View : 45 Download: 0

매체 보유 정도에 따른 지상파 방송 시청 이탈에 관한 연구

Title
매체 보유 정도에 따른 지상파 방송 시청 이탈에 관한 연구
Authors
김해수
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 신문방송학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
방송환경의 변화와 함께 케이블TV나 PC 등 새롭고 다양한 매체를 보유한 가구가 증가하고 있다. 가정 내 보유 매체의 수는 증가하였지만 수용자가 각 매체에 소비할 수 있는 시간은 한정되어 있기 때문에 각 매체들 간에 소비패턴이 재편되고 있다. 본 연구의 목적은 수용자가 지상파, 케이블TV, PC를 얼마나 보유하였는가에 따라 기존에 지상파 방송을 소비하던 시간이 어떻게 변화되었는지 그 추세를 알아보고, 이러한 결과를 통해 다매체 다채널 시대에 지상파 방송의 경쟁력을 규명해보는데 있다. 본 연구는 매체간의 경쟁과 공존을 다룬 적소이론의 틀을 적용하여 수용자의 지상파 방송 시청시간과 비시청 시간을 두 적소차원으로 두었다. 수용자는 지상파, 케이블TV, PC의 보유 정도에 따라 네 집단으로 구분하였고, 각 집단을 연령과 방송시간대별 나누어 적소폭과 적소중복을 산출하여 비교하였다. 이론적 고찰과 실증분석을 통하여 얻어진 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 지상파 방송의 주시청 시간대에 매체 보유 정도에 따른 집단별 적소폭은 연령에 따라 차이가 있었다. 10대와 20대는 지상파와 PC를 보유한 집단에서 적소폭의 감소 추세가 일관되게 나타났다. 30대의 지상파와 PC 보유 집단도 10대와 20대보다 감소폭은 적었지만 동일한 추세였다. 반면, 40대와 50대 이상은 케이블을 보유한 집단의 적소폭이 감소추세를 보일 뿐 PC 보유에 따른 영향은 거의 나타나지 않았다. 지상파 이외에 케이블TV와 PC를 모두 가지고 있는 집단의 적소폭은 모든 연령층에서 가장 낮았다. 둘째, 지상파 방송의 심야 시간대에 각 집단의 연령별 적소폭은 유의미한 차이가 없었다. 오히려 적소폭이 증가하는 추세를 일부 발견할 수 있었다. 셋째, 지상파 방송의 주시청 시간대에 매체 보유 정도에 따른 집단 간 적소중복은 연령에 따라 차이가 있었다. 10대, 20대의 경우 지상파와 PC를 보유한 집단이 지상파만 보유한 집단과는 경쟁의 정도가 낮아지고 있고, 케이블을 보유한 집단과는 경쟁이 치열해지고 있었다. 30대도 정도의 차이는 있지만 10대, 20대와 유사한 경향을 나타내고 있었다. 40대와 50대 이상의 경우, 지상파 집단과 PC를 보유한 집단 간에 경쟁이 가장 치열하여 PC 매체 보유에 따른 영향이 나타나지 않았다. 넷째, 지상파 방송의 심야 시간대에 매체 보유 정도에 따른 집단 간 적소중복은 적소폭 비교에서와 마찬가지로 연령에 따라 차이가 거의 없었다. 이러한 결과는 지상파 방송이 케이블을 의식하여 심야 시간대를 새로운 주시청 시간대로 인식하여 편성의 다양화를 추구한 노력의 결과라고 볼 수 있다. 매체 보유 정도에 관계없이 각 집단의 지상파 시청률이 비슷하게 나타나는 것이 그 증거이다. 결론적으로 수용자들의 재택율이 가장 높고 재택에 따른 텔레비전 시청이 가장 많이 일어나는 주시청 시간대에 지상파 이외의 매체를 보유한 집단에서 지상파 시청으로부터 빠져나가는 비율이 증가하고 있다는 의미있는 결과를 얻을 수 있었다. 케이블TV나 PC를 보유한 집단이 비시청 시간동안 케이블TV나 PC를 이용했다고 단정할 수는 없지만 4년 간의 추이에서 볼 때 전반적으로 분명한 차이가 나타나고 있다. 그러나 케이블의 영향은 지속적인 가입율의 증가에도 불구하고 지상파 집단과의 차이가 일정한 수준을 유지하면서 감소하고 있는 반면, PC의 영향은 시간대와 연령층에 따라 정도의 차이는 있었지만 분명하게 지상파의 대체매체가 될 가능성이 있음을 확인시켜 주었다. 이러한 결과들은 수용자의 입장에서 볼 때 다양한 매체의 소비라는 측면에서 고무적인 일이라고 생각한다. ; The advent of new technologies has an important impact on broadcasting environment which is at the cutting edge of changing and the home media penetration of cable tv, pc and other media is increasing. Although the number of home media is increasing, the people s time consuming is confined to 24 hours, so that media using pattern is rearranging to every media. The purpose of this study is to define people s time consuming pattern to the television, cable tv, and pc and to reveal competitive advantage among television, cable tv and pc in the multi media and multi channel environment. The niche theory, dealing with ecological approach to media, is applied to analysis competition and coexistence between television viewing time and television non-viewing time in this study. In order to define Niche Width and Niche Overlap, four groups is classified by the extend of home ownership of televion, cable tv and pc and compare it with niche width and niche overlap of age and time slot. The result of this study is followings : First, this study confirm difference among the niche width of each media ownership in the television prime time slot. The 10s and 20s age group who have pc is showed a tendency of decreasing in the niche width. Although low reduction of niche width compared to 10s and 20s, 30s who have PC is found to be the same decreasing trend with 10s and 20s. On the other hand, in 40s and 50s age group, this study reveal decrease in the niche width of home cable ownership group, but noting is founded in variation of niche width of pc ownership group. Except for television, niche width of groups which own cable tv and pc show the lowest rates in all age. Second, there is no significant difference among each group s age niche width in late night time slots and the opposition result that showed a little niche width increase is revealed. Third, There is a significant difference among age in television prime time slots. In the case of 10s and 20s, the group who get television and PC show a low competition rates to television ownership group, but high competition rates to cable tv ownership group. In 30 s, they have the same kinds of competition rates with 10s and 20s. In 40s and 50s, high competition between television ownership group and pc ownership group is founded so that pc ownership is not impact on the niche overlap. Fourth, among all age, this study do not find a difference in niche overlap of late night time slot by media ownership. This result shows that television is pursuit of programming diversity in the late night time as an important time slots to compete with cable. Regardless of media ownership, the same pattern of television ratings is founded. In conclusion, this study reveal a meaningful results that it is happening to high competition between television and other media in the prime time slots. Judging from 4 years regression, this study confirm that the groups who hold tv and pc is increasingly using cable tv and pc during non-viewing time. But while Cable s impact on the viewing pattern is decrease with slow pace, pc s impact on the viewing pattern is so powerful that it will be a alternative media to television.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 언론홍보영상학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE