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국내기업의 지식경영 사례연구 : F사 문헌분석을 중심으로

Title
국내기업의 지식경영 사례연구 : F사 문헌분석을 중심으로
Authors
명수정
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 산업교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원 산업교육전공
Degree
Master
Abstract
지식경영이란 경영 전반에 걸친 패러다임으로서의 경영방식으로 조직, 구성원, 문화, 인프라 등 기업을 이루는 모든 구성요소에 작용하는 원리이다. 지식의 창출과 공유, 저장, 재활용이라는 기본적 틀을 바탕으로 조직 내의 지식활용을 극대화하여 핵심역량을 키우는 데 그 초점을 맞추고 있는 경영 방식인 것이다. 그러면 지식경영이 필연적으로 중요하고 필요하다는 당위성에서 벗어나 실제적으로 우리나라에 적응하려고 할 때, 무엇을 어떻게 할 수 있는가라는 점을 고민하고 연구해 볼 필요가 있다. 본 연구의 목적은 우리 기업이 지식경영을 위해 어떠한 움직임을 가져야 하는 지, 우리 기업에 있어서 지식경영 운영상의 장애요인이나 촉진요인이 무엇인지 등에 관해 실제 작업현장의 각 부서들이 지식경영 수행 중에 겪었던 문제점의 원인을 심층적으로 분석하는 데 두었다. 본 연구자는 연구문제를 ‘지식경영의 계획부터 수행까지의 전 과정에 대한 시스템적 이해가 보다 절실하게 요구되고 있는 우리기업의 현실속에서, 국내 보험회사의 모범적인 지식경영 사례를 채택하여 면밀하게 연구한 후 현장에서의 핵심역량의 원천을 파악함으로써, 성공적인 지식경영을 위해 취해야 할 조직적 노력은 무엇인가? 를 도출하는 데 두었다. 이를 통한 기대효과는 우리 기업이 규모나 자원의 한계에 관계없이 핵심 경쟁력을 보유하고 우리 기업 나름의 독자적인 지식 베이스를 형성하여 부가가치를 지속적으로 창출할 수 있도록 하는 데 있다. 본 연구의 연구방법으로는 국내기업의 성공적인 지식경영을 위한 시스템적, 조직적인 노력 분석이라는 연구 목적을 달성하기 위하여 국내 보험회사를 대상으로 면접과 문헌분석을 이용하여 사례연구를 수행하였다. 사례연구 대상기업(F사)의 지식경영 프로젝트 담당자와의 인터뷰를 통해 공식문서와 지식경영 프로젝트와 관련된 공식 문서, 워크샵 자료, 회의록, 세미나 자료, 조직 Survey 자료, 사원 인터뷰 자료를 수집하였다. 본 연구의 구체적인 자료처리는 크게 2가지 방법으로 실행되었다. 첫째는 두 차례에 걸친 면접을 통해서 지식경영 수행 각 단계별로 얻어진 응답자의 대답에 대한 기록과 평가 후에 분석하는 방법을 채택했다. 도구로써 녹음기를 이용했고 녹음하는 도중에 중요 내용의 필기도 함께 곁들였다. 이런 자료는 단위화와 범주화의 과정을 거치면서 본문의 최종 단계별 내용으로 전개되었다. 둘째는 연구자가 면접과 관련해서 얻어진 자료와 해석들을 프로젝트 담당자들에게 그 내용을 다시 검토하게 하는 등 삼각측정법을 사용하여 내적 일관성을 유지했다. 연구 결과로 F사의 지식경영 추진의 필요성 및 추진방향, 지식경영 기획 추진방법, 지식경영 프로젝트 추진내용, 그리고 F사 지식경영 프로젝트의 성공요인을 도출했다. 구체적으로 지식경영 프로젝트의 성공요인을 3가지 측면, 즉, 운영과정 측면, 실행기반 조직 측면, 사후관리 측면에서 다음과 같이 도출했다. 첫째, 운영과정 측면에서 기존 시스템의 개선, 보완, 연계성을 확보한 신시스템 개발을 추진, 전사적 통합과정을 통하여 타 프로그램과의 충돌 사전 예방, 시스템 업무로드의 최소화 추구가 요구되었다. 둘째, 실행기반 조직 측면에서, 지식의 창출 및 활용을 관리하는 지식전담조직 및 지식근로자의 육성, 충분한 홍보와 현업 중심형 과정관리를 통한 변화 마인드 제고, 현재 실행되고 있는 교육 및 인사관리제도와 통합 운영, 프로그램의 주기적 평가에 의한 지속적인 개선 및 보강을 실시했다. 셋째, 사후관리 측면에서는 프로그램에 대한 기여도의 질적 수준에 따른 차별적 보상제도, 지속적인 실시와 사후관리 등이 요구되었다. 본 연구 결과를 토대로 국내기업에서 지식경영 프로젝트의 전 과정을 수행하기 위하여 어떠한 조직적 노력을 기울이고 있는지에 대하여 알 수 있었으며, 연구자들은 지식경영 연구와 관련해서 기술적인 측면 이외에도 조직적, 문화적 노력에 보다 많은 관심을 기울이게 될 것이다. ; Knowledge Management(KM) is a kind of management form as a paradigm and a principle to have influence on corporate components such as the organization, staffs, culture, and infra. KM focuses on raising important capabilities by putting and maximizing knowledge to practical use based on the fundamental frame e.g. knowledge creation, sharing, accumulation, application. Deviating from the idea of KM being needed inevitably, we have to focus on how to apply KM to our domestic companies practically. The goal of this study is as follows. Domestic companies lack of understanding of KM until now and although understanding it, KM has recently blossomed. Our domestic companies have to accept only a good point of KM from highly developed companies by attaining through personal experience and implementation errors in organizations. Which kinds of know-how for successful KM in each department in workplace are needed or what are the difficulties and successful factors for KM in operation have to be considered. Through these processes, the cause analysis of problems experienced by domestic company during KM planning and implementation processes can be performed in depth. However, systematic understanding from planning to accomplishment of KM is needed in many domestic companies due to they are in the first stage of KM. A subject of this study is as follows. As the systematic understanding of KM is urgently needed in our domestic companies in these days, which kinds of organizational efforts should be made to understand the sources of important capabilities by studying a typical case of KM in our domestic insurance company? The effect from this study is to contribute to strengthen the competitiveness of domestic companies irrespective of organizational scale or limitation of resources and to continue to create the value added by forming and accumulating our own knowledge base. So this study attempts to research the systematic, organizational effort for KM in domestic companies by analyzing a case of KM in some domestic company through interview and documentation as a method of case study. Through interview, formal documents, formal documents of KM project, workshop documents, minutes, seminar handouts, survey questionnaire etc. can be obtained. The method of concrete handling of documents is as follows. First, the records, evaluation, and analysis from interviewee’s two times answers has been made. A recording machine was used as a tool and interviewer took notes while interview. These data were treated and formulated to the final contents of this study by coding and categorizing. Second, the data and interpretation from these interviews were returned to the giver and then the researcher of this study can take a feedback, the estimation of the results of this study. This important process let the results of the study enhance the internal validity by using the strategy of the method of tripod measurement. These processes resulted in investigating the source of important capability in workplace and analyzing step by step the full procedure from planning to accomplishment including a model of KM; these steps are the establishment of visioning & targeting of KM, grasping key information extraction, system requirement analysis, change management through organizational, institutional, and field diagnosis, and then finally, setting up a KM product index. This study reaches the following conclusions. First in operation, ① new system development from improvement, aid, and linkage with existing system, ② prevention against other program before conflict though overall KM procedure, ③ and minimization of system work load. Second in organization, ① cultivation of knowledge center, knowledge worker controlling knowledge creation and knowledge application, ② accumulation of mind toward change management through adequate PR and KM course supervision, ③ mutual assistance by cooperating with the existing education and human resources department, ④ and periodic evaluation of continuous improvement and enhancement for KM. Third, in estimation and remuneration, ① classified reward system according to the qualitative level of contribution, ② and continuous operation and management of KM. Based on the research results, for successful KM, domestic companies can recognize which organizational efforts have to be made. In conclusion, KM can be attained not only technical organization infrastructure such as document management system, knowledge sharing system, but also simultaneous changes of knowledge worker, knowledge friendly culture, institution, organization, system.
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