View : 23 Download: 0

중학교 과학에서 성별에 따른 소집단 구성방법의 협동학습에 대한 효과

Title
중학교 과학에서 성별에 따른 소집단 구성방법의 협동학습에 대한 효과
Authors
이윤미
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 지구과학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 소집단 구성 방법을 달리한 두 가지 협동학습-동성끼리 소집단을 구성한 협동학습과 이성끼리 소집단을 구성한 협동학습-교수 방법이 학생의 학업 성취도와 과학 학습 태도의 하위 세 영역인 과학 수업에 대한 태도, 수업 환경에 대한 인식, 과학교과에 대한 인식의 성차에 미치는 효과를 조사하였다. 본 연구는 중학교 2학년 3개 학급을 전통적 수업 집단 1학급, 동성끼리 소집단을 구성한 협동학습 집단 1학급, 이성끼리 소집단을 구성한 협동학습 집단 1학급으로 나누어, 지구의 역사와 지각변동 단원에 대하여 약 4주간 실시하였다. 수업 처치 후 과학 성취도와 과학 학습 태도의 차이를 알아보기 위해 각각 사후검사를 실시했다. 사전 학업 성취도는 대상 학생들의 1학기 학업 성취도 평가로 대치하였고, 사후 학업 성취도 검사지는 개발하여 사용하였다. 사전, 사후 과학 학습 태도 검사지는 기존의 연구에서 사용된 검사지를 기초로 보완하여 사용하였으며, 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 전체학생, 남학생, 여학생의 학업 성취도에서 수업처치의 주효과는 나타나지 않았고, 수업처치와 성별 사이의 상호작용 효과도 나타나지 않았다. 둘째, 과학 학습 태도 중 과학 수업에 대한 태도 영역에서 남학생, 여학생의 수업처치 효과는 나타나지 않았으나, 전체학생에서는 동성끼리 소집단을 구성한 협동학습 집단이 이성끼리 소집단을 구성한 협동학습 집단보다 점수가 유미하게 높았다(p<.05). 셋째, 수업환경의 인식에 대한 전체 학생의 점수는 전통적 수업집단보다 두 협동학습 집단에서 유의미하게 높았으며, 이러한 경향은 여학생에서 동성끼리 소집단을 구성한 협동학습 집단에서 더욱 현저하였다. 넷째, 과학교과에 대한 인식의 성차 영역에서는 전체학생, 남학생, 여학생 모두 수업처치의 주효과 및 성별과의 상호작용 효과도 나타나지 않았다. 주요어: 협동학습, 소집단 구성방법, 학업 성취도, 과학 수업에 대한 태도, 수업 환경에 대한 인식, 과학 교과에 대한 인식의 성차 ; This study investigated the effect of gender grouping on cooperative learning in the aspects of student s achievement and science-learning attitude. Homogeneous and heterogeneous gender groupings were applied to the treatment groups for the learning stratigies. Traditional instruction was used for the control group. Three classes at a middle school were assigned to the groups. Before the treatment instruction, the questionnaire for science-learning attitude was administered to 144 students, and their scores were utilized as covariate. Then, the same questionnaire was done with a test for science achievement designed in this study. The changes of both the science achievement and the attitude among three groups were analyzed statistically. The results did not show significant differences in science achievement and in the gender difference of perceptions about science. There were significant changes between the homogeneous and heterogeneous gender grouping in the attitude toward science instruction of the total students. Here the cooperative learning group, regardless of the grouping, tends to exhibit more positive perception in perception of learning environment, than the control group, and particularly in female students. Key words: cooperative learning, gender grouping, middle school, science achievement, attitude toward science instruction, perception of learning environment, perceptions about science.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE