View : 687 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author유정선-
dc.creator유정선-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:46Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:46Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000003101-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/195019-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000003101-
dc.description.abstract본 연구는 유아교사들이 유치원에서 일어나는 문제상황이 포함된 수업사례를 분석하는 능력을 통해서 교사들의 문제해결능력을 알아보는데 목적이 있다. 이에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 수업사례 분석을 통해서 본 유아교사의 문제해결능력은 경력수준에 따라 차이가 있는가? 2. 수업사례 분석을 통해서 본 유아교사의 문제해결능력은 수업사례에서 제 시된 문제상황을 사전에 경험했는지의 유무에 따라 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 4년제 대학교 유아교육학과 졸업 이상의 학력을 가진 유아교사 40명으로서 이들 중 20명은 교육경력 1년 차인 초임교사이며, 나머지 20명은 교육경력 6년 이상의 경력교사이다. 유아교사의 문제해결능력을 알아보기 위하여 유아교사에게 수업사례를 제시한 후, 7개의 질문에 서술식으로 응답하게 하였다. 수집된 응답은 Levin (1993)이 제시한 총체적 점수화 도구를 준거로 점수화되었고, 이를 분석하였다. 본 연구의 결과들을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 수업사례 분석을 통해서 본 유아교사의 문제해결능력은 교사의 경력수준에 따라서 차이가 있었다. 즉, 문제의 핵심을 인식하는 능력, 추가 정보에 대한 관심도, 다양한 관점을 통해서 문제상황을 이해하는 능력, 문제상황의 이슈를 이해하는 능력, 문제상황의 이슈에 대한 명확한 근거를 제시하는 능력, 일반적인 문제해결방법을 제시하는 능력, 구체적인 교실 상황에서 문제해결방법을 제시하는 능력 등 문제해결능력에 관한 모든 문항에서 경력교사가 초임교사보다 문제해결능력이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 수업사례 분석을 통해서 본 유아교사의 문제해결능력이 수업사례에서 제시된 문제상황을 사전에 경험했는지의 유무에 따라 차이가 있는지 알아본 결과, 사례에 제시된 상황의 특성에 따라 다른 결과를 나타냈다. 즉, 모든 유아교사가 공감하는 유아 급식지도의 어려움에 관한 수업사례의 경우, 그와 유사한 사전경험을 했는지 유무가 유아교사의 문제해결능력에 차이를 가져오지 않았으나, 대다수의 유아교사가 공감하는 유아의 개인차로 인한 어려움 에 관한 수업사례의 경우, 사전경험이 있는 교사의 문제해결능력이 사전경험이 없는 교사의 문제해결능력보다 높은 것으로 나타났다. 그리고, 적은 수의 유아교사가 공감하는 유아의 공격적 행동 및 부모와의 갈등 에 관한 수업사례의 경우, 문제상황과 유사한 사전경험이 있는 교사가 사전경험이 없는 교사보다 약간 높은 문제해결능력을 보였다. 즉, 문제해결능력에 큰 차이가 있다고 보기는 어렵다. ; The purpose of this study is to describe the kindergarten teacher s problem solving ability through analyzing teaching cases including problems at kindergarten. For this purpose, three questions have been set up as follows: 1. Is there any difference that teacher s problem solving ability depends on teacher s career by the teaching case analysis? 2. Is there any difference that teacher s problem solving ability depends on teacher s experiences by the teaching case analysis? The subject of this study is 40 kindergarten teachers who graduated from 4 years university. Among them, 20 people are teachers who have less than 1 year career, the other 20 teachers have more than 6 years career of teaching. After giving teaching case at kindergarten, data was gathered by requesting them to give descriptive answers of analysis for the 7 questions included at each teaching case. The gathered analyzed datum of teaching case were scored by the Holistic Scoring suggested by Levin(1993) and they were analyzed. The result of this study is as below: The first, problem solving ability of teachers are different depends on the level of career through teaching case analysis. That is to say, expert teachers are better than novices, ability of understanding the core of problem situation, interesting level for additional information, ability of understanding from the various point of view, ability of understanding the issues of problem situation, ability of providing the clear causes for the problem situation issues, ability of providing the solution for the general problems, ability of providing the solution in each teaching case classroom situation, etc. The second, the study results of teaching case analysis of problem solving ability of teachers are different depends on the level of experiences were different depends on the characteristics of situation presented in teaching cases. That is to say, there is no difference between teachers who have many experiences and does not have it for the teaching case of problem about teaching how to eat lunch meals . However, expert teachers who have previous experiences have much better ability than novices in teaching case of individual variation of children . And expert teachers who have previous experiences have little better ability than novices in teaching case of trouble between teacher and parents who have a attactive young child .-
dc.description.tableofcontents논문개요 = vi I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 의의 = 1 B. 연구목적 및 연구문제 = 5 II. 이론적 배경 = 6 A. 수업사례 = 6 1. 수업사례의 개념 및 특징 = 6 2. 수업사례와 문제해결 = 9 B. 문제해결능력 = 12 1. 유아교사의 문제 = 12 2. 유아교사의 문제해결능력 = 14 C. 선행연구 = 20 III. 연구방법 = 24 A. 연구대상 = 24 B. 연구도구 = 25 C. 연구절차 = 28 IV. 연구결과 및 해석 = 30 A. 경력수준에 따른 유아교사의 문제해결능력 = 30 B. 문제상황과 유사한 사전경험 유무에 따른 유아교사의 문제해결능력 = 31 V. 논의 및 결론 = 36 A. 논의 = 36 B. 결론 및 제언 = 48 <참고문헌> = 51 <부록> = 59 <ABSTRACT> = 102-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent853222 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title수업사례분석을 통해서 본 유아교사의 문제해결능력-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 유아교육학과-
dc.date.awarded2001. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE