View : 19 Download: 0

국내 웹 기반 전자교과서의 지구과학 영역 내용분석

Title
국내 웹 기반 전자교과서의 지구과학 영역 내용분석
Authors
최지현
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 지구과학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
인터넷의 발달로 전자교과서의 필요성이 대두되는 시대적 흐름 속에서 국내 지구과학교과에서의 전자교과서에 대한 실제적인 내용과 인터페이스에 대한 분석이 수행되었다고 하기에는 어려움이 있다. 따라서 과학교과 중에서 국내의 지구과학 영역의 웹 기반 전자교과서를 분석하고자 한다. 이때 각기 다른 전자교과서 중에서 어떤 것을 절대적으로 잘 구성되어 있다고 판단하기보다는 여러 가지 전자교과서의 형태가 갖고 있는 장단점을 분석하고 각 모델이 가진 장점을 수렴, 활용하여 향후 지구과학 영역의 전자교과서 개발에 기초 자료로 제공하고자 한다. 따라서 본 연구는 현재 국내에서 개발되어있는 웹 기반 전자교과서의 사례를 바탕으로 지구과학영역에서의 국내 전자교과서를 전문가 9인에 의한 평가 문항지에 대한 평가와 구조적인 분석과 기능적인 측면을 분석 검토하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 한국교육개발원이 개발한 에듀넷의 전자교과서인 사이버 학습교재는 가상실험과 다양한 멀티미디어 학습자료, 탐구 학습자료, 전문가와의 상호작용과 CMI (Computer Managed Instruction)기능의 지원을 하고 있었다. 또한 지구과학교과에서 요구하는 수렴적·발산적 탐구모형과 실생활의 상황학습의 구현 및 학생중심학습 등을 실현함으로써 자기주도적 개별학습을 지원하고 있다. 서울대와 유니텔이 개발한 사이버 하이스쿨은 주제별 학습을 강조하였으며 심화학습을 제시하였고 학습내용에서 하이퍼텍스트를 이용하여 지구과학의 개념의 구조화에 도움을 주고 있다. 브이텔과 광주교육청이 함께 개발한 배우리의 전자교과서는 초등학생을 대상으로 하여 선수학습을 제시함으로써 학습의 연계와 인지구조를 고려한 학습 상황을 연출하고 있으며, 적응적 네비게이션을 지원하고 있다. 문제점으로는 학습 한계, 도구, 노트북, CMI 기능, 하이퍼텍스트, 사전기능 등이 미비하게 제공되고 있다는 것이다. ; In order to transform the traditional learning system into the learner-centered learning system requested by the knowledge-based society and the information age, a number of educationalists have attempted to form virtual web-based electronic textbook The purpose of this study is to analyze the content of domestic web-based Earth Science electronic textbooks and to provide basic data on future electronic textbooks in Earth Science. Nine specialists made up of teachers, graduate students, publishers, and web-designers evaluated the electronic textbooks in terms of questionnaire, structure, and functional aspects. Analytical results are summarized as follows Cyber learning textbook, which is operated by Edunet Co., provides virtual experiments, various multimedia databases, inquiry learning materials, interaction with specialists, and Computer Managed Instruction(CMI) function. Moreover, it includes self-directed learning by providing convergent and divergent inquiry model, situational learning, and the student-centered learning Cyber High School, which was developed by Seoul National University and Unitel, suggests learning according to subject and enriched learning. Also, it helps structure the concept of earth science by using hypertext in learning contents. Baewoori s Electronic Textbook, which was developed by Gwanju Metropolitan City Office of Education and Vtel, provides learning considering connection of learning and cognitive structure by suggesting prerequisite learning to elementary school students. Also, it supports adaptive navigation. The problem is that the limit of learning, tool, notebook, CMI function, hypertext, and dictionary function are insufficient.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE