View : 655 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author손옥-
dc.creator손옥-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:12Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:12Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000003068-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/194652-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000003068-
dc.description.abstract오늘날 날로 치열해지는 국제 사회에서 국제 경쟁력을 높이는 주요 수단은 우수한 인재의 육성이며, 선진국의 경제발전이 과학기술의 발전에 힘입었다는 점은 모두가 주지하는 사실이다. 그러므로, 과학기술을 발전시키기 위해서는 자국의 국제 경쟁력을 높이는 우수한 과학 인재의 육성이 필요한데 이런 시대적 요청으로 인해 과학영재교육의 중요성이 강조되고 있다. 한국의 과학영재교육이 아직 미흡한 이 시점에서 다양하고 융통성 있게 운영되고 있는 교육선진국의 과학영재 교육을 고찰하고 분석할 필요가 있고, 학교 안에서의 영재교육이 흔들리고 있는 현 상황에서 학교 밖에서의 영재교육의 효과를 기대하고 있는 대학부설 영재교육센터를 중심으로 과학영재교육에 대해서 살펴볼 필요가 있다. 본 연구에서는 한국과 미국의 대학부설 영재교육센터에서의 과학영재를 대상으로 하는 교육 운영 현황을 비교·분석하고자 각 국의 센터별로 조사·비교하고, 그 비교 결과를 이용하여 다시 한국과 미국을 비교·분석하여 대학부설 과학영재교육센터를 이용한 과학영재교육의 활성화에 도움을 주고자 한다. 본 연구에 따른 결과는 다음과 같다. 1. 한국은 1998년부터 대학부설 영재교육센터를 이용한 영재교육을 시작한데 비해 조사 결과 내의 미국의 센터는 20년 전부터 시작되었다. 2. 한국의 대학부설 영재교육센터는 과학을 중심으로 영재교육이 이루어지고, 미국의 경우에는 과학영재의 범주 안에 드는 수학, 과학 분야 외에 인문학 분야의 영재 교육도 함께 실시하는데 그 중 수학과 과학의 과정이 대부분을 차지하므로 과학영재교육을 중심으로 교육이 이루어진다고 볼 수 있다. 3. 교육의 대상은 한국은 초등학교 고학년부터 중학생까지를 대상으로 하며, 미국의 경우는 유치원부터 고등학교 학생들을 대상으로 다양한 교육이 실시되어진다. 4. 미국의 교육 프로그램은 주말교육과 방학 집중교육, 원격교육 등이 있는데 주말 교육은 학기 중에, 방학 집중교육은 여름 방학에 학생들을 통학시키거나 기숙시키면서 운영을 한다. 한국의 센터도 주말교육과 방학 집중교육 위주로 실시한다. 5. 미국은 영재를 선별함에 있어 국가적으로 통용될 수 있는 자격 수준의 테스트가 있어서 학생의 학교에 따른 성적과 지원 센터에 따른 전형 방법을 통해 선발되어지는 한국보다는 객관적인 기준이라고 할 수 있다. 6. 원격교육에 있어서 미국의 경우에는 수학 분야의 교육(주로 Stanford University 의 EPGY 사용)이 주로 이루어지는데 반해 한국은 수학, 과학, 정보 분야에 걸쳐 원격 교육을 시도하는 센터가 다소 있지만 아직은 미흡하고, 그 중 한국과학기술원의 경우에는 원격 중심의 영재교육을 실시함으로써 원격교육이 활발히 이루어지는 센터이다. 7. 교사 교육과 학부모 교육에 있어 한국은 학부모회의 정도로 그치는 반면 미국의 센터는 학부모들이 직접 강의도 듣고, 영재에 대해 토론도 하는 방법을 두고 있고, 그 외로 교사에 대한 교육과 영재 졸업생에 대한 교육도 이루어지고 있다. 본 연구 결과를 토대로 한국의 대학부설 과학영재교육센터를 이용한 과학영재교육의 발전을 위하여 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 1. 교육 대상에 있어서 현재 초등학교 고학년과 중학생 대상의 폭을 넓혀 어린 과학영재를 조기에 발견하여 영재교육의 기회를 제공해 주어야 한다. 2. 대부분의 교수진이 순수과학을 전공한 한국의 센터는 미국의 센터와 같이 교육학을 전공한 담당자가 필요하다. 영재들의 심리적 상태나 특성을 파악하여 그들의 잠재력을 이끌어내는데 도움을 줄 수 있다. 3. 센터에서 학생을 선발함에 있어서 학교 성적에 따른 추천과 센터별 전형 방법에 의한 선발보다는 객관적 기준이 되는 검사를 실시하여 영재를 선발해 교육하는 것이 바람직하다. 4. 현재 영재 교육 중에 과학영재교육이라는 특성화를 띤 한국의 센터를 더욱 세분화시켜 과학영재를 교육시켜야 한다. 모든 센터에서 같은 분야, 같은 과정을 교육시키는 것이 아니라 세분화된 분야에 대해 교육시키는 것이 센터의 특성화를 살리는 길이다. 교육분야뿐만 아니라 교육 프로그램, 대상 학생 등에서 다른 센터와 차별화되는 특징을 두어 그것을 발전시켜야 할 것이다. ; Thesedays, as competition between nations become more intense, a rearing of the gifted is the most importnat for the national competitive power. Also, we notice that the science technalogy is the basement of economic development of advanced nation. Therefore, a rearing of scientifically the gifted is needed for science technology development, and the importance of the education for them is raised. At this point of the time that a special education for the scientifically gifted in Korea is still insufficient, we must investigate and analyze that a advanced nation of the education that is operated variously and adaptively for a special education of the scientifically gifted. And then in this situation that a special education of the gifted in the school is shaking, we must study this education that is based on university, and is expected to make an effect on this education at the out of school. So, in this study, we will investigate and compare the present situation of a special education for the scientifically gifted based on university of Korea with that of America, and hope that this result will be contributed to the activation of that based on university. The results of this study are like the following. 1. A special education based on university for the gifted was started from 1998 in Korea, but this education was started from earlier 20 years in America than in Korea. 2. In Korea, a special education center for the gifted based on University is operated by attending to the science. The other side, in America, it is operated not only by attending to a math and science field of a education course for the scientifically gifted but also by attending to a humanities field. But a math and science take the most part of a education. So we can see that this education is operated by attending to a education of the scientifically gifted. 3. The target of this education of the gifted is from higher grade of elementary school to middle school in Korea, but from kindergarten to high school by various education course in America. 4. Education programs in America are operated by Saturday program that is during a term, summer program that supply a commuter or residential program, and distant education program. Centers of Korea operate Saturday program and Summer·Winter program. 5. The gifted is selected by the national grade level test in America. This method is more objective than that of Korea(grade score and a center s screening test). 6. The distant education in america focuses on the mathematics using EPGY from stanford university. But the distant education in Korea is tried and this education focuses on the math, science, and information areas. KAIST has actively operated distant education. 7. Most of education for teachers and parents is parents-conference in korea. But, in america, parents attend personally lectures and discuss the gifted, and there are education for teachers and the gifted who graduated from the school for the gifted. In light of this study s results, the following is proposed for improvements in our education center based on university for the scientifically gifted. 1. Up to now, the target of education is from higher grade in elementary school to middle school. but this target must be expanded to supply more opportunity of a special education for the gifted and discover a little scientifically gifted in early period. 2. In the Korean situation that most of the staff s academic speciality is pure science, a pedagogist needed as education center in america. They grasp the gifted s psychology and character. And they help to the gifted give full play to their genius. 3. It is desirable that the selection of sudent by using a test of a objective standard than recommendation based on grade score and a center s screening test. 4. Most of the centers of the scientifically gifted educate them with the same subject and same course. But each of the centers must make the most of characteristics and be subdivided in the subject and also education program and education target students.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = viii I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 내용 = 2 C. 연구의 제한점 = 2 II. 이론적 배경 = 4 A. 영재교육 = 4 B. 과학영재교육 = 5 C. 한국의 과학영재교육 = 8 D. 미국의 과학영재교육 = 10 E. 대학부설 센터를 이용한 영재교육 = 13 III. 연구 방법 및 절차 = 15 A. 연구절차 개요 = 15 B. 내용별 분류 = 15 C. 비교 항목 = 15 IV. 연구 결과 및 분석 = 17 A. 한국의 대학부설 과학영재센터 내용별 분류 = 17 B. 미국의 대학부설 과학영재센터 내용별 분류 = 47 C. 한국과 미국의 대학부설 과학영재센터 비교 = 68 V. 결론 및 제언 = 70 A. 결론 = 70 B. 제언 = 71 참고문헌 = 73 <부록 1> 한국의 영재교육진흥법 = 76 <부록 2> 한국과학기술원 과학영재센터 추천서 = 80 <부록 3> C-MITES의 Application Form = 81 <부록 4> C-MITES의 Teacher Recommendation Form = 83 <부록 5> Spatial Test Battery (STB) = 86 Abstract = 90-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent825253 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title한국과 미국의 과학영재교육센터 현황 연구 : 대학부설 영재교육센터의 과학영재교육을 중심으로-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 과학교육학과-
dc.date.awarded2001. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE