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유길준의 교육사상과 교육활동 연구

Title
유길준의 교육사상과 교육활동 연구
Authors
이정미
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
19세기 중엽부터 일제에 의한 강제 합병이 이루어질 때까지의 한국 사회는 밖으로부터 밀려오는 새로운 문명의 물결과 전통의 수호 사이에서 심각한 자기 번뇌와 갈등, 그리고 격동의 세월을 보내야 했다. 이러한 격변의 시기를 온몸으로 고뇌하고 갈등하며 살았던 대표적인 지식인 중 한사람이 兪吉濬이다. 그는 국가 발전을 위한 길이 무엇인가를 두고 保守와 進步 사이에서 번민하기도 하였으며, 민족의 장래와 역사의 올바른 방향이 무엇인가에 대한 의견이 달랐던 이들에 의해 다년간 박해와 압박을 받으며 고통의 나날을 보내야 했다. 그러나 이런 시련 속에서도 그는 폐단이 극에 달한 과거제도를 폐지하고 능력에 따른 인재를 등용할 것을 주장하였고, 한국 최초의 일본·미국 유학생이 되어 외국의 선진 문물을 직접 받아들이기도 하였다. 그리고 정치적 연금시기에는 富國强兵을 위한 자신의 지식과 견해, 자신이 접한 새로운 세계의 모습과 상황을 소개하는 『西遊見聞』이라는 당시로서는 매우 획기적인 저술을 간행하여 국민을 계몽하고자 하였다. 또한 1894년 甲午改革 때에는 역사의 전면에 뛰어들어 한국의 정치체제를 바꾸고 斷髮令을 실시하는 등 전통에 얽매여 있는 한국인들의 생활 모습을 바꿔 보려고도 하였다. 俄館播遷으로 일본에 망명한 다음에는 한국 최초의 문법책인 『大韓文典』을 저술하여 국어사용에 대한 평소 그의 관심을 체계화시켰다. 또한 1901년에는 비밀단체를 조직하여 고국의 정치 개혁을 시도하였다가 실패하여 일본 정부에 의해 4년간 강제 유배되기도 하였다. 그리고 1907년 유배 생활에서 풀려나 고국에 귀국한 뒤에는 일제로부터의 벼슬을 거부하고 재야에 머물면서 興士團, 漢城府民會 등의 사회단체 조직과 교과서 및 역사책의 편찬, 사범학교와 실업학교의 설립 등 국민교육과 계몽운동에 전념하였다. 이처럼 유길준은 당시 한국인들 가운데서는 가장 일찍 광범위하게 선진문물을 받아들인 선진적인 지식인이자 정치가, 사회 활동가였다. 특히 당시의 한국 사회를 어떻게 하면 자주적이고 발전적이며 굳건한 형태의 근대국가로 만들어 갈 수 있겠는가에 큰 관심을 갖고 교육에 관한 많은 관심을 나타내었다. 따라서 본고에서는 『西遊見聞』을 중심으로 유길준의 교육 사상에 대해 알아보고, 말년에 그가 펼친 교육활동을 흥사단과 한성부민회의 활동을 통해 알아보고자 한다. 그리고 이러한 그의 사상과 활동을 알아봄으로써 그가 우리 근대사에서 차지하는 역사적 위치와 의의에 대해 생각해 보고자 한다. 특히 격동기를 살았던 한 인물에 대한 평가와 분석은 그가 처해 있었던 시대적 상황과 무관하지 않기에 한국 근대사의 맥락 속에서 이러한 작업들을 하고자 한다. 즉, 유길준의 일생은 근대 한국사회의 중요한 諸局面과 밀접한 관련을 갖고 있기에 그에 대한 올바른 이해와 파악은 다방면에 걸친 그의 활동에 대한 종합적이고 다각적인 접근 속에서 비로소 가능할 것이며, 근대 한국 사회에 대한 이해와 인식도 이와 같은 작업을 토대로 이루어져야 하리라 생각한다. ; From the mid-nineteenth century to the compulsory consolidation by Japan, Korean society has had to experienced the severe self-affliction, conflict and time of turbulence between the new cultural wave from outside and the conservation of its tradition. During the time of an upheaval in Korean society, it was Yoo, Kil Joon(1856-1914) that he was one of the most well-known leaders who has lived a distressful and difficult life for his own country. He was troubled in his mind for which was more beneficial for the development of his country between the conservation and progress, moreover he had to suffered from the persecution and pressure by opponents that had different ideas about the future of the nation and it s historical aim. In spite of all these ordeals, however, he has asserted that the civil service examination in corruption had to be abolished and opened up opportunities for the talented. Furthermore, he was the first Korean student studying abroad in Japan and America and has adopted the foreign advanced civilization. In the time of political confinement, Yoo, Kil Joon wrote Seo Yoo Kyun Moon(Information on Western Countries) which showed information on industries, sciences, politics, economics, and laws of western countries and his impressions and feelings of them and his thoughts formed through studies in Japan and America. At that time, Seo Yoo Kyun Moon was a epochal book and he tried to enlighten Korean people with his book. In addition, Kapo Reformation, the Political Reform in 1894, he made an efforts to change Korean people restricted to the traditional convention and political system for example, through Danbalryung(the ordinance prohibiting topknots) and so on. With Ah-Kwan-Pa-Cheon, he exiled himself to Japan and systemized his concerns about patronization of Korean language by writing 『Dae Han Moon Jeon』, the first grammar book in Korea. In 1901, he formed a secret organization and tried a political revolution for his homeland, but it resulted in failure and he was banished by force for 4 years by Japanese government. After a release from banishment, rejecting an offer for government official by Japanese authority, he was returned to his country and dedicated himself to writing Korean textbooks, historical books for the education and enlightment of Korean people. He also established social organizationfor example, Hung-Sa-Dan, Han-Sung-Bu-Min-Hoae and so forth. Yoo, Kil Joon was an intellectual, politician and social worker that introduced an advanced western culture the most quickly and broadly among the contemporaries at that time in Korea. Expecially, he has showed much interest in how Korean society could have been an independent, advancing and powerful modern country. This was why he has got to put an emphasis on modern education. Thus, in this treatise I will give a careful consideration to Yoo, Kil Joon s thoughts of education mainly through『Seo-Yoo-Kyun-Moon』and his educational achievements with Hung-Sa-Dan and Han-Sung-Bu-Min-Hoae in the last phase of his life. And then I will think about his historical stands and significance of his educational ideas in Korean modern history by investigating his performances and activities of education and social side. Specially, these above-mentioned works will be meaningful in terms of Korean modern history because the evaluations and assessments about a person in the times of political and cultural convulsions. In other words, Yoo, Kil Joon s life was related so deeply to many important aspects of modern Korean society that we could understand his thoughts only through synthetic and multilateral access as to his achievements and performances in many sides. I believe that the understanding and recognition about modern Korean society should be fulfilled in the same viewpoint as I have mentioned above.
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