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Web기반 과학영재교육 현황 연구 : 미국의 EPGY, 호주의 VSG, 우리나라의 KAIST cyber 과학영재센터 중심으로

Title
Web기반 과학영재교육 현황 연구 : 미국의 EPGY, 호주의 VSG, 우리나라의 KAIST cyber 과학영재센터 중심으로
Authors
권장정
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
21세기의 교육은 국가의 경쟁력을 증진시키고자하는 과학영재아들에 대한 교육과 인터넷의 발달로 인해 세계의 어디서나, 누구나 이용할 수 있는 Web기반 교육을 중요시하고 있다. 이에 Web기반 과학영재교육을 위해서 현재 실시되고 있는 Web기반 과학영재교육을 고찰하고 분석할 필요가 있다. 본 연구는 미국의 EPGY(Education Program for gifted Youth), 호주의 VSG (Virtual School for the Gifted), 우리나라의 KAIST Cyber 과학영재센터에서 실시되고 있는 Web기반 과학영재교육의 운영사례를 파악하고, 각각의 장·단점을 비교하여, 보다 나은 Web기반 과학영재교육을 할 수 있게끔 하는데 도움을 주고자 한다. 본 연구에서 얻은 EPGY(Education Program for gifted Youth), VSG(Virtual School for the Gifted), KAIST Cyber 과학영재센터의 특징 및 분석 결과는 다음과 같다. 1. EPGY의 프로그램은 초등단계에서부터 대학수준까지의 학습자의 능력과 적절한 수준에 맞는 교육과정을 제공한다. 수강하는 과목마다 영재아들이 갖추어야할 적절한 수준을 제시해주고 있고, 센터에서만의 교육이 아닌 현재 학교로의 학점이수도 가능하게 하였다. 2. VSG의 프로그램은 누구나 참여할 수 있는 프로그램으로 영재의 범위를 넓게하여 영재교육의 대중성을 높였다. 또한 각 과목에서의 교육내용을 보면 교과목에 대한 뚜렷한 전문내용보다는 다른 교과와 융합된 교육내용을 제시하고 있다. 3. KAIST Cyber 과학영재센터는 학습자를 고려하여 길지 않은 text와 그림, 동영상, Web기반 실험 등을 제공하였고 학습자의 학습효과를 극대화하기 위해서 일반화된 학습경로도 제공해주고 있다. 2000년 상반기 기준 교과과정에서 과학 교과내용은 EPGY의 경우 각 과목마다 요구되는 수준이 있기에 전반적으로 차별화되지 않은 전문적인 수준이고, VSG의 경우 대중적인 영재들을 대상으로 하기에 과학 교과내용이 보편적이면서 일상을 통해서 쉽게 알 수 있는 내용이지만 영재들의 개별성 고려가 미흡하다. KAIST Cyber 과학영재센터는 과학교과내용이 다른 센터에 비해 많은 편이지만 수업내용은 일반 학교에서의 교과내용과의 차별이 되지 못했다는 한계가 있다. Cyber 과학영재교육을 계속해서 실현하고자하는 우리나라 과학영재센터에 좀더 나은 Web을 통한 과학영재교육을 실행하기 위하여 다음과 같은 몇 가지 제언을 하고자 한다. 1. Web상 교육 후 영재 학생이 대학입학시 학점을 연계하게끔 하여 계속된 참여를 할 수 있는 프로그램 및 제도 개발이 필요하다. 2. 각기 다른 영재들을 능력 수준, 선수 학습 수준, 관심분야, 학습 스타일 등의 측면에서 진단하여, 그들에게 적절한 Web상 교육과정을 제공해주어야 한다. ; The education of the 21st century has made much importance of Web-based education that anyone, anywhere can do and educational programs for talented students for the purpose of prompting national competitiveness. Thus, we need to probe Web-based special education for the gifted in science practiced at present in several countries. This study shows management cases of Web-based special education for the gifted in science carried out in The EPGY(Education Program for Gifted Youth) Of U.S., The VSG(Virtual School for the Gifted) Of Australia, The KAIST Cyber Center For Scientifically Gifted Of Korea. And With comparing good and bad points, it is supposed to help Web-based special education for the gifted in science to improve. Results of research are below. 1. The program of EPGY, makes an offer learners from primary school to university the curriculum appropriate to their abilities and levels. It suggests relevant levels for students to acquire about every lectures. In addition, it is possible that students not only take lectures in center but also earn credits in higher or current education. 2. The program of VSG permits to broaden the scope of the talented so that it contributes to popularity of special education for the gifted. Also, it suggests the curriculum integrating respective subjects rather than exact and professional knowledge of individual subject. 3. KAIST Cyber Center Of Scientifically Gifted offers students texts and pictu res of the relatively proper length in consideration of learners, moving(kinetic) pictures, Web-based experiments, and generalized courses of learning to maximize learning effect. The first half of the 2000, in case of EPGY each a course of science study is exist need level not distinction a speciality level, in case of VSG contributes to popularity of special education for the gifted but gifted s individual leave something to be desired. In case of KAIST Cyber center of scientically gifted is camparison different center abound in a course of science study of different center, but study contents limits general school s distinction science course. I propose some ways for our country that made an consistent effort to Cyber Special education for the gifted in science to execute special education for the gifted in science through web towards a better future. 1.After Web-based education, gifted student will be admitted to university by a credit, continually need to development by program and system. 2. We should supply curriculum relevant to each of the gifted in the help of diagnosing their abilities, earlier learning, the field of interest and learning style
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