View : 99 Download: 0

친환경적 수업을 위한 중학교 과학내용 재구성과 평가도구 개발

Title
친환경적 수업을 위한 중학교 과학내용 재구성과 평가도구 개발
Authors
김혜리
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 환경교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
환경 교육의 필요성은 강조되어 와ㅆ으나 아직 다양한 교육 프로그램이 개발되지 않았으며 교수학습 활동의 평가 도구가 제대로 갖추어 있지 않은 현실에 비추어볼 때 이 도구의 개발은 교수학습 활동에 대한 평가를 통해 교육 프로그램의 질이 향상되는 피드백 효과를 주므로 이는 교육 프로그램의 개발만큼 중요하다. 본 연구에서는 교과서를 재구성한 친환경적인 프로그램을 갭라하여 환경교육의 교수학습을 개선하고 이 프로그램이 학생의 학습에 얼마만큼 도움을 주며 환경 교육의 목표에 얼마나 도달했는지를 밝히기 위한 평가도구를 개발하고자 하였다. 이 때 교과서를 재구성한 친환경적인 프로그램은 중학교 3학년 과학 V.단원 자연환경과 우리생활 이 과학에서 가장 환경적인 영역을 다루고 있으므로 이 단원을 선정하여 개발되었던 환경 교육 프로그램과 자료집을 참조하여 12차시 분량으로 재구성하였다. 개발한 평가도구를 검증하기 위해서 전통적인 방법을 사용하여 교과서 중심으로 수업한 통제반과 교과서를 재구성하여 친 환경적인 수업한 실험반에 평가도구를 투입하여 학생들의 태도 실천 지식의 변화 여부를 알아보았다. 재구성한 프로그램이 학생들에게 미치는 영향을 알아보기 위하여 개발한 평가도구를 투입하였으며 평가도구인 검사지는 환경교육을 전공한 대학원생과 교사들의 내용 타당도 검증을 거쳐 태도 30문항, 실천 15문항, 지식 30문항으로 구성되었다. 3학년 중학생을 대상으로 전통적인 수업과 친환경적인 수업을 한 후 개발한 평가도구를 실시한 결과 친 환경적인 수업이 태도와 실천 영역에서 향상을 보였고 전통적인 수업은 지식영역에서 향상을 나타내었다. 이러한 결과로 개발한 평가도구인 검사지가 학생들의 태도 실친 지식의 변화여부를 알아보는데 적절함을 알 수 있었고 검사지를 이용한 평가와 더불어 질적인 평가도구를 개발하여 실시하였다. 앞으로 본 연구에서 개발한 평가도구의 신뢰성과 내용 타당도를 얻기 위해서는 다른 연구자에 의해 활용되고 실시 보완되어야 할 것이며, 개발한 평가도구가 프로그램에 피드백되어 환경 교육 프로그램의 질 향상과 학생들에게 태도 실천 지식영역의 효과를 측정하는데 도움이 되어으면 한다. ; The environmental education currently lacks variety and proper feedback. Therefore, there is an immediate need for the development of a proper evaluation method to provide the educational quality. In this thesis, a proper evaluation imstrument has been developed. In order to check its validity, educational experimens have been carried out on grade 3 (middle school) students. Two groups of students (a treatment group and a control group) were set up to measure effectiveness of the newly reformed environment-friendly education program. The treatment group was subject to the new education program that consisted of 12 class hours of teaching of environment-friendly reconstuction of the existing contents which were parts of the regular science courses offered for grade 3 students. In the meantime the control group was given conventional teaching of the existing contents before reconstuction. After the experiment was done, a questionnaire having total of 75 questions (30 from attitude, 15 from practice and 30 from knowledge) which played a key role to the developed evaluation. instuction, was given to all the students participating in the experiment. The result of the experiment measured by the new evaluation instrument showed that there were noticeable enhancements in attitude and practice of the treatment group. But the improvement in knowledge of the control group was better than that of the treatment group. It implies that the conventional environmental education program is still effective in knowledge education while environment-friendly education program has outstanding effects in attitude and practice education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 환경교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE