View : 16 Download: 0

제7차 교육과정에 근거한 중학교 '과학1'의 성취기준, 평가기준, 평가도구 개발 : 분자의 운동, 호흡과 배설, 파동 단원을 중심으로

Title
제7차 교육과정에 근거한 중학교 '과학1'의 성취기준, 평가기준, 평가도구 개발 : 분자의 운동, 호흡과 배설, 파동 단원을 중심으로
Authors
송영진
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구는 학교 교육 현장에서 준거지향평가가 시행되도록 하기 위하여 2001학년도부터 적용되는 제7차 교육과정에 근거한 중학교 과학1 의 분자의 운동, 호흡과 배설, 파동 단원에 대한 성취기준, 평가기준, 평가도구의 개발을 목적으로 하였다. 해당 단원의 성취기준을 개발하기에 앞서 제7차 과학과 교육과정의 목표와 내용, 평가의 특징 분석을 통하여 중학교 과학1 의 성격을 밝혀보았다. 그리고 분자의 운동, 호흡과 배설, 파동 단원에 대하여 과학과 교육과정과 개정된 교과서 내용의 분석을 통해 필수학습요소를 추출하였다. 분자의 운동 영역에서 8개, 호흡과 배설 영역에서 11개, 파동 영역에서 10개의 필수학습요소가 선정되었다. 필수학습요소를 추출한 뒤 학생들이 도달해야 할 성취기준을 개발하였다. 성취기준은 교육과정의 중영역 수준에서 탐구(P), 지식(K), 태도(A) 3개의 영역으로 세분화하여 개발하였다. 개발한 성취기준은 분자의 운동 영역에서 22개, 호흡과 배설 영역에서 23개, 파동 영역에서 22개이다. 개발한 성취기준을 토대로 하여 학생들의 성취 수준을 판단할 수 있는 평가기준을 개발하였다. 이 연구의 평가기준은 성취기준에 근거하여, 탐구(EP), 지식(EK), 태도(EA) 세 개의 영역으로, 상/중/하 세 수준으로 개발하였다. 개발한 평가기준은 분자의 운동 영역에서 19개, 호흡과 배설 영역에서 21개, 파동 영역에서 19개이다. 마지막으로 성취기준과 평가기준에 맞추어 학생들의 실제 성취 정도를 평가하기 위한 평가도구를 개발하였다. 이 연구에서는 교육과정과 구성주의 학습 이론의 필요에 따라 다양한 수행평가의 방법들을 사용하였다. 개발한 평가도구는 분자의 운동 영역에서 10개(서술형 6개, 실험보고서 2개, 과제연구 1개, 포트폴리오 1개), 호흡과 배설 영역에서 13개(서술형 9개, 논술형 1개, 실험보고서 1개, 과제연구 1개, 포트폴리오 1개), 파동 영역에서 11개(서술형 5개, 실험보고서 3개, 과제연구 1개, 포트폴리오 2개)이다. 이 연구에서 개발한 성취기준, 평가기준, 평가도구는 모두 타당도를 검증 받았으며, 중학교 1학년의 제7차 교육과정이 시행되는 2001년부터 학교 현장에서 효율적으로 활용될 수 있을 것으로 기대된다. ; The purpose of this study is to develop achievement standards, assessment standards, and assessment instruments for criterion -referenced evaluation in the 7th national science 1 curriculum. The contents of this study are the units of molecular motion, breath and excretion, and wave motion in middle school science 1 by the 7th national curriculum. The results of this study are as follows : 1. First of all, the purpose and contents of 7th national science curriculum were carefully analyzed. Then the required learning elements for the units of molecular motion, breath and excretion, and wave motion were determined. Based upon required learning elements in the three units, the achievement standards were developed. The achievement standards state the national science curriculum in detail in terms of the process skill(P), knowledge(K), and attitude(A). It can be an actual guideline of the teaching and learning in classroom. The achievement standards are 22 items in the unit of molecular motion, 23 items in the unit of breath and excretion, and 22 items in the unit of wave motion. 2. Based upon achievement standards, the assessment standards were made. The assessment standards divide students’ achievement into three level(high/middle/low) and state each level so that it can guide evaluation of achievement. It was also developed in three areas of EP, EK, and EA. The assessment standards are 19 items in the unit of molecular motion, 21 items in the unit of breath and excretion, and 19 items in the unit of wave motion. 3. Developing appropriate assessment instruments to probe students achievement level followed after the development of achievement standards and assessment standards. A variety of performance assessment types used rather than multiple choice type. The developed assessment instruments are as follows: 10 items(6 descriptive types, 2 lab reports, 1 research project, 1 portfolio) in the unit of molecular motion, 13 items(9 descriptive types, 1 essay type, 1 lab report, 1 research project, 1 portfolio) in the unit of breath and excretion, and 11 items(5 descriptive types, 3 lab reports, 1 research project, 2 portfolios) in the unit of wave motion. The results of this study verified validity and can be used in the school effectively in the year of 2001.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE