하였다. 어머니와 유아의 전략범주로는 Kochanska (1989)의 전략범주를, 상호작용의 질은 Moss, Rousseau, Parent, St-Lautrant과 Saintonge(1998)의 범주를 참고로 수정·보완하여 사용하였다. 어머니에 대한 유아의 인식조사는 Brentherton, Nir, Warren과 Macarther Narrative Group(1990)이 개발한 Macarther-story Stem Battery를 사용하였다. 어머니의 권력인식수준은 Parent Attribution Test(Bugental, 1989)를 근거로 Mills(1998)가 사용한 권력인식 설문지를 사용하였다. 자료수집을 위해 별도로 마련된 공간에서 협력 과제를 수행하며 이루어지는 어머니와 유아의 상호작용을 비디오 촬영하며 관찰하였고, 이후 비디오를 통해 분석하였다. 어머니에 대한 유아의 인식조사는 유치원에 별도로 마련된 방에서 면접자와 일대일로 인터뷰하여 녹음된 자료를 전사, 분석하였다. 어머니의 권력인식은 설문조사후 회수하여 권력인식의 점수를 산출하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니-유아간 상호작용에서 어머니가 사용한 전략을 살펴보면 총 8개의 전략 중 피드백, 지시, 설명의 비율이 높게 나타났고 그 다음으로 의견묻기, 의견이 비슷한 비율로 나타났으며, 이에 비해 제안, 칭찬, 비난은 적게 나타났다. 유아들의 전략은 총 6개로, 의견이 가장 높게 나타났으며 수용, 설명이 높게 나타났고 거부, 기타는 적게 나타났다. 상호작용의 길이를 살펴보면 어머니와 유아가 의견을 1번 교환하는 1단위의 상호작용이 전체 상호작용의 절반 이상을 차지하였으며 상호작용 단위의 수가 증가할수록 비율이 줄어들었다. 상호작용의 질을 살펴보면 전반적으로 보통의 질을 보여주었다. 질의 하위항목중 의사소통의 요소가 가장 낮게 나타났고, 완화가 가장 높게 나타났다. 둘째, 어머니의 전략과 유아의 전략간의 관계를 살펴보았다. 어머니가 전략을 먼저 사용하였을 때, 어머니가 의견묻기 전략을 많이 사용할 수록 유아의 의견이 가장 많이 제시하였다. 아울러 어머니 지시, 설명, 제안, 의견 전략에 대한 유아의 수용과 어머니 지시에 대한 유아의 의견묻기, 어머니 의견묻기에 대한 유아의 설명이 많이 나타났다. 유아가 먼저 전략을 사용했을 경우, 유아의 의견에 대한 어머니의 피드백이 가장 많이 나타났다. 아울러 유아의 설명, 수용, 의견묻기에 대한 어머니의 피드백이 많이 나타났고 유아의 의견에 대한 어머니의 지시, 칭찬, 의견 묻기가 많이 나타났다. 상호작용의 전략과 길이의 관계를 살펴보면 어머니의 전략의 경우 1단위의 상호작용이 많을수록 어머니는 의견을 많이 제시하고 의견을 적게 물었다. 3단위의 상호작용이 많을수록 피드백과 의견을 적게 제시하였다. 6단위 이상의 상호작용이 많을수록 의견묻기가 많았다. 어머니가 시작한 상호작용이 많을수록 어머니의 지시가 많았고 피드백이 적었으며 유아가 시작한 상호작용이 많을수록 어머니의 지시는 적고 피드백이 많았다. 유아의 전략의 경우 3단위의 상호작용이 많을수록 설명을 많이 했고 의견을 적게 제시하였다. 6단위 이상의 상호작용이 많을수록 의견묻기가 많았다. 어머니가 시작한 상호작용이 많을수록 유아의 수용이 많았고 의견이 적고 의견묻기가 많았으며, 유아가 시작한 상호작용이 많을수록 유아의 수용이 적고 의견이 많았고 의견묻기가 적었다. 상호작용의 전략과 질의 관계를 살펴보면, 어머니가 비난을 많이 할수록 상호작용의 질은 전반적으로 낮게 나타났다. 반면, 어머니의 의견이 많을수록 완화된 분위기를 보였다. 유아가 거부가 많이 할 경우 상호작용의 질은 대체적으로 낮게 나타났다. 반면 유아의 의견이 많을수록 질은 전반적으로 높았다. 또한 어머니가 시작한 상호작용이 많을수록 유아가 수용을 많이 하며 의견을 적게 내는 것으로 나타났다. 상호작용의 길이와 상호작용의 질과의 관계를 살펴보면 6단위 이상의 긴 상호작용이 많을수록 상호작용의 질이 전반적으로 높은 것으로 나타났다. 상호작용을 어머니가 시작한 경우가 많으면 상호작용의 질은 대개 낮았고, 유아가 시작한 상호작용이 많을 경우 상호작용의 질은 대체적으로 높게 나타났다. 셋째, 유아와 어머니의 인식에 따른 상호작용의 특성을 살펴보았다. 어머니에 대한 유아의 인식에 따라 어머니가 사용하는 전략에서는 차이가 나타나지 않았다. 이에 비해 어머니를 긍정적으로 인식한 유아들이 의견을 많이 사용했고, 부정적으로 인식한 유아들이 의견묻기를 많이 사용한 것으로 나타났다. 또한 유아가 어머니를 긍정적으로 인식할수록 상호작용을 먼저 시작하는 경우가 많은 것으로 나타났다. 어머니에 대한 유아의 인식에 따른 상호작용의 질을 살펴본 결과 질의 하위항목 중 완화에서 차이가 나타났다. 유아가 어머니를 긍정적으로 인식하는 경우 완화된 분위기를 나타내었다. 다음, 어머니의 권력인식수준과 어머니 유아간 상호작용을 살펴보면 상호작용의 전략에서는 차이가 없었다. 길이의 경우 유아보다 자신이 권력을 더 갖고 있다고 생각하는 어머니가 상호작용을 먼저 시작하며, 어머니 자신보다 유아가 권력을 더 갖고 있다고 생각할수록 유아가 상호작용을 먼저 시작하였다. 또한 상호작용의 질에서 차이가 나타났다. 어머니가 자신보다 유아가 권력을 더 가졌다고 인식할 경우 유아보다 자신이 권력을 더 가졌다고 인식한 어머니보다 상호작용의 질이 높게 나타났다. ; The purpose of this research is to find out three matters as below. First, characteristics of interaction between mother and child. Second, relationship among the characteristics of interaction. Lastly, differences of interaction characteristics by child s perceptive level to mother and mother s perceived power scheme. In this regards, three study topics were set up 1. How are characteristics, strategy, length, and quality of mother-child interaction while coordination tasks are being implemented? 2. How are the relationships among characteristics of mother-child interaction? 3. How are mother-child interaction going by child s perception to mother and mother s power scheme The research targeted 30 pairs of five year old kid and his or her mother in Seoul or Kyunggi province. Revised tasks of Dekovic, Gerris, Janssens(1991), and Icirelli(1976) was utilized as a study tool. Modified strategy range of Kochanska(1989) and range of Moss, Rousseau, Parent, St-Lautrant and Saintonge(1998) were also used for mother-child strategy range and interaction quality respectively. Macarther-story Stem Battery developed by Oppenhiem, Emde, and Warren(1997) is used for the study of child s perception toward mother. Mother s authority perception level is studied by Mills(1998) s power scheme survey based on Parent Attribution Test(Bugental, 1989). Research data collection was mainly based on observation to mother-child interaction along with their coordination tasks at a certain room of kindergarten. All processes were taped. One-to-one interviews were used for the study of child s perception to mother. They were also all recorded. Mother s power scheme was surveyed and calculated through her and her kid s scores. The research results are as followed. First, Mothers took totally eight strategies during mother-child interaction. Feedback, order, explanation were used most often and question, opinion showed similar usage rate following the top three strategies. Meanwhile, suggestion, praise, and reprimand were not used frequently. Children showed six strategies among which opinion is used most often. Recognition and explanation took the next places following opinion. Rejection and others were found less frequently. With regard to interaction length, one time interaction - mother and her kid express their ideas only once respectively - accounts for higher than half of total interaction. The larger scale of their interactions are, the less frequently they were witnessed. Interaction quality was overall normal. relaxation factor scored highest and commnication scored lowest among quality subscales. Second, Relations between strategies used by mather and child were studied. In case mother first used strategy, child s opinion to question of mother was found most often. In addition, child s acceptance to order, explanation, suggestion, or opinion of mother, child s question to order of mother, and child explanation to question of mother were showed a lot. On the other hand, in case child first used strategy, mother s feedback to opinion of child was found most often. Also, mother s feedback to child s explanation, acceptance, and question was observed second most often. Mother s order, praise, and question to child s opinion followed next. As for relation between interaction strategy and length, mother much expressed her opinion and less expressed question over one unit interaction. Mother s feedback was found many times but her opinion was not found less over three unit interaction. Mother s question was used most often over six or more scale interaction. The more time mother started interaction, the more likely child accepted and questioned but the less likely he/she expressed his/her opinion. The more time child started interaction, the less likely child took acceptance and question but the more likely the kid expressed his or her opinion. Regarding relation between strategy and quality of interaction, the more mother reprimanded her kid, the lower interaction quality went. On the other hand, the more mother express her opinions, the more relaxed interaction atmosphere was made. Interaction quality tended to be low in case child showed many rejections. In contrast, child s many questions tended to entail overall high quality of interaction. Also, the more times mother began interaction, the more likely her kid accepted but the less likely he/she expressed his/her opinions Third, characteristics of interaction by perception of mother and child was studied. Nothing particular was found for mother s strategies by child s perception to mother. In case child recognized his/her mother positive, the child showed opinion a lot. On the other hand, negatively perceived child used questions in many times. At three unit interaction, interaction length were witnessed different by the child perception level to his/her mother. relaxation, one of interaction quality subscales, showed some difference regarding interaction quality by child perception level to his/her mother. Finally, mother s perceived power seemed to have nothing to do with interaction Strategy and length but it has something to do with interaction quality. Low-perceived mother showed high interaction quality than high-perceived mother.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = vii I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 5 II. 이론적 배경 = 6 A. 어머니 유아간 상호작용 = 6 1. 어머니-유아간 상호작용의 중요성과 관점의 변화 = 6 2. 어머니-유아간 상호작용의 요소 = 8 3. 어머니-유아간 상호작용의 연구주제 및 방법 = 10 B. 어머니-유아간 상호작용에 영향을 주는 요소들 = 14 1. 부모에 대한 유아의 인식 = 15 2. 어머니의 권력인식 = 18 III. 연구방법 = 21 A. 연구대상 = 21 B. 연구도구 = 24 C. 연구절차 = 29 D. 자료분석 = 33 IV. 연구결과 및 해석 = 34 A. 어머니-유아간 상호작용의 특성 = 34 B. 어머니-유아간 상호작용의 특성간 관계 = 38 C. 유아와 어머니의 인식에 따른 상호작용의 특성 = 46 V. 논의 및 결론 = 50 A. 논의 = 50 B. 결론 및 제언 = 57 <참고문헌> = 60 <부록> = 70 <ABSTRACT> = 77-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent679439 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title어머니-유아간 상호작용 특성 및 관계, 어머니에 대한 유아의 인식과 어머니의 권력 인식에 따른 상호작용 특성-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 유아교육학과-
dc.date.awarded2001. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE