View : 545 Download: 0

과학에 대한 학생들의 경험. 흥미. 태도에서의 성 차 연구

Title
과학에 대한 학생들의 경험. 흥미. 태도에서의 성 차 연구
Authors
권혜영
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
21세기는 과학 기술이 국가의 경제적, 정치적, 사회적 부를 주도하는 막강한 힘을 가지게 된다. 그러나 아직도 인구의 반 이상을 차지하는 여성들이 과학을 선호하는 정도나 여성들의 과학 분야 계통에서 차지하는 위치가 상당히 낮다. 과학 성취도 및 선호도에서의 성 차 원인으로 가장 중요한 것이 학생들의 과학 관련 경험 정도라고 제안을 한 연구들이 많다. 그러나 실제로 과학과 관련된 경험 차이에 대한 구체적인 연구는 많이 이루어지지 않았다. 이에 본 연구에서는 실생활 속에서의 과학 관련 경험에 대한 남·여 학생 차이를 알아보고, 아울러 과학자에 대한 인식, 과학 주제에 대한 선호도, 과학에 대한 태도를 조사하여 남·여 학생들의 차이를 알아보았다. 또한 이들의 학교 급별 차이도 분석하여 알아보았다. 그리고 과학과 관련된 경험·흥미·태도와의 상관관계를 알아보았다. 본 연구에서는 서울시 강서구에 위치한 남, 녀 공학의 초등학교의 5학년 2개 학급, 중학교의 2학년 3개 학급, 고등학교의 2학년 2개 학급으로 총 281명을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 연구 결과는 연구문제에 따라 SPSS 10.0 통계패키지를 사용하여 t 검정, 교차분석, 변량 분석(ANOVA), 상관관계 분석을 사용하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 과학자들에 대한 학생들의 인식은 남·여 차이가 유의미하게 나타나지 않았지만, 초등학생이 중학생이나 고등학생에 비해 더 긍정적이었다. 과학과 관련된 경험의 정도를 조사한 결과 남학생은 여학생들에 비해 다양한 도구와 물건을 사용한 물상 관련 경험을 많이 한 것으로 나타났고, 여학생들은 정적이며, 실생활과 밀접한 경험을 많이 한 것으로 나타났다. 고등학생이 초등학생이나 중학생에 비해 과학과 관련된 경험을 많이 한 것으로 나타났다. 남학생들은 기술과 물상과학 (physical science)에 많은 흥미를 보였고, 여학생들은 생물과 실생활에 밀접한 과학 주제들에 대해 흥미를 보였다(p< .05). 초등학생들은 모든 주제에서 중학생이나 고등학생들에 비해 높은 흥미를 보였으나(p< .05), 중학생들은 대부분의 주제에 대해 초등학생이나 고등학생보다 흥미를 보이지 않았다. 직업 선택 시 남학생들은 일에 너무 매이지 않고, 친구들에게 많은 시간을 할애할 수 있고, 단순하며 쉬운 직업을 선호하였으며, 여학생들은 소신껏 일할 수 있는 직업과 유명해지는 직업이 좋다고 나타났다(p< .05). 이는 여학생들이 직업에 대해 소극적인 태도를 가지지 않는 것임을 나타내는 것이다. 남학생들은 과학이 재미있고 흥미로우며, 쉽고, 가난한 사람을 도울 수 있다고 긍정적으로 인식하고 있었으며, 여학생들은 과학이 어렵고 지겹다고 부정적으로 인식하고 있었다(p< .05). 또한 과학과 관련된 경험·과학 주제에 대한 흥미·과학에 대한 태도사이의 상관관계를 분석한 결과 경험과 흥미사이에는 낮은 상관(r= .162)을 보였고, 흥미와 태도사이에는 그보다 높은 상관(r= .336)이 있는 것으로 나타났다(p< .01).; Science and technology are the most important factor for the wealth of a nation. But until now, the status of women scientists and the preference for a scientific job of women are significantly low. Although many researchers have tried to figure out the cause of gender difference, they did not pay attention to the students experiences related to science. So, in this study I examined students perceptions of science and scientists, science-related experiences, science topics of interest, and characteristics of future jobs and how these vary by gender and grade. The instrument used for measuring these was developed by an international team of science educators, and it was translated for Korean students. A total of 281 students from elementary, middle and high school were sampled by random sampling method. Chi-square analysis, T-test, ANOVA and correlation analysis were used to analyze the results. There was no statistically significant gender difference in students perception on scientists, but elementary school students have significantly more positive perception than middle and high school students. Boys tend to have more experiences related to the physical sciences using a variety of tools and objects, while girls tend to have more experiences related to everyday life and the biological science. Girls have a strong preference for biological topics, while boys like topics about physical science and technology. Elementary school students have significantly more interests in many topics than middle and high school students. For the consideration of future, more boys want to have an easy and simple job and have more time for their own friends. However, more girls want to become famous and make their own decision when they have a job. This means that girls dont have passive attitude to the future job. More boys think that science is interesting, powerful, easy to understand and able to help the poor, while more girls think that science is boring and difficult to understand. This shows that girls have more negative attitude to the science. Students who have more interests in science have more positive attitude to the science.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE