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다중지능이론을 적용한 고전문학 교수-학습방안 연구 : ICT를 활용하여

Title
다중지능이론을 적용한 고전문학 교수-학습방안 연구 : ICT를 활용하여
Authors
천미혜
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
21세기는 창의적인 정보처리능력과 함께 건전한 자아 정체성과 개성을 지닌 지성과 감성이 조화를 이룬 인간상을 요구한다. 이러한 시대적 요청에 발맞춰 제7차 교육과정은 창의적인 한국인 육성과 학습자 중심교육을 기본방향으로 삼았으며, 이에 따라 제7차 국어과 교육과정도 학습자의 창의적인 언어 사용 능력 증진과 학습자 중심의 의미 있는 국어학습 경험의 제공을 그 목표로 한다. 그러나 우리의 고전문학 교수-학습 상황은 이러한 시대적 요청에 부응하지 못하고 있는 실정이다. 교사중심의 해석식 수업은 학생들에게서 창의적이고 자율적인 감상의 기회를 빼앗고 있으며, 이로 인해 많은 학생들이 고전 문학의 빛나는 가치를 느껴보지 못한 채 고전을 따분한 것으로 인식하게 만들었다. 이에 본 연구는 MI(Multiple Intelligence)이론과 ICT(Information & Communication Technology)를 이용하여 학생들이 흥미 있게 고전 문학 작품을 이해하고 감상하며 창의적인 언어 사용 능력을 증진시킬 수 있는 고전 문학 교수-학습 방안을 연구하고자 한다. MI이론은 인간의 지능을 다중적인 것으로 보고, 각 지능의 발달정도는 각 개인에 따라 다르며, 어떤 교육을 받았는가에 따라서 계속 다르게 발달될 수 있다고 보았다. 그래서 MI 이론은 지금까지 언어적 지능과 논리-수학적 지능에만 치중했던 학교교육에서 벗어나 각 개인의 지능 스펙트럼에 맞는 학습자 중심의 교육을 시도하고, 여러 지능을 발달시키기 위해서 다양한 지능을 자극시킬 수 있는 다양한 교수-학습 방법이 필요하다고 주장한다. MI이론에서 필요로 하는 다양한 교수-학습 방법의 실현을 위해서는 ICT를 이용할 수 있다. ICT는 교수-학습의 기회를 시간적으로나, 공간적으로 무한히 확장시켜 주고 다양한 교수-학습 방법을 지원함으로써 MI이론과 함께 보다 흥미롭고 창의적인 학습자 중심의 고전문학 교수-학습 방안을 제공해 줄 수 있다. 본 연구는 이러한 이론을 토대로 MI/ICT 수업 모형을 만들어 중학교 1학년 국어 교과서에 수록된 4개 단원의 고전 문학 작품 교수-학습에 적용하였다. 고전 산문의 일종인 <스스로 터득한 지혜>는 애니메이션과 만화를 통해 내용을 파악하고 작품에 대한 감상을 신문으로 꾸며 나타내는 활동을 하였고, 민요인 <나무타령>은 모듈 프로그램으로 노래를 익히고 인터넷으로 노래에 등장한 나무들을 확인한 후 다양한 나무로 새로운 나무타령을 만들어 율동과 함께 노래하는 활동을 하였다. 소설 <홍길동전>은 소설 속의 사회상을 조사하고 인물의 심리에 알맞은 노래와 그림 등을 찾아 인터넷에 게시하는 개인별 활동과 모둠별 활동으로 역할극을 하였다. 설화<옛 이야기>는 모둠별로 인터넷 커뮤니티를 만들어 새로운 설화 이어쓰기 활동을 통해 지도하였다. 이렇게 ICT를 활용하여 학생들의 여러 가지 지능을 이용하게 하는 학습자 활동으로 고전 문학 작품을 지도한 후에 설문조사를 통해 학생들의 반응을 조사, 분석하였다. 그 결과 MI/ICT 수업 모형은 학습자가 고전문학에 흥미를 느낄 수 있도록 지도하는 데 유용한 수업모형이며, 또 이 수업 모형이 고전 문학 작품의 이해 및 감상에 도움을 주는 학습자 중심 활동을 제공하고 학생들의 창의적인 언어사용능력을 신장시키는데 도움을 준다는 것을 확인하였다. 이 연구는 학습자가 고전 문학 작품을 보다 흥미롭고 즐겁게 감상하게 하였으며, 학습자 나름의 이해, 감상의 결과를 여러 가지 방법을 통해 보다 창의적으로 표현하게 하였다는 데에 의의가 있다. 그러나 본 연구가 제시한 교수-학습 방안 이외에도 학습자가 고전을 재미있게 감상하면서도 고전 문학 작품의 본질을 제대로 깨우칠 수 있는 다양한 교수-학습 방안의 연구는 앞으로도 지속적이면서 체계적으로 계속되어야 할 것이다. 또 MI/ICT 수업 모형에 의한 교수-학습 방안을 포함한 다양한 교수-학습 방안이 우리의 교육현장에서 활발히 시도될 수 있도록 교육과정상의, 또 교육환경상의 여건 마련도 필요하다. ; The 21st century wants to have an ideal human who can harmonize intelligence with sensibility, having healthy self-identity and characteristics with creative ability to deal with information. For keeping pace with the times, the new curriculum is based on the creative Korean edification and learner-centered education. In addition, the 7th Korean Curriculum aims at improving the learners ability to use creative language and providing a learner-centered and meaningful Korean learning experience. However, in fact, our teaching & learning situation of traditional literature could not follow the demands of the times. The teacher-centered and interpretation-style lessons take away the students opportunity to appreciate it creatively and autonomously and make it very boring prior to having chance to see the wonderful worth of the traditional literature. Therefore, with MI(multiple Intelligence) theory and ICT (Information & Communication Technology) theory, this research is going to seek the teaching and learning method for the traditional literature to make students to understand and enjoy it with interest and to improve their ability to use creative language. According to MI theory, the human intelligence is multiple and each intellectual development depends on person and even its development could continually change in accordance with education model. MI theory insists that there are needs to get out of school education which has focused on only linguistic, logical, mathematical intelligence until now and demands to try the learner-centered education for each intellectual spectrum. It claims that there are needs to have various teaching-learning methods to stimulate various intelligences for developing a variety of intelligence. We can use ICT theory in order to practice various teaching-learning methods in the MI theory. By expanding teaching-learning chance infinitely in terms of time and space and assisting various teaching-learning methods, ICT theory can provide more interesting and creative learner-centered teaching-learning method for traditional literature with MI theory. Based on these theories, this research makes MI/ICT class models and applies to the teaching and learning for four chapters of traditional literature in the first-grade Korean textbook of the middle school. For a kind of traditional prose, Wisdom understood by oneself, we led students to understand its story though animation and comic books and to express its impression by using newspapers. For a folk song, Namu-taryeong, after learning the song through Module Program and confirming the trees of the song through the Internet, we led students to make a new Namu-taryeong with various trees and sing the song with rhythmic movements. For a kind of novel, Honggildong-jeon, we led them to research the society of the novel, express the characters mind through songs and pictures, write an individual task on the Internet and role-play it as the group task. For a kind of narrative literature, Old Story, we led them to make an Internet community by group and led them to carry out a new relay narrative literature. After teaching the traditional literature with learner activities that lead learners to use various intelligence by using ICT theory, we exam and analyze the students response through questionnaire. As a result, it is confirmed that MI/ICT class model is very useful to teach learners the traditional literature with interest, and also this model provides the learner-centered activity to help them to understand and appreciate the traditional literature task and helps students to improve their ability to use a creative language. This research is meaningful that learners can appreciate the traditional literature with more interest and fun and their understanding and impression are expressed through various methods in the more creative way. But we have to continue to research systemically into various teaching-learning methods that could deliver the real traditional literature while the learner appreciates the traditional literature with fun. Moreover, we need to have the condition of curriculum or educational environment to try those teaching-learning method actively in our classes.
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