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개인의 지식창출과정과 이에 영향을 주는 요인

Title
개인의 지식창출과정과 이에 영향을 주는 요인
Authors
강남형
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 교육공학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 사회는 디지털 혁명의 결과로 인터넷을 통해 정보와 지식의 생성 속도는 가속화되어 가고 있으며, 네트워크를 기반으로 3차원의 현실 세계와는 다른 가상 공동체(cyber community)를 만들어 내기에 이르렀다. 이러한 사회 변화를 Drucker는 정보사회를 축으로 모든 경제활동이 지식을 매개로 이루어지는 지식경제(knowledge economy)시대라고 예측하였으며, Nonaka 역시 지식의 창조와 보급능력이 기업의 생존과 발전을 좌우하는 가장 중요한 원천이 될 것이라고 말하였다. 이렇듯 새로운 사회는 정보기반 사회에서 무형의 지식과 창의적 사고를 바탕으로 하는 지식기반 사회로의 변화를 요구하고 있는 것이다(SKC&C, 유영만, 1999). 그리고, 지식기반 사회에서는 지식의 의미와 중요성이 고부가가치 창출의 원천으로 부각되고 있으며, 경제활동의 가장 강력한 부와 힘의 원천으로 등장하고 있다. 그래서, 정보를 수집하고 활용하는 능력이 요구되었던 이전의 정보 사회와는 달리, 지식기반 사회에서는 자신에게 적합한 정보를 신속하게 받아들이고 이를 변형하여 고부가가치의 유용한 지식으로 창출하는 능력이 매우 중요하게 되었다. 따라서 교육은 각 개인이 능동적인 학습의 주체가 되어 환경 변화를 적극적으로 해석하고 가치를 부여해서 지식으로 창출하는 것을 돕는 학습환경을 조성해야 한다. 그러므로, 지식기반 사회에서 개인이 외부환경으로부터 주어지는 정보를 습득하고 변형하여 원활하게 지식으로 창출할 수 있는 학습환경을 설계하기 위해서는 개인이 자료나 정보를 가치있고 활용 가능한 지식으로 창출하는 과정을 조사하고, 이에 영향을 주는 요인들을 규명하는 것이 선행되어야 한다. 이와 같은 연구 목적에 따라 구체적으로 본 연구에서 다루어질 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 개인의 지식은 어떠한 과정을 통해 창출되는가? 둘째, 개인의 지식창출 과정에 영향을 주는 요인은 무엇인가? 이와 같은 연구 문제를 알아보기 위해 프로젝트에 참가하고 있는 E대학교 석사 과정 학생 1명과 박사 과정 학생 4명을 대상으로 WBI(Web-Based Instruction)지식베이스 구축이라는 공통 연구과제를 수행하는 2000년 3월 13일부터 6월 5일까지 12주 기간동안의 지식창출 과정을 질적 연구 방법으로 조사하였으며, 성찰저널, 인터뷰, 개념지도, 학습동기 전략 검사지, 초인지 검사지를 연구 도구로 이용하였다. 연구 목적에 따른 개인의 지식창출 과정과 이에 영향을 주는 요인을 분석한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 개인은 외부환경으로부터 정보를 습득하고, 습득한 정보 중에서 관련 있는 정보를 선택하고 기존지식과 연결시키거나 새롭게 조직 가공하는 변형과정을 통해 지식을 창출하였다. 특히, 모니터는 지식창출의 세부 과정들을 개인 스스로 검토하고 평가하여 지식창출 과정을 활성화시키는 역할을 하였다. 연구 대상자들의 지식창출 과정을 살펴보면 지식창출 과정에서 지식창출(41.51%)이 가장 많은 비율을 차지 하였으며, 정보변형(26.76%), 정보습득(16.76%), 모니터(15.03%) 활동순으로 일어났다. 또한, 기간별로 개인의 지식창출 과정을 살펴보면, 정보습득은 연구기간 초기인 1기간에 가장 많이 일어났으며, 정보변형 역시 초기인 1, 2 기간에 일어났으나, 지식창출은 연구기간 말기인 3기간에 주로 나타났다. 특히, 모니터 활동은 지식창출 과정의 1, 2, 3 기간에 골고루 나타나 지식창출 전 과정을 관리하며 통제하는 역할을 하는 것으로 나타났다. 둘째, 개별 연구 대상자별로 지식창출 과정에 영향을 준 요인을 살펴본 결과, 지식창출 과정에는 동기, 초인지, 학습전략이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구 대상자들의 지식창출 과정에 영향을 준 요인을 살펴보면 학습전략(77.72%)이 가장 많이 나타났으며, 초인지(18.81%), 동기(3.47%) 순으로 나타났다. 또한, 기간별로 개인의 지식창출 과정에 영향을 준 요인을 살펴보면 동기는 연구기간 초기인 1기간에, 초인지는 2기간에, 그리고, 학습전략은 지식창출 전 과정인 1, 2, 3, 기간에 골고루 나타났다. 즉, 동기와 초인지는 연구기간 초기에 영향을 많이 주었으며, 학습전략은 지식창출 전 과정에 골고루 영향을 주었다. 셋째, 개별 연구대상자의 학습자 특성별로 지식창출 과정을 살펴보면, 학습동기 전략 검사지 결과 초인지적 규제가 낮은 개인은 지식창출 과정에서 모니터링의 비율이 적은 것이 특징이었으며, 내재적 목표지향이 강하며 자기효능감이 높고, 과제에 대한 인식과 학습신념 통제가 높은 개인은 지식창출이 다른 연구 대상자에 비해 많았다. 그리고, 초인지적 자기규제나 노력규제가 높은 학습자는 지식창출 과정에서 모니터 활동의 비율이 높았다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 본 연구에서는 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 개인은 외부환경으로부터 다양한 정보를 습득하고 변형하여 지식으로 창출하는 것으로 나타났다. 이 때, 모니터 활동은 지식을 창출하기 위한 세부 과정을 스스로 평가하고 검토하는 역할을 한다. 특히, 정보습득에서는 주의집중 활동보다는 정보수집 및 추적활동이 더 많이 일어났으며, 정보변형 활동에서는 조직 및 가공 활동이 가장 많이 일어났고 연결하기 활동이 가장 적었다. 그리고, 지식창출 과정에서는 자신의 생각 및 의견제시가 가장 많이 일어났지만, 비판적 사고는 거의 일어나지 않았다. 그러므로 개인의 지식 창출과정을 활성화시키기 위해서는 새로운 자료나 정보에 주의를 집중하게 하는 처방이 요구되며, 습득한 정보나 자료를 개인의 경험이나 지식, 스키마를 적절하게 활용하여 기존 지식과 연결하는 것 역시 요구된다. 특히, 모니터 활동은 지식창출 세부 과정들을 통제하고 규제함으로써 지식창출 과정을 활성화시키므로 모니터 활동에 영향을 주는 초인지적 자기규제를 함양시켜야 한다. 둘째, 개인의 지식창출 과정에는 동기, 초인지, 학습전략이 영향을 주었으며, 그 중에서도 학습전략이 지식창출 과정에 가장 많은 영향을 주는 것으로 나타났다. 그러므로, 개인의 지식창출 과정을 보다 활성화시키기 위해서는 학습자들에게 학습전략에 대한 안내와 지도가 필요하다. 특히, 연구 결과 학습전략 중 조직화전략을 자주 사용하는 개인은 지식창출 과정에서 정보변형 활동을 가장 많이 하였다. 그러므로, 습득한 정보를 가공 및 변형을 잘 못하는 학습자에게는 정보나 자료의 내용을 분류하고 구분하여 새롭게 재배열하는 조직화전략에 대한 지도와 안내가 필요하다. 그리고, 내적목표지향적이며 자기효능감과 학습신념 통제가 높은 학습자 성향을 가진 학습자는 다른 연구 대상자들에 비해 지식창출을 가장 많이 하였다. 그러므로, 학습자의 지식창출 과정의 원동력인 학습자의 내재적 동기를 유발시키고 지속시킬 수 있는 적절한 처방이 요구된다. 셋째, 기간별로 개인의 지식창출 과정을 살펴보면, 정보습득과 정보변형은 연구기간 초기에 많이 일어났으며, 지식창출은 연구기간 말기에 주로 나타났다. 특히, 모니터 활동은 지식창출 과정의 모든 기간에 골고루 나타나 지식창출 전 과정을 관리하며 통제하는 역할을 하는 것으로 나타났다. 또한, 기간별로 개인의 지식창출 과정에 영향을 준 요인을 살펴보면 동기와 초인지는 연구기간 초기에 영향을 많이 주었으며, 학습전략은 지식창출 모든 과정에 골고루 영향을 주었다. 그러므로, 개인이 지식을 창출하는 과정에 있어 초기에는 동기와 초인지, 학습전략을 적절히 사용하여 주로 정보습득과 변형활동을 보다 더 활발히 일어날 수 있도록 해야하며, 말기에는 개인들이 습득하고 변형한 정보들을 지식으로 창출할 수 있도록 지원해야 한다. 넷째, 본 연구에서 정보습득과 정보변형에 따른 4가지 학습자 스타일(자기규제, 과제중심형, 정보관리형, 수동형 학습자)에 따른 지식창출 과정을 비교 분석하려고 하였으나, 연구 대상자 모두 자기규제 학습자였기에 불가능하였다. 그러므로, 정보습득과 정보변형에 따른 서로 다른 4가지 학습자 유형별 지식창출 과정과 이에 영향을 미치는 요인에 관한 연구도 이루어져야 하겠다. 다섯째, 학문영역에 관한 지식(domain specific knowledge)이 지식창출 과정에 미치는 영향을 알아보려고 하였으나, 연구 대상자들의 학문영역에 관한 지식 수준이 비슷하여 규명할 수 없었다. 그러므로 학문영역에 관한 지식 수준에 따른 지식창출 과정과 학문영역이 지식창출 과정에 미치는 영향에 관한 연구도 이루어져야 할 것이다. 마지막으로, 본 연구에서는 특정한 과제를 수행하는 한 개인의 내면화 과정에 초점을 두고 지식이 어떻게 창출되며 이에 영향을 미치는 요인을 살펴보았다. 하지만, 지식은 사회화와 사회 구성원들과의 상호작용을 통하여 창출되기도 하며, 과제에 따라서 지식창출 과정이 다룰 수도 있다. 사회적 구성주의에서는 지식은 집단에서의 상호작용과 그 맥락적 상황에 의해 구성되며, 언어나 사회문화적 환경과 같은 사회적 요소에 영향을 받는다고 한다. 그러므로, 사회적 상호작용인 협력이나 공유를 통한 지식창출 과정과 공유에 영향을 미치는 요인 그리고, 과제에 따른 지식창출 과정을 규명하는 연구 역시 이루어져야 한다. ; Due to the digital revolution, many changes are being made in today s society. The concept of absolute space and time has been destroyed and due to the lightening speed of the internet, we can exchange information with astonishing speed, not to mention building a new community different from the one of actual world with basis to the network, called the cyber community. Due to the continuous development of the digital network technology, information has increased not only quantitatively, but also provides diverse information. Also this wave of change has made knowledge the most powerful source of economical activity, replacing territory, labor, and capital. As a result, our society has changed from information-based society to knowledge-based society, a society where knowledge produces the highest value added. Therefore, this knowledge-based society, different from information-based society where the ability to collect and utilize information was required, requires the ability to quickly absorb the necessary information and also to transform it into meaningful knowledge, so as to utilize and reconstruct the knowledge in appropriate situations. Therefore, education must allow the individual to become an active learner and interpret the environmental changes and grant value so as to construct knowledge that is the source of competition. Moreover, individual knowledge creation process is attained by individual internalization process. In order provide education that allows the individual to smoothly construct knowledge by acquiring and transforming the information from the outside environment in this knowledge-based society, we must investigate the process of creating the vast and various information into useful knowledge and the cognitive activities, and also analyze the factors that influence this. Therefore, with this purpose in mind, the specific research questions are as follows: 1)How is the individual knowledge created? 2)What are the factors that influence the individual s knowledge creation? In order to find out about these research questions, a qualitative research was done on 1 masters student and 4 doctoral students of E university, who are participating on the project of WBI(Web-Based Instruction) for 12 weeks, from March 13 to June 5 by the methods of relective journal, interview, concept map, MSLQ(Motivated Strategies for Learning Questionnaire), and metacognitive questionnaire. The results of the collected data are as follows: First, as a result of investigating the individual knowledge creation process, knowledge was created by acquiring the information from the outside world and linking the relevant information with the existing knowledge and newly organizing and processing the knowledge through transformation. Especially, the activation of this process requires monitoring activity of the individual. Furthermore, examining the process of individual knowledge creation by periods, information acquisition occurred the most at the initial period, Period 1, and information transformation also occurred in the beginning, of Period 1 and 2. However, knowledge creation usually occurred at the end of the process, at Period 3. Monitoring activity occurred throughout all the periods, Periods 1, 2, 3, appearing to administer and control the whole process. Second, as a result of investigation the factors that influence the individual knowledge creation, motivation, metacognition, and learning strategies were found to be the influencing factors. Learning strategies were especially found to be the most influential. Moreover, examining the process of individual knowledge creation by periods, motivation occurred the most at the initial period, Period 1, metacognition aoccurred in Period 2, and learning strategies usually occurred throughout all the periods, Periods 1, 2, 3. With these results in mind, I would like to make some suggestions. First, in acquiring information, collection and tracking activities occurred most and in transforming information, organization and processing activities occurred the most and linking activity occurred least. Also, during knowledge creation, presenting one s thoughts and opinions occurred the most, but critical thinking appeared the least. In order to have a smoother individual knowledge creation process, alertness to new stimulation and information and in order to connect it with the existing knowledge, utilizing the existing knowledge, experience, and schema appropriately is required. Also, in order to activate the monitoring process, reflective thinking must be developed. Second, the factors that influenced the individual knowledge creation process were motivation, metacognition, and learning strategy, especially learning strategy. Therefore, in order to facilitate the individual knowledge creation, guidance and direction of learning strategies to the learners must be preceeded. It has been shown that learners with high self-regulatory and effort-regulatory were good at monitoring. Therefore, in order to activate monitoring, guidance to develop self-regulatory must be provided. Also, learners using the organization strategy often were shown to utilize the information transformation activity the best. Therefore, learners not good at information transformation need guidance on the organization strategy. Also, it seems that intrinsic motivation is the source of acquisition and transformation of information into knowledge. Therefore, inducing and maintaining intrinsic motivation is also necessary. Third, in the process of individual knowledge creation, in the beginning, motivation, metacognition, and learning strategies must be appropriately utilized so that information acquisition and transformation can be activated. Towards the end, support must be given to help create knowledge from the acquired and transformed information of the individual. Fourth, this research tried to compare the 4 different learning styles(self-regulated learner, task-focused learner, resource management learner, and recipience learner) of acquiring and transforming information. However, all the participants were self-regulated learner and therefore, this was impossible. Therefore, research on the process of the individual knowledge creation of the different learning styles and the factors that influence each learning style must also be conducted. Fifth, examining the influence of the domain specific knowledge on the process of knowledge creation process was attempted. However, because the level of the domain specific knowledge of the participants were similar, this could not be clarified. Therefore, further research on this is also necessary. Finally, this research focused on the inner process of how knowledge is created and the factors that influence this process. However, knowledge can also be created through socialization with other society members. In social constructivism, knowledge is said to be influenced by reciprocal actions within the group, linguistic and social cultural environment, as well as other social factors. Therefore, research on how knowledge is created through social reciprocal actions, such as cooperation and solidarity, and also the factors that influence this process must be conducted.
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